Există doar patru imagini cu Mihai Eminescu. Ți-o oferim pe a cincea. Crezi că este reală? ”Luceafărul” se află alături de marea sa iubire, Veronica Micle

 
+2 click pentru
galerie

Conform celor care i-au analizat cariera, marele nostru poet Mihai Eminescu a avut, de-alungul tumultoasei sale vieți de numai 39 de ani, patru fotografii. Atât s-au păstrat. Patru imagini, toate portret, începând de la 19 ani și terminând cu cea de la asfințit. Cu toate acestea, există o a cincea fotografie, în care poetul-nepereche ar apărea alături de marea sa iubire, Veronica Micle, dar și de IL Caragiale ori Al. Vlahuță, la București. Să o analizăm puțin 

FOTOGRAFIA

Imaginea prezintă un grup de actori, scriitori și apropiați ai lumii teatrului. Se poate observa că e ”trasă” în fața faimosului Han al lui Manuc din București, după 1884. În acel moment, aici nu exista ”Piața de flori”, așa că imaginea luată pe marginea Dâmboviței (se vede gardul protector) poate fi credibilă. Pe fundal se distinge ”Dumitru Ionescu”. În vremea aceea, faimosul han deținea, la parter, o sală de spectacole, în care se prezentau canțonetele cu zi politc ale lui I.D.Ionescu.

MOȘTENIREA

Primul proprietar al imaginii a fost Nicolae Teodorescu, un ucenic tipograf, care, spre finele veacului al XIX-lea, ajuta la tipărirea afișelor pentru Teatrul Național. Erau ridicate de tânărul actor Nicolae Soreanu, fiind dăruită de acesta lui Nicolae. Imaginea rămâne în familie, în posesia fiului acestuia, Teodorescu N. Pantelimon, viitor cadru didactic la Liceul ”Gh. Șincai” din București.

PERSONAGIILE

Conform explicațiilor date de Nicolae Soreanu, la începutul secolului trecut, personajul cu mustăți proeminente, purtând pe cap o pălărie, rândul din dreapta, sus, este MIHAI EMINESCU. Documentele confirmă faptul că la 1888 poetul național se afla la București, la stăruința Veronicăi Micle. Oarecum pus pe picioare, își reluase activitatea de gazetar, recita prin cafenele ”Eneida” a lui Vergiliu, locuia aproape de ”Piața Teatrului”. 

Lângă MIHAI EMINESCU stă Veronica Micle, cu care se găsise încă de la 1872, de la Viena. Se iubeau nespus. Micle o admira pe uriașa actriță Aristizza Romanescu, căreia îi dedica cronici teatrale pline de laudă. 

În stânga lui MIHAI EMINESCU se află Alexandru Vlahuță, bun prieten atât cu poetul, cât și cu Veronica Micle.

În prim plan, în rândul întâi, se găsește Ion Luca Caragiale. Cu capul descoperit, se duelează cu un baston cu Ștefan Iulian, actor al Teatrului Național din București. Ștefan Iulian dăduse viață personajului Ipingescu, ipistatul, în celebra piesă de debut a lui Caragiale, ”O noapte furtunoasă”. Tot documentele arată că în acel moment Conu' Iancu era director general al teatrelor.

Între Ion Luca Caragiale și Ștefan Iulian, cu rol de ”arbitru”, se află studenttul Iancu Brezeanu (1869-1940, cel căruia i se vede numai capul). Acesta făcea roluri memorabile în ”O scrisoare pierdută” (Cetățeanul turmentat) ori ”Năpasta” (Ion). 

Potrivit spuselor lui Soreanu, în imagine mai pare și faimoasa Aristizza Romanescu (1854-1918), interpreta în travesti a lui Spiridon, ”băiatul de pricopseală” în casa lui ”Titircă Inimă Rea”, din ”O noapte furtunoasă”. În fine, în poză mai apar și câțiva copii, eroi ai schițelor lui Caragiale, putându-se distinge Dl. Goe.

E ADEVĂRATĂ? ȘI DACĂ DA, E CHIAR EMINESCU?

Conform analizei, imaginea datează din vara-toamna lui 1888. Eminescu e la București, Veronica Micle l-a rugat să rămână aici, sătul ca poetul să tot umble pentru tratament (Odessa, Viena, Piatra Neamț). Veronica se stabilise la București, definitiv, în 1887. Caragiale e directorul teatrelor. Explicația pentru această poză și pentru apariția celorlalte persoaneje este următoarea: există steaguri și cocarde ce demonstrează că cei din imagine luaseră parte la o întrunire cu caracter sindical, cum se desfășurau multe în acea perioadă. Poate de aici și apariția stindardului pe care se poate descifra ”Artă Muncă”.

Sunt multe voci care spun că poza este adevărată, dar că personajele sus-amintite nu pot fi acestea. La aceasta contribuie și faptul că imaginile ”tradiționale” cu Eminescu, Caragiale ori Micle sunt puțin diferite. În plus, totul s-a transmis pe cale orală, nu scrisă. Alții, din contră, confirmă veridicitatea imaginii, prima și singura din istorie în care apar atât Veronica Micle, cât și ”Eminul” ei...

Surse: bucurestiivechisinoi.ro, ”Cronologia Bucureștilor”

 

facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
PREMIUM

Mai multe