Unde vedeau românii femei goale pe vremea lui Ceauşescu? În calendarele Adesgo, date pe sub mână, care promovau „ciorapul doamnei elegante”

 
+12 click pentru
galerie

"La vremuri noi, tot noi, (românii)!", vorba lui Nea Iancu. Iubitori de pălincă sau de țuică, șuncă și pită pe vatră, dar mai ales de femei. Cu cât mai goale, cu atât mai bine. Astăzi, nu mai e ca în ”Fata săracului cea isteață” care putea să cucerească feciorul de împărat ”nici îmbrăcată, nici dezbrăcată, nici călare, nici pe jos, nici pe drum, nici pe lângă drum”. Cu cât o Evă e „mai Evă”, adică goală, cu atât e mai cuceritoare. 

Dar oare  unde vedeau românii femei goale pe vremea lui Ceauşescu, într-o vreme în care nuditatea era cenzurată? În celebrele calendare Adesgo care promovau „ciorapul doamnei elegante”, cum erau numite dresurile de damă în perioada comunistă.

Fabrica Adesgo: visul unui neamț cu gusturi fine, mare iubitor de femei

Fabrica de ciorapi Adesgo a fost înființată în 1926 în Micul Paris de un neamț, Arthur Drechsler, prin transformarea a două clădiri de 300 mp în ateliere de lucru. Erau acele vremuri în care româncele se îmbrăcau chic, inspirate de moda franceză, și în care trăsurile completau decorul Bucureștiului din anii '20.

Făbricuța din București ca obiect de activitate producerea şi comercializarea ciorapilor din bumbac şi mătase pentru femei. Mașini de tricotaje  au fost aduse în acea vreme la București pentru mărirea producției. Aproape 200 de femei munceau în ateliere pentru a face peste 1,4 milioane de perechi de ciorapi pe an. 

Dresuri, chiloți, furouri promovate prin reclame și calendare

Între anii 1935-1940, Adesgo s-a extins, căci Dreschler a intuit că afacerea sa ar fi una de mare succes dacă ar diversifica producția. Astfel, au fost cumpărate încă 40 de mașini Cotton și 4 mașini Interlock, pentru proaspăt creata secție de „Lingerie Milanese originale”. Așadar, româncele puteau cumpăra atât dresuri, cât și cămăși de noapte, furouri, combinezoane, chiloți, pijamale. În acei ani,  producția a început să fiesusţinută de acţiuni publicitare. 

Fie Gerar sau Cireșar, domnișoarele zâmbeau din calendar

”Gazele” cu picioarele până în gât, dezgolite nițel prin locuri esențiale, le zâmbeau domnilor de pe printurile care se vindeau pe sub mână la chioșcurile de ziare, căci cererea era mai mare decât oferta. Minunății de ciorapi Diamond, fini de 10 sau de 15 den, erau purtați în calendare de domnișoare cu trupuri unduioase ca de sirene care zâmbeau fie că era Gerar sau Cireșar.

Pe lângă calendare, ciorapii mai erau promovați prin reclame de sezon. De Crăciun și de Paște, de exemplu, ciorapul Adesgo era însoțit fie de Moș Crăciun, fie de iepuri și ouă pascale.  „Cadoul ideal” pentru orice doamnă care se respectă se epuiza foarte repede din magazine.

„Oferiţi doamnelor, domnişoarelor şi prietenelor ciorapii şi lingeria Adesgo”, „Domnilor, doriţi să faceţi un dar fiinţei iubite? Doriţi ca darul dvs. să fie primit cu toată bucuria? Dăruiţi atunci minunaţii ciorapi Adesgo”: erau numai câteva din sloganurile publicitare din epocă. Moş Crăciun gârbovit de ani aduce totuşi în traista lui daruri de preţ, ghiceşte dorinţele secrete ale femeii moderne, aducându-i o cutie cu ciorapi Adesgo”: este mesajul uneia dintre cele mai reușite reclame de Crăciun plămădite în România.

În acea vreme circula chiar și un banc, ”gustat” mai ales de doamne: "Pierdut ciorap Adesgo remaiat, an fabricaţie 1979. Găsitorului, recompensă la alegere: pereche tenişi de Drăgăşani purtaţi cu grijă sau şampon Larex sigilat, 6 pernuţe". 

Cine erau modelele care apăreau în calendarele Adesgo?

Cele mai frumoase modele, multe dintre ele „dezertate”  de la Casa de Modă „Venus”, unică în anii '80 în Micul Paris. Femei cu forme perfecte și picioare drepte și lungi. Piciorul lung și elegant era obținut prin ore de „recreere și educație fizică”. Procesul obținerii unor picioare de gazele era început încă din fașă, atunci când fetițele erau înfășate strâns pentru a nu fi crăcănate.

Anișoara Verdeș, „fata de pe ciorapi” care aparea pe ambalajele ciorapilor Adesgo

Ani Verdeș era în anii '80 un fel de „Mona de pe sticlele de spirt medicinal”. „Brooke Shields a Romaniei“, cum era botezată, a fost remarcată de însuți Nicu Ceaușescu, fiul dictatorului.

 „Eram și foarte timidă. Cînd ieșeam pe podium, încercam să nu mă uit în sală, să nu mă intimideze cineva. Nu-mi plăcea să merg la petreceri. De cele mai multe ori încercam să mă fofilez“, spune ea. Deși a cochetat cu moda, a părut în reclamele pentru Fabrica de cosmetice „Miraj” sau „Doina”, Ani Verdeș a rămas în memoria colectivă ca „fata de pe ciorapi“.

Era remunerată extraordinar de bine pentru că apărea pe ambalaje, pentru o singură copertă luând echivalentul a mai multor salarii din acea vreme. În plus,  a primit atît de multe perechi de ciorapi de la Adesgo, încât a dat tuturor femeilor din familie, precum și prietenelor. Chiar și după Revoluție, a avut un stoc care i-a fost suficient pe mai mulți ani.

După anii '90, Dana Săvuică și Janine au fost imaginea ciorapilor Adesgo

După Revoluție, modelele Casei Venus au fost tot mai căutate de Adesgo. Printre acestea, Dana Săvuică și Janine au fost imaginea celebrelor dresuri.

“Am fost unul dintre modelele Adesgo între 1993 şi 1997. Eram imaginea ciorapilor Diamond, cei mai eleganţi şi inovatori. Introduceau atunci firul Lycra, un adevarat boom pe piaţa. Eu eram model la Casa de Moda Venus şi făceam ture între prezentările de la casa de moda şi cele de la Adesgo, care însemnau şi participarea la târguri şi expoziţii de gen”, își amintește Dana. Prima româncă îndrăzneață care a pozat și pentru Playboy a realizat un pictorial de excepție și pentru Adesgo. Într-o rochie mini albă, blonda își etala picioarele interminabile și determina orice româncă să cumpere ciorapi lycra.

Frumoasa Janine, model pentru Adesgo

Eugenia Ştefan, cunoscută drept Janine, a fost manechin la Adesgo şi printre favoritele Zinei Dumitrescu, designerul de care este legat şi azi numele Casei de Modă „Venus”. Frumoasa cu ochii verzi i-a promovat ani de-a rândul și recunoștea de fiecare dată că a răams fidelă acestui brand, deși avea posibilitratea să-și achiziționeze ciorapi de la Paris sau de la Milano.

„Dorinţa mea s-a îndeplinit, Adesgo am dorit!”: ciorapii de mătase erau la mare căutare în epoca comunistă, iar promovarea lor a asigurat supraviețuirea fabricii până în zilele noastre.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
10 ANI FĂRĂ MICHAEL JACKSON

vezi mai multe