Live acumFilm: Prietenii lui Mos Caciun
Prime Time 20:00Te cunosc de undeva!

”Am ars 40 de cadavre, de la Timișoara, toată noaptea. Ne-au dat 2.000 de lei. Cenușa? Patru cazane, de la Bellu!”

Pe 19 decembrie 1989, la ora 17.45, un TIR frigorific ajunge la intrarea în Crematoriul Uman Cenușa din București. Fochiștii sunt chemați de urgență, la fel și groparii. Primesc, fiecare, câte 2.000 de lei și lucrează non-stop. Ard 43 de cadavre, victimele represiunilor de la Timișoara, din primele zile ale Revoluției Române. Cenușa este încărcată în patru cazane aduse de la Cimitorul ”Bellu” și aruncată într-un canal din Popești-Leordeni...

Pe 19 decembrie 1989, la ora 17.45, un TIR frigorific ajunge la intrarea în Crematoriul Uman Cenușa din București. Fochiștii sunt chemați de urgență, la fel și groparii. Primesc, fiecare, câte 2.000 de lei și lucrează non-stop. Ard 43 de cadavre, victimele represiunilor de la Timișoara, din primele zile ale Revoluției Române. Cenușa este încărcată în patru cazane aduse de la Cimitorul ”Bellu” și aruncată într-un canal din Popești-Leordeni...

În decembrie 1989, Gigi Zâmbroianu e muncitor necalificat la Ghencea, la cimitir, la ”Militar”. Pe 19, de dimineață, e anunțat că mai pe seară va avea treabă la Crematoriul Uman „Cenușa”, din București. Nu știe ce și cum, dar Gheorghe Ganciu, adjunctul șefului secției ”Cimitire”, îi spune că e ceva ”simandicos”. La 17.30 e la fața locului. I se pare ciudat că el, din afara crematoriului, e chemat, dar mai vede și alți băieți, de la ”Izvorul Nou”, așa că nu adaugă nimic...

La 17.45, un TIR frigorific, escortat de o ”Dacia” și de un ”Olticit”, trage cu spatele la ușa de la intrarea lateral-stânga. Un individ care se pretinde medic legist le spune să descarce cadavrele și să le bage în cele două cuptoare, în vederea incinerării. E loc de glume morbide. Primesc, fiecare, câte un plic cu 2.000 de lei, li se precizează că sunt de la ”Stat”, că munca se plătește și, la 18.00, încep operațiunea. Se lucrează toată noaptea. ”Precizez că am văzut cum arătau cadavrele, în sensul că prezentau rupturi ale mâinilor și picioarelor, capete sparte, urme de înjunghiere în zona abdominală, etc”, avea să scrie, ulterior, pe 13 ianuarie 1990, Zâmbroianu. Sunt 43 de victime ale represaliilor de la Timișoara, din primele zile ale Revoluției Române. 39, identificate, cinci femei. Cenușa este încărcată în patru cazane și aduse de la Cimitirul ”Bellu”, ce vor fi transportate cu o dubiță de culoare galbenă și răsturnate într-un canal din Popești-Leordeni. ”Operațiunea Trandafirul”, devenită, ulterior, ”Vama”, se terminase. Urma să se spună că victimele se ”evaporaseră”, părăsiseră țara trecând, fraudulos, granița! Una dintre marile drame ale Revoluției Române!

Crematoriul Uman ”Cenușa” din București, locul unor atrocități de nedescris în zilele Revoluției

Ce se petrecuse, la Timișoara, între 18 și 19 decembrie 1989?

Ora 9:00: În zona Spitalului Județean și în curtea acestuia a fost desfășurat un întreg dispozitiv de apărare format din securiști și milițieni sub comanda mr. Veverca și mr. Dragoș. În același timp, s-a interzis orice vizită în spital, fiind permisă numai intrarea personalului medico-sanitar pe bază de legitimație. Ordinul de dispariție al cadavrelor este dat de către Elena Ceaușescu, aflată în permanentă legătură cu Nicolae Ceaușescu, în vizită oficială de lucru în Iran. La decizie mai cotribuie Tudor Postelnicu și Emil Bobu.

Ora 10:00: au sosit și generalii Nuță și Mihalea.

Ora 19:00: Gen. Nuță vorbește la telefon cu col. Petre Moraru și cu col. Ion Baciu (care se aflau la București), și le ordonă să ia măsurile necesare pentru paza unui transport de la Timișoara la București. În termeni codificați, era vorba de „primirea unui camion de la Timișoara cu diferite colete sosite din străinătate ca ajutoare, și care trebuie distruse la București, la Vama Antrepozite”. Col. Ion Baciu se deplasează, tot din ordinul gen. Nuță, la procurorul general Nicolae Popovici, care îl aștepta, și l-a primit imediat, spunându-i că l-a sunat gen. Nuță și i-a cerut să-l sprijine în distrugerea unor colete ce urmau a fi trimise de la Timișoara.

Ora 19:00: dr. Golea a ridicat cheia de la morgă. Pe geamurile saloanelor sau camerelor spitalului cu orientare spre intrarea morgii au fost așezate pături, pentru a bloca vizibilitatea din interior.

Ora 23:00: la cererea col. Ghircoiaș și col. Corpodeanu, dr. Golea deschide morga. Cinci ofițeri de miliție conduși de col. Ghircoiaș, medicii legiști (prof. dr. Traian Crișan și conf. dr. Milan Dressler) și procurorii civili încep identificarea și selectarea cadavrelor. Cele selectate sunt introduse în saci de plastic.

Ora 23:30: Începând cu această oră circulația bolnavilor prin spital era totalmente interzisă.

Dorel Cioacă, șofer pe autoizoterma 21-TM-2701, angajat al Complexului de Creștere și Îngrășare a Porcilor COMTIM, este convocat din dispoziția inginerului Dan Rotariu, la sediul Miliției județene, unde căpitanul Valentin Ciucă - ofiter de Securitate, îl invită în birou, și îi spune că poate să doarmă până la noi ordine.

Ora 0:45: În jurul acestei ore, din ordinul lt. col. Corpodeanu, au fost îndepărtate din fața intrării și din curtea spitalului trupele, astfel autoizoterma (la volanul căreia era cpt. Valentin Ciucă) a putut intra până la ușa morgii. A mai sosit și o Dacia 1310 albă (nr. 1-TM-236, condusă de șoferul șefului Miliției Județene, plut. adj. Alexandru Kocic), în care erau doi milițieni de la Inspectoratul Județean Timiș.

Ora 1:00: luminile din curtea spitalului au fost stinse, pentru ca bolnavii din spital să nu poată observa acțiunea.

Ora 1:30: cei șase ofițeri desemnați de Corpodeanu - Iosif Veverca, Gheorghe Avram, Eugen Mișea, Laurențiu Preda, Tiberiu Grui și Eugen Peptan - au început încărcarea în autoizotermă a cadavrelor (denumite în continuare „colete”) indicate de Ghircoiaș.

Ora 4:15: A luat sfârșit operațiunea de îmbarcare a cadavrelor în autoizotermă, care părăsește curtea spitalului, însoțită de autoturismul Dacia amintit mai sus. Luminile din curtea spitalului au fost aprinse din nou, iar trupele ce asigurau dispozitivul de apărare și-au reluat pozițiile inițiale.

Ora 5:20: șoferul Dorel Cioacă, care dormea în biroul căpitanului Ciucă - ofiter de Securitate, este trezit.

Ora 5:45: autoizoterma pornește spre București pe ruta Sibiu - Râmnicu Vâlcea – Pitești, fiind escortată de Dacia albă (cronologie ”Wikipedia”)

Cele două autovehicule au fost așteptate la km 36 de pe autostrada București-Pitești de o echipă de ofițeri condusă de Ion Baciu. Din momentul preluării transportului, operațiunea primea indicativul „Acțiunea Vama”. În jurul orei 17, autoizoterma și echipa de însoțitori din București au ajuns la crematoriul „Cenușa” din București, unde au fost primite de Gheorghe Ganciu, director al Administrației Cimitirelor din București (cu sediul la Cimitirul Belu), colonel de Securitate în rezervă, fost subordonat al gen. Macri, și de administratorul Crematoriului ”Cenușa”, Iosef Emilian Zamfir, care era de asemenea ofițer de Securitate trecut în rezervă. Ceea ce a urmat, se cunoaște...