Primul Război Mondial a început pentru că mașina Arhiducelui Franz Ferdinand nu putea da înapoi!!! Automobilul este, și azi, perfect conservat!

 
+2 click pentru
galerie

Pe 28 iunie 1914, studentul bosniac Gavrilo Princip îl ucide, la Sarajevo, pe Arhiducele Franz Ferdinand al Austriei, moștenitorul tronului, și declanșează, astfel, Primul Război Mondial. Mașina decapotabilă în care se aflu capetele încoronate, un ”Graf & Stift Double Phaeton”, nu putea da înapoi și, în ambuteiajul iscat, Princip acționează. ”Bijuteria” se păstrează, și astăzi, într-o perfectă stare de conservare, la Muzeul de Istorie Militară din Viena

Se poate spune că Primul Război Mondial a plecat de la bordul unei mașini. Sau, mai pe înțelesul tuturor, că asasinarea Arhiducelui Franz Ferdinand, moștenitorul tronului Imperiului Austro-Ungar, și a soției sale, Sofia, și, implicit, declanșarea întâii mari conflagrații mondiale, s-a produs într-o ”bijuterie” decapotabilă, pe 28 iunie 1914, pe o stradă din Sarajevo.

Capetele încoronate ajunseseră în capitala de atunci a Bosniei-Herțegovina în acea dimineață, după ce poposiseră la Iilidza. Trebuiau să inaugureze un muzeu, apoi să asiste la un act al Primăriei. Era momentul în care grupul independento-naționalist ”Tânăra Bosnie” trebuia să intervină. Pe parcursul traseului lui Franz Ferdinand ”plantaseră” șase tineri dispuși să-l asasineze, oricând, pe Arhiduce.

”Graf & Stift Double Phaeton”, șase locuri, 32 CP

După ce au coborât din tren, oficialitățile s-au împărțit în șase mașini. Franz Ferdinand și Sofia au urcat într-un ”Graf & Stift Double Phaeton” decapotabil. După cum se va putea vedea, acest automobil le va salva viața, în primă instanță, apoi nu-i va mai putea ajuta cu nimic...Două vorbe despre bijuterie. ”Graf & Stift”, de proveniență austriacă, fusese construit în 1910. Avea șase locuri, un motor cu patru cilindri, ce dezvolta 32 de CP. Unele elemente din bord erau din lemn.

 

La 10.00 o scurtă vizită la o cazarmă militară. De aici, direct spre Primărie. Pe drum, primul atentat, cu bombă! Dispozitivul cade pe capota mașinii Arhiducelui, se trece peste ea, ajunge sub cel de-al doilea turism, explodează aici și cauzează acestuia o gaură de 30 de centimetri! Panică, dar programul trebuie respectat! Este momentul în care Oskar Potiorek, guvernatorul provinciei, decide ca drumul să fie continuat prin afara orașului, nu pe străzile strâmte din Sarajevo, pentru a evita blocarea mașinilor și comiterea atentatelor. Uită să-l anunțe, însă, pe șoferul oficial, amănunt ce se va dovedi crucial! Așa că bietul om pornește direct sper centru. Ceilalți îți dau seama de greșeală, îl claxonează, iar ”Graf”-ul se oprește. O nouă greșeală. Ea nu poate da, din construcție, înapoi. În față nu poate avansa, e lume strânsă. Câțiva aghiotanți se reped să impingă mașina, o nouă eroare, pentru că motorul, rămas în viteză, se blochează! Este momentul în care Gavrilo Princip atacă. Trage de două ori: primul glonț îi străpunge jugulara lui Franz Ferdinand, al doilea intră în abdomenul Sofiei. Ambii, grav răniți, sunt transportați la reședința guvernatorului: soția moare pe drum, Arhiducele 10 minute mai târziu. Restul poveștii e cunoscut: la nici o lună de la atentat, Imperiul Austro - Ungar declară război Serbiei, considerată a fi în spatele grupului ”Tânăra Bosnie”, Europa se împarte și Primul Război Mondial pleacă la drum.

Mașina este vândută către mai mulți proprietari. Conform legendei, toți aceștia mor în accidente de mașină. Prin 1940, este cumpărată de guvernul austriac, spre a fi expusă într-un muzeu. Locul este puternic bombardat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial dar, miraculos, ”Graf”-ul scapă nevătămat! Actualmente, într-o perfectă stare de conservare, automobilul se află expus la Muzeul de Istorie Militară din Viena.

”Graf & Stift” a continuat să realizeze automobile de lux până în 1948, compania fiind botezată ”Rolls Royce” a Austriei. Apoi, s-a specializat pe camioane, autobuze și troleibuze, până în 2011, când a intrat în faliment...

facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
PREMIUM

Mai multe