Unul dintre cele mai mari baraje riscă să se rupă și amenință România! Început de Ceaușescu, terminat, de mântuială, după Revoluție. 155.000.000 metri cubi de apă! Muntele ”fierbe”, pleacă la drum!

 
+5 click pentru
galerie

Început în 1975 și terminat peste două decenii, în 1994, Barajul Siriu, al doilea stăvilar de anrocamente, ca mărime, din țară, este în pericol să cadă. Versanții ce-l împrejmuiesc nu au primit înjecțiile la bază cu lapte de ciment, alunecările de teren sunt la ordinea zilei, drumul ce leagă Buzăul de Brașov se scufundă, iar muntele ”gâlgâie” și aruncă noroi pe carosabil. 

Ceaușescu a dat aprobarea pentru începerea construirii barajului de la Siriu, dintre masivul cu același nume și Podul Calului în ianuarie 1972. Se dorea alimentarea cu apă a localităților din aval și irigarea a peste 50.000 de hectare de teren agricol, producerea de energie electrică, prin hidrocentrala Nehoiașu, dar și o tranșă de atenuare a posibilelor viituri. Muncitorii s-au apucat de lucru în 1974, în toamnă, folosind o tehnică inovatoare la acea oră: nu s-a utilizat ciment, ci numai pământ, piatră, steril și miez de argilă.

Aceasta, în contact cu apa, devine impermeabilă. A rezultat o construcție uriașă, de 122 de metri înălțime și o lungime a coronamentului de 570 de metri, ce adăpostește peste 155.000.000 metri cubi de apă cu un lac de 11,5 kilometri. Vechea vatră a statului Siriu a fost mutată, 300 de gospodării dispărând. Cimitirul Eroilor din Primul Război Mondial - conceput în 1936 și terminat în 1938 - a fost, și el, strămutat. ”Din craniile găsite, unii dintre cei care lucrau la construcția barajului, mai ingenioși, își confecționau scrumiere sau veioze, în timp ce vitele pășteau, nestingherite, printre crucile eroilor”, scrie Mircea Tănase în lucrarea ”Monumentul eroilor de la Siriu, județul Buzău”.

Început de Ceaușescu, terminat de...

Deși pare greu de crezut, la ridicarea sa s-a lucrat...două decenii, din 1975 până în 1994, pentru că lucrarea a fost terminată, de mântuială, după Revoluție. Ca o comparație, Barajul de la Vidraru, construcție mult mai complexă, a necesitat cinci ani. Deoarece totul s-a făcut pe repede înainte - atât înainte, cât și după 1989 - problemele au început să apară. Versanții lacului care-l împrejmuiesc stau să cadă, pentru că nu li s-a făcut injecții la bază cu lapte de ciment, pentru consolidare. De asemenea, pentru că sunt formați din șisturi, apa se infiltrează și depășește valorile maxime admise în domeniul amenajărilor hidro-energetice. Lacul este colmatat, deoarece milioane de metri cubi de pământ s-au ”prelins” de pe Siriașu, pe Giurca ori pe Teherău și, astfel, presiunea asupra barajului a crescut enorm. Munții s-au ”spart”, izvoarele gâlgâie și aruncă noroi pe carosabil, iar drumul ce unește Buzăul de Brașov, unul superb, are restricții de viteză, parapeți lipsă și zeci de metri ce stau să se prăbușească în hău. La rostrurile dintre fâșiile viaductului Stânca Teherău au apărut...stalactite. Potrivit specialiștilor, sunt necesare aple lucrări de protecție și de consolidare a infrastructurii, dar nimeni nu pare interesat să le facă.

Sătenii din zonă sunt îngroziți. ”Vârful versantului, plin cu apă, nu mai este sigur pe o suprafață de cel puțin cinci hectare. Practic, e pe cale să pice tot muntele”, spun ei.Singura soluție este golirea întregului baraj, apoi lucări ample de refacere, asemănătoare cu cele de la Gura Apei, din Hațeg.

Surse: Adevărul, gazetalubuzoianu.ro, wikipedia

facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
PREMIUM

Mai multe 

HOROSCOP

mai multe 

Berbec

Taur

Gemeni

Rac

Leu

Fecioara

Balanta

Scorpion

Sagetator

Capricorn

Varsator

Pesti

mai multe