Video. A ars de viu pe pistă și s-a întors bandajat.. De ce a fost Niki Lauda o legendă. „Am un motiv să fiu urât, dar am și un fund extraordinar”

 
+2 click pentru
galerie

Austriacul Niki Lauda, triplu campion mondial de Formula 1, a rămas în istorie pentru performanțele sale, dar și pentru teribilul accident din care a scăpat la mustață, după ce a ars ca o făclie. La scurt timp de la tragedie s-a întors în competiții, încă bandajat, și a tratat cu autoironie drama pe care a trăit-o.

Pe 1 august 1976, viața lui Niki Lauda avea să se schimbe pentru totdeauna. Pilotul a suferit un accident în circuitul Nürburgring pentru Marele Premiu al Germaniei, mașina lui, Ferrari 312T2, luând foc.

Ar fi presimțit tragedia 

Niki Lauda ar fi presimțit tragedia din care avea să scape de moarte la mustață. Înainte de cursă,  Lauda a spus că circuitul nu este sigur pentru piloți și le-a cerut colegilor săi să boicoteze Marele Premiu al Germaniei – deși el era cel mai rapid dintre toți. Însă, nu a strâns suficiente voturi, iar cursa a avut loc așa cum a fost organizată.

La scurt după ce a început cursa, Niki Lauda a suferit teribilul accident. Mașina lui a izbucnit în flăcări, lovindu-se cu monoposturilr piloților Brett Lunger și Harald Ertl. Spre deosebire de Lunger, însă, Lauda a rămas încarcerat.

Alți piloți – Arturo Merzario și Guy Edwards au ajuns la locul accidentului câteva clipe mai târziu. Aceștia, împreună cu Lunger și Ertl, au încercat să îl salveze pe Lauda din flăcări, folosind singurul extinctor pe care îl aveau la îndemână.

Niki Lauda a rămas blocat în mașina lui un minut – timp suficient pentru ca fumul și gazele toxice să îi afecteze plămânii. I-au ars scalpul, fruntea, mâinile, cea mai mare parte din urechea dreaptă, pleoapele și sprâncenele.

Deși a fost conștient pe toată durata accidentului și a putut sta în picioare după ce a fost scos din mașina incendiată, Lauda a intrat ulterior în comă.  

Ulterior accidentului, Niki Lauda a suferit o serie de  operații pentru a-i fi reconstruite pleoapele și pentru a-i fi curățați plămânii și fața.

„Eu am un motiv să fiu urât”

Teribilul accident nu avea să îl oprească pe campionul Niki Lauda. Bandajat, cu probleme de vedere și cu o cască special creată pentru capul lui ars la Nürburgring, Lauda s-a întors pe pistă la doar șase săptămâni după accident, pentru Marele Premiu al Italiei. A terminat cursa pe locul al patrulea, deși era, după cum a povestit chiar el, „complet pietrificat”.

Nu doar că nu s-a oprit din a participa la competiții, ci a făcut și glume legate de aspectul lui fizic în urma accidentului. „Eu am un motiv să fiu urât. Cei mai mulți oameni nu au”, a glumit el într-un interviu.

„Dumnezeu mi-a dat o minte OK, dar un fund extraordinar, ce poate simți totul într-o mașină”, a mai spus el.

Deși în acel an a pierdut campionatul mondial la o diferență de un punct față de James Hunt, Niki Lauda, care a început să poarte o cască specială, a devenit campion în 1977 și a continuat să participe la curse încă patru ani după aceea.

Relația lui Niki Lauda cu Ferrari s-a deteriorat după ce el a decis să se retragă din cursa pentru Marele Premiu al Japoniei. Ferrari i-a adus un nou coleg în echipă, Carlos Reutemann, pe care el nu îl agrea. „Nu ne-am suportat niciodată”, a spus Lauda, care s-a despărțit apoi de Ferrari.

Cariera lui nu s-a încheiat aici. În 1978, a participat la competiții cu Brabham-Alfa Romeo, pentru un salariu de un milion de dolari, și mai târziu cu McLaren.  Ultima lui cursă de Grand Prix a fost ediția inaugurală din Adelaide, din Australia de Sud.

Niki Lauda a luat titlul cu Ferrari în 1975 şi 1977 şi cu McLaren în 1984.

Lauda are doi fii cu prima lui soție, Marlene Knaus, cu care a fost căsătorit în perioada 1976 – 1991: Mathias, pilot la rândul lui, și Lukas, managerul fratelui său. Lauda mai are un fiu, Christoph, dintr-o altă relație.

În 2008, Niki Lauda s-a căsătorit cu Birgit Wetzinger, o însoțitoare de zbor angajată la compania aeriană pe care a fondat-o el, în 1979, LaudaAir.. În 2005, ea i-a donat un rinichi campionului de Formula 1 , iar în 2009, i-a născut gemeni, un băiat și o fată. 

Pe 2 august 2018, Lauda a suferit un transplant de plămân în Austria. Luni, austriacul legendar a murit „liniștit”, după cum a informat familia lui.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI