Podul de la Cernavodă, succes garantat cu mai multe vieți omenești. Anghel Saligny, responsabil pentru o posibilă tragedie: “Ştiam că va ţine!”

 
+7 click pentru
galerie

14 septembrie 1895 este data la care Anghel Saligny a legat Muntenia de Dobrogea cu ajutorul unui pod care avea să facă istorie. Cel mai lung la vremea sa din Europa, proiectul i-a adus faima inginerului, care a garantat cu viaţa sa siguranţa podului.

La final de secol XIX, România începea negocierile cu Gustave Eiffel a cărui firmă de antrepriză executase recent, sub coordonarea inginerului Émile Nouguier podurile metalice ale căii ferate Ploiești–Predeal. 

Neajungându-se însă la un acord, guvernul român a întrerupt și a încredințat proiectarea și realizarea podurilor Direcției Generale a Căilor Ferate Române. Aceste tratative au dus totuși la legendă că suprastructura metalică a podului peste Dunăre, executată în Franța a fost utilizată pentru podul Faidherbe din orașul Saint-Louis din Senegal, executat în aceeași perioadă. 

Deși analize recente efectuate de specialiști francezi au demonstrat că această legendă este falsă, ea este periodic reprodusă în ghidurile și relatările turistice despre Senegal.

Lucrările de construcție ale podului au început la 9/21 octombrie 1890 și au durat cinci ani (1890-1895).Ultimul nit, din argint, a fost bătut la data de 14/26 septembrie 1895, chiar de către regele Carol I.

“Ştiam că va ţine!”

Cel mai important moment al zilei a fost testarea rezistenţei podului cu un convoi de 15 locomotive grele. Convins de calitatea construcţiei sale, Saligny s-a urcat cu alţi muncitori de rând într-o şalupă pe care a ancorat-o chiar sub pod. Practic, Saligny a garantat cu propria sa viaţă calitatea podului, iar convoiul de locomotive a trecut cu bine pe celălalt mal al Dunării. “Ştiam că va ţine!”, a fost reacţia lui Saligny.

Numele oficial al construcţiei a fost Podul Carol I.  Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri şi alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri.

Podul se regăseşte la 30 de metri peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. La vremea respectivă, a devenit cel mai lung pod din Europa şi al treilea ca lungime din întreaga lume.

Podul Anghel Saligny a fost folosit până în 1987, când a fost construit un nou pod, alături de cel vechi, care a fost dezafectat. De asemenea, în paralel cu podul de cale ferată a fost realizat un pod rutier, pentru Autostrada A2. Podul este înscris în Lista Monumentelor Istorice sub denumirea Podul Carol I cu statuile ''Dorobanții''.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI