A proteja copiii de microbi - un lucru benefic?

Tine de natura copiilor sa atinga sau sa se joace cu tot felul de lucruri care parintilor le par dezgustatoare. Trebuie sa stai mereu cu ochii pe ei sa nu bage in gura biscuitii cainelui sau sireturile de la papuci. Dupa ce gripa porcina ne-a facut pe toti sa ne spalam de cat mai multe ori pe maini, se ajunge deja la un adevarat cult al sapunului.

Bolile infectioase reprezinta desigur un motiv serios de ingrijorare, dar unele voci spun ca deja intrecem masura in ceea ce inseamna protejarea copiilor. Cam cat de curat trebuie sa fie totusi mediul in care traiesc ei?

Ipoteza igienei

Un numar mare de cercetatori sugereaza ca a expune copiii la microbi le poate oferi o mai mare protectie mai tarziu, in fata onor boli ca astmul sau alergiile.

Acest mod de gandire, numit "ipoteza igienei" sustine ca in cazul in care expunerea la paraziti, bacterii si virusi este limitata in primele stadii ale vietii, copiii au un risc mai crescut de a avea lergii, astm si alte boli autoimune de- lungul vietii de adult.

De fapt, copiii care au frati mai mari si au crescut in mediul rural sau au mers mai devreme la gradinita, se pare ca sunt mai rezistenti in fata bolilor.

La fel cum creierul copilului are nevoie de stimulente, informatii si interactiune pentru a se dezvolta normal, sistemul imunitar tanar este intarit prin expunerea la microbi zi de zi pentru a se putea curata, adapta si regla singur, spune Thom McDate, PhD, profesor si director al Laboratorului de Cercetare Biologica Umana de la Universitatea Northwestern.

Exact care sunt acei microbi benefici nu a fost confirmat inca. Dar exista niste indicii. Intr-un studiu recent, echipa lui McDade a descoperit ca acei copiii care au fost expusi animalelor si au suferit de mai multe ori de diaree pana la varsta de 2 ani, au avut mai putine probleme inflamatorii mai tarziu in viata.

Bolile inflamatorii sunt in relatie cu multe boli cronice ce apar la varsta adulta, cum ar fi bolile de inima, diabetul si Alzheimer. Eliminarea microbilor: benefica sanatatii sau o idee proasta?

2010/05/21//47322-mud.jpg

Cei mai multi microbi care se gasesc in mediul inconjurator si in corpurile noastre, nu sunt numai inofensivi, dar sunt alaturi de noi de sute de ani, spune Martin Blaser, doctor si profesor de medicina interna de la universitatea din New York.

Pe masura ce comportamentul uman s-a schimbat in ultima jumatate a secolului, multi microbi, precum cei care traiesc in intestine, incep sa dispara. "Ei au functii fiziologice importante, dar din cauza stilului modern de viata, ei se transforma sau dispar", spune el. "Aceste transformari au consecinte: unele rele, unele bune."

Atunci cand facem totul prea igienic in mediul copiilor pentru a-i proteja de boli, s-ar putea sa le rapim sansa de a dezvolta un sistem imunitar puternic. De asemenea, folosirea a prea multe antibiotice este ceva ce pe termen lung ne slabeste sistemul imunitar.

Cu toate acestea, nu trebuie sa cadem nici in extrema cealalta. Nu toti microbii care se gasesc intr-o mana de noroi contribuie neaparat la intarirea sanatatii.

Ce trebuie sa faca parintii

Ca si cu multe aspecte ale vietii, parintii trebuie sa gaseasca un mod echilibrat de a avea copii sanatosi. Nu trebuie sa le dea antibiotice de la fiecare acces de febra si nu toate lucrurile trebuie sterilizate si spalate.

Trebuie sa aiba o casa curata, desigur, dar trebuie luat in considerare faptul ca a folosi chimicale puternice pentru curatenie, cum ar fi clorul, sunt mai daunatoare copiilor decat microbii pe care vor sa ii indeparteze.

sursa: webmd.com