Live acumChefi la cutite
Prime Time 20:30Chefi la cutite

Obiceiuri de demult: cântăreții castrați, cei mai în vogă în Italia barocă

Multe s-au pomenit pe pământul nostru, între care și „moda” renascentistă (și apoi barocă) a cântăreților castrați. Să fii „castrato” însemna să ai faimă, bani, să duci o viață promiscuă, să mori fără urmași. Cum arăta viața unui castrato?

Farinelli (1705-1782), într-un portret de Jacopo Amigoni

dailyartmagazine.com

Multe s-au pomenit pe pământul nostru, între care și „moda” renascentistă (și apoi barocă) a cântăreților castrați.

Să fii „castrato” însemna să ai faimă, bani, să duci o viață promiscuă, să mori fără urmași. Haideți să aruncăm o privire la cum arăta viața de vedetă „glossy” în Renaștere și mult după, la un pas de ciumă și Inchiziție, și altul de modernitate și boli venerice.

Castrarea, în vogă încă din Antichitate și Evul Mediu

Înainte de orice, o precizare. Deși la fel în esență, între emascularea ca tortură (li se aplica, de pildă, sclavilor Imperiului Bizantin) și emascularea ca apanaj al bărbaților-soliști era cale lungă... de percepție.

Cei dintâi viețuiau pe ultima treaptă a decăderii, cei din urmă pe prima a faimei.

Obiceiul ăsta, al emasculării bărbaților cu voce, a început pe la 400 d.Hr. în Constantinopol, la cererea împărătesei Aelia Eudoxia, care l-ar fi numit maestru peste corurile bizantine pe eunucul Brison.

Explicația e simplă și a dăinuit de-a lungul veacurilor: femeile nu aveau voie să cânte în corurile bisericești. Dar evident că era nevoie, totuși, de voci feminine, mai subțiri și mai înalte. Cum să se rezolve dilema?

Cu un curajos precum Brison pe post de referință, desigur. Discipolii nu s-au lăsat mai prejos decât maestrul, lipsindu-se de testicule și de vocea groasă, și câștigând, în schimb, biletul de intrare în cele mai prodigioase coruri ale Bisericii. Și o voce foarte subțire.

Ceea ce nu le-a asigurat continuitatea, nici prin urmași, nici în anii imediat următori. Dacă pe la 1000 și ceva erau cap de afiș în Imperiu, pe la 1204, odată cu A Patra Cruciadă în Constantinopol, eunucilor cu voci îngerești li s-a pierdut urma. Dar nu de tot.

„Castrato” se întoarce

300 de ani mai târziu, prin căi încă neclare, fenomenul renaște în Italia. Diverși cardinali și regi le cer diverșilor duci să le trimită câte un „cantoretti” pentru corurile lor religioase sau de curte.

În traducere aproximativă, un „cântăreț mic, tânăr, cu voce feminină”.

Însă acești „cantoretti”, nu se știe de ce, sunt foarte greu de găsit. Iar când se găsesc, se negociază de la unii la alții pe sume colosale, ceva mai rău ca mirodeniile orientale.

Cum ați ghicit deja, vâlva din jurul lor se elucidează de la brâu în jos: „cantoretti” nu erau neapărat scunzi și tineri, cât despărțiți de bunăvoie de organele de reproducere. Să ceri un „cantoretti” era doar un fel mai îndulcit, mai subtil de a cere un vechi „castrato”.

Prezenți în corul Capelei Sixtine în 1558, în Parisul și Normandia acelorași ani, ori în -Münchenul anului 1574, din simpli păzitori de harem în Europa islamizată (căci nu exista pericolul întinării femeilor, nu-i așa?), încet-încet, castrații devin personaje excentrice și de prim plan, râvnite, cu agenda din ce în ce mai solicitată.

Punctul pe i îl pune Papa Sixt al V-lea, care primește patru castrați în corul din Bazilica Sfântul Petru, în chiar inima Vaticanului.

Și Sixt al V-lea mai face ceva: interzice femeilor să cânte pe scena de teatru sau de operă, interdicție pe care o va relua, la un veac distanță, și Papa Inocențiu al XI-lea.

Din acest punct, ascensiunea fenomenului castrato e inevitabilă. Fără femei în biserică ori pe scenă, dar cu aceeași nevoie de voci și personaje feminine, începe epoca emasculărilor.

Sigur, ar fi fost varianta cântatului în falset, ca odinioară, dar cine mai avea timp de timidități? Italia se aventura în Baroc.

Apogeul vocilor înalte

În secolele XVII-XVIII, în epocile de maximă amploare, parcursul unui castrato arăta cam așa:

O familie săracă descoperea că fiul are abilități vocale, deci i-ar putea scoate din sărăcie.

Așteptau ca fiul să împlinească vârsta de 7-8 ani.

Ca o paranteză – paradoxal, Biserica Catolică interzicea amputarea deliberată a părților corpului, dar, întocmai ca teatrul, opera și compozitorii, aceeași Biserică Catolică vâna zi-noapte noi eunuci talentați.

Cu o notă „salvatoare”, firește: amputările se puteau face doar în cazuri de urgență medicală.

Și bineînțeles că urgența medicală, cu puțină inventivitate, se putea pretinde oricând. Învățându-și băieții să acuze dureri în zona intimă, ori chiar accidentându-i dinadins, părinții ajungeau cu ei pe masa... bărbierului. Căci da, înainte vreme, bărbierul tot un fel de chirurg era.

Cei care nu mureau pe masa de operație (condiții ca de 1600 și ceva, cu opium în loc de anestezic), se trezeau lipsiți de un important diferențiator anatomic și învățau să-și accepte noua soartă.

Între 3000 și 5000 de intervenții soldate cu succes au avut loc numai în Italia secolului al XVII-lea, opinează istoricii.

Apoi, corpul ăstor băieți trecea prin numeroase transformări.

Picioarele și vocea se subțiau, pilozitatea întârzia să apară sau nu mai apărea deloc, pielea căpăta o paloare specifică și întreg trupul o textură adipoasă, moale.

Toracele li se dezvolta, dar timbrul rămânea de copil.

Dar să nu credeți că-și exersau vocea singuri prin cameră, așteptând să le pice orele de canto din cer. În Italia apăruseră facultăți de pregătire vocală și scenică dedicate castraților, cele mai cunoscute fiind cele din Bologna, Roma și Napoli.

Nu toți absolveau, și nu toți ajungeau să aibă succes. Dintre cei care absolveau, 90% se angajau în corul bisericii, în sânul căruia trăiau destul de confortabil, însă fără haloul celebrității.

10%, pe de altă parte, pășeau, plini de sine, în lumina reflectoarelor. 1% din ei, cei mai fericiți, se bucurau de o carieră internațională.

Plecau în turnee prin Spania, Franța, Anglia, Veneția, regate care, pentru o singură reprezentație numai, îi omeneau și cu 1000 de guinee (în condițiile în care salariul unui compozitor era de 5 ori mai mic).

Acești 10% își îmbogățeau familiile peste noapte. Tot peste noapte intrau în lumea bună italiană, acolo unde excesele de toate felurile, snobismul, cultura și opulența dădeau ora exactă în toată lumea.

În spectacole li se ofereau rolurile principale – în commedia dell’arte sau operă, de cele mai multe ori, prima donna nu era vreo soprană, ci un castrato în travesti.

Provocau pasiuni în rândul femeilor, dar și în rândul bărbaților. Ba chiar, zic istoricii, damele din elita italiană îi prefereau în detrimentul unor bărbați obișnuiți, căci nu riscau să rămână însărcinate.

Alaiuri de compozitori îi ademeneau cu câte o arie scrisă special pentru ei. Firesc. Cine nu-și dorea un procent cumsecade din spectacolele lor, când soliștii castrato figurau în topul celor mai bogați „oameni obișnuiți” din Italia?

Monteverdi, Händel, Gluck, Vivaldi, Bach etc, toți greii operei au conceput roluri pentru vedetele castrato, dintre care musai de amintit sunt artiștii Marchesi și Farinelli.

Primul pentru excentricitate. Indiferent de arie sau de personaj, acest castrato insista ca spectacolul să înceapă cu el suit pe un deal din carton, cu un coif cu pene roșii și albe pe cap, și în mână cu o lance. Până nu rostea întrebarea „Unde mă aflu?”, nu începea spectacolul.

Cabotin, interpretul prelungea suspansul mult după limita plăcerii celor din sală. Dura și câte o jumătate de ceas să-și deschidă buzele și să dea afară, extrem de dramatic, replica. Moment în care sala, uluit-ipocrită, aplauda minute în șir.

Despre cel de-al doilea, Farinelli, reputat pentru frumusețea ieșită din comun, se spune că l-a scos din depresie pe Regele Filip al V-lea al Spaniei, cântându-i zi-noapte, la ordin, începând cu 1737.

A rămas la curtea regală mult după moartea lui Filip al V-lea, pe post de consilier regal pentru fiu-său, Ferdinand al VI-lea.

Decăzuții și decăderea

Dar nu toți băieții deposedați de bărbăție se prefăceau în Marchesi sau Farinelli. Mulți mureau imediat după intervenția chirurgicală, asta-i limpede.

Se mai întâmpla și ca părinții celor care scăpau cu bine de lama bărbierului să descopere că fiii lor n-au talent vocal real, deci că s-au pripit cu operația, drept pentru care, mai devreme sau mai târziu, odraslele lor sfârșeau la marginea societății.

Familia trebuia să trăiască cu vina de a le fi semnat un destin promiscuu, un bilet doar dus către cea mai veche meserie din lume, unicul tren în care își mai puteau găsi loc liber.

Altfel, pe la 1790, odată cu decizia papei de a lăsa femeile să cânte în biserică, fenomenul castrato și-a pierdut din proporții.

La începutul secolului al XIX-lea, doar Rossini a mai scris câte ceva pentru soliștii castrați, într-o Europă care, oricum, începuse să dezavueze exhibițiile secolelor trecute, cu toate moravurile aferente.

Așadar, când societatea civilizată și ale ei manifestări (artistice) au migrat spre acea binecunoscută austeritate de secol XIX, castrații au căzut în dizgrație.

În 1870, Italia a scos procedeul în afara legii, iar cortina ciudatei glorii de odinioară a apus definitiv.

Referințe: historia.ro, wol.jw.org, Wikipedia

Fanatik.ro

Accident rutier cu 4 morţi în Italia, toţi români. În tragedie au murit şi doi copii (Video)

Observator Antena 1

Bianca Adam, o vloggeriţă celebră din România, bătută pe stradă cu o bară de metal (Video)

Observator Antena 1

Bodo de la Proconsul a făcut infarct! În ce stare se află acum solistul

Spynews.ro

Ultimii condamnați la moarte din Europa și povestea lor halucinantă! Inculpații sunt frați...

Spynews.ro

Unul dintre cei mai mari criminali din istoria României a cerut să fie eliberat. Gest sfidător...

AntenaSport

Apel disperat pentru salvarea celor doi fraţi condamnaţi la moarte. Care sunt şansele să...

AntenaSport

Daniela Crudu este istorie! Mihai Costea, într-o nouă relație cu o altă bombă sexy din lumea...

Antenastars.ro

Are sau nu are coronavirus? Horia Moculescu, primele declarații după ce a fost testat: „Am...

Antenastars.ro

ȘASE seriale super tari care revin cu sezoane noi luna aceasta

Zu TV

CINCI vedete care nu au cont pe rețelele sociale

Zu TV

5 zodii care redescoperă dragostea în 2018 – Cea mai iubită zodie este…

tvhappy.ro

ANAF, anunțul pentru toți contribuabilii. Totul va fi picat luni 8 iunie, în aceste ore

Playtech.ro

Cea mai bună rețetă de salată de roșii cu castraveți. Simplă, rapidă și perfectă pentru...

Playtech.ro

Răsturnare de situaţie în privinţa transferului lui Bălgrădean la CFR Cluj! Moment...

Telekomsport.ro

Raed Arafat iese în față! Toți românii trebuie să facă asta de acum

Capital.ro

Cum arată părinții Vulpiței de la Acces Direct. IMAGINEA a strâns zeci de mii de like-uri

Impact

Zodiile care își găsesc perechea până la finalul lui 2020

Antena3.ro

Cea mai toxică legumă din lume! Românii o folosesc extrem de mult. Atenție maximă

Voxbiz.ro

Zece motive pentru care esti respins la ITP

Cars.ro

Iohannis repornește economia cu o parcare de 1 milion, la Cotroceni

Jurnalul
Cele mai noi stiri
Lajumate.ro