A trecut prin Iad, a supravieţuit rachetelor şi a adus la sol peste 1.000 de aeronave. Mary Ellis, ultima FEMEIE - PILOT din cel de-al Doilea Război Mondial, a murit la 101 ani: "A căzut de pe aripă când i-am zis că este prima oară când fac asta"

 
+8 click pentru
galerie

Au preluat sarcinile soţilor acasă, dar şi în fabrici, unele au devenit asistente medicale pentru Crucea Rosie, altele duceau mâncare soldaţilor. Puţine, însă, au fost cele care au devenit PILOŢI de avioane şi au luptat fără frică împotriva celor mai cruzi duşmani. Mary Ellis, o tânără din Marea Britanie, a preferat să-şi “pună aripile” şi să se avânte în văzduhul brăzdat de rachete…

Nu numai că au relatat despre conflagraţia mondială, însă femeile s-au implicat în luptă şi au contribuit cu ce li s-a permis în apărarea tăriilor lor. Au preluat şi sarcinile soţilor în familii, dar şi locul lor la muncile câmpului şi în fabrici. Unele erau surori medicale, altele, piloţi de avioane sanitare. O parte le duceau soldaţilor mâncarea pe front, între două atacuri. Unele lucrau în organizaţii militare- interceptau convorbiri şi ordine, interpretau fotografiile trimise de trupele în recunoaştere, iar câteva au fost agenţi secreţi. 

DOUĂ MILIOANE DE FEMEI AU LUPTAT COT LA COT CU BĂRBAŢII ÎN CEL MAI ODIOS RĂZBOI DUS DE OMENIRE! 

În total, aproximativ două milioane de femei s-au înrolat în Al Doilea Război Mondial. Câteva din cifrele vremii: femei care au luptat în război: 400.000 americance, 45.000 canadience şi 800.000 rusoaice.

În America, femeile au participat la război astfel: 140.000- înrolate în armată, 100.000 în Marină, 13.000, în Gardă de Coastă, 1000, în Aviaţie, iar 74.000, în Corpul surorilor medicale. Englezoaicele erau înscrise în număr mare în Women's Land Army (WLA), o organizaţie care încuraja femeile să lucreze în agricultură. 80.000 doamne şi domnişoare erau membrele WLA.

180.000 britanice erau înscrise în Women's Auxiliary Air Force (WAAF). Femeile-piloţi erau folosite fie în misiuni de transport, fie împachetau paraşute, descifrau coduri şi analizau fotografiile trimise de trupele în recunoaştere.

O ENGLEZOAICĂ DE 22 DE ANI, PE “ARIPILE” TERORII… 

Născută în 1917 în comitatul Oxfordshire din Marea Britanie, Mary Ellis are 22 de ani când “pleacă la drum” cel de-al Doilea Război Mondial. Povestea englezoaicei, însă, nu este legată de la început de avioane. Pasionată de hockey, Mary îşi dă seama în timpul şcolii ca nu va atinge niciodată succesul în acest sport, aşa că se îndreaptă către cea de-a doua dragoste: zborul. Are 15 ani când se urcă pentru prima oară într-un AVRO 504: 

“Din acel moment m-a prins definitiv. I-am spus pe loc tatălui meu că asta vreau să fac pentru totdeauna”.

Dar vremurile îi sunt potrivnice, femeile fiind obligate să aibă grijă de copii sau să îşi aleagă meserii uşurele. Mary, însă, nu cedează iar un an mai târziu obţine licenţa de zbor, moment în care viaţa tinerei se schimbă complet.

În 1941, când lumea era deja “cucerită” de război, Mary aude la radio un apel lansat de către compania civilă Air Transport Auxiliary (ATA) către femeile pilot. APLICĂ PE LOC, dă testul şi este acceptată imediat! Începe antrenamentele la Hamble, pe coasta de SUD, şi învaţă să piloteze avioanele Spitfire, Hurricane și Harvard la Hatfield.

76 DE TIPURI DE AERONAVE DUSE ÎN SIGURANŢĂ LA ŢINTĂ DE O TÂNĂRĂ PILOT… “A CĂZUT DE PE ARIPĂ CÂND I-AM ZIS CĂ NU MAI FĂCUSEM ASTA NICIODATĂ”!

Așezată în primul avion Spitfire pe care avea să îl livreze, Mary este întrebată de mecanicul care o ajutase să urce în cabină de câte ori mai zburase cu acest tip de avion.

“I-am răspuns că este pentru prima oară când mă urc la manşa unei astfel de aeronove. Pur şi simplu a căzut de pe aripă”. 

Aşa ajunge Mary să livreze peste 76 de tipuri aeronave inclusiv peste 400 de Spitfires. Singură în avioanele echipate numai cu un compas și un cronometru, aceasta reuşeşte să ajungă la țintă cu ajutorul unei hărți. Hartă clasică, de hârtie, aceea pe care anumiți copii din ziua de azi o mai pot vedea doar în muzee. 

Ca să înţelegeţi importanţa tinerei pilot, compania ATA livrează 308.567 de aeronave în timpul războiului, iar numărul aproximativ al lui Mary Ellis este de 1000.  

ÎMPUŞCATĂ O SINGURĂ DATĂ ÎN RĂZBOIUL ÎN CARE UNUL DIN ZECE PILOŢI NU SUPRAVIEŢUIA.

Poate norocul său doar îndemânarea au salvat-o pe Ellis din ghearele morţii. Împuşcată în zbor o singură dată în timpul războiului în care unul din zece piloţi murea, Mary îi uimeşte pe toţi cei cărora le era în subordine. 

Dintre toate avioanele pilotate de Mary Ellis, bombardierul Wellington probabil a fost cel mai mare. Gândul că un astfel de avion avea să fie pilotat de o ființă atât de delicată umple multe inimi de îndoială.  Când impresionantul bombardier, însă, aterizează şi este parcat pe pistă, iar Mary coboară scările din cabină pentru  a fi întâmpinată de echipă pe aerodrom, aceștia o întreabă unde este pilotul: 

“Eu sunt pilotul”, am răspuns. Nu m-a crezut nimeni, aşa că s-au apucat să caute prin toată aeronava. A fost un moment pe care nu îl voi uita niciodată”. 

La finalul războiului Mary Ellis reuşeşte să livreze primul avion Meteor. 

“Vei rămâne fără combustibil în aproximativ 35 de minute, așa că asigură-te că aterizezi până atunci”. A reușit…

În 2006 a fost ridicat un monument în onoarea piloților ATA pe aerodromul White Waltham din Berkshire. Mary Ellis încă mai zboară, deși nu o mai face de una singură. Sclipirea din ochii ei atunci când vorbește despre experiențele sale era de-a dreptul infecțioasă. 

Astăzi, într-o zi călduroasă de final de iulie, Mary Ellis se stinge la vârsta de 101 ani, fiind ultima dintre femeile – pilot care au zburat fără teamă în cel de-al Doilea Război Mondial. 

SURSE: THE TELEGRAPH.CO.UK, DAILY MAIL.CO.UK, WIKIPEDIA.ORG



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI