Antena Căutare

Angajații buni sunt greu de păstrat. Cum poate orice firmă să-și mențină angajații motivați și productivi

Cheltuielile cu personalul sunt de multe ori cele mai ridicate dintr-o companie. Pentru salarii, beneficii sau vacanțe, un manager trebuie să aloce un buget serios. Însă satisfacția angajaților, mai ales a celor buni, care trebuie păstrați, este importantă.

Cheltuielile cu personalul sunt de multe ori cele mai ridicate dintr-o companie. Pentru salarii, beneficii sau vacanțe, un manager trebuie să aloce un buget serios. Însă satisfacția angajaților, mai ales a celor buni, care trebuie păstrați, este importantă.

Multe companii din România funcționează după logica „nimeni nu este de neînlocuit“, însă aceasta filozolofie nu încurajează nici productivitatea și nici nu asigura loialitatea oamenilor de care o companie depinde în mod direct. Atunci când un angajat performant își dă demisia - fie el în funcție de executant, fie de management - efectul poate fi unul de domino și poate duce la alte plecări. În plus, costurile de înlocuire a unui astfel de salariat se dovedesc de cele mai multe ori mari - o companie trebuie să investească timp și bani pentru găsirea și instruirea unui om potrivit. La acestea se adaugă perioada de acomodare a noului angajat.

Există însă metode pe care orice manager sau companie le poate aplica cu succes pentru a preveni pe cât posibil astfel de plecări.

1. Salarii competitive și beneficii pe măsura performanțelor

Dacă scopul unui manager este să angajeze și să păstreze cei mai buni profesioniști în domeniu, atunci trebuie să-i plătească pe măsură. Nu vorbim de sume ridicol de mari, însă un salariu la limita pieței sau sub aceasta le transmite angajaților că munca lor nu este cu adevărat apreciată. Dacă situația persistă, este o chestiune de timp până când salariații vor găsi o ofertă mai bună. O metodă bună pentru a împiedica acest fenomen, vizibil, de altfel, în multe companii din România, este ca managerii să-și plăteasca salariații de top cu renumerații peste nivelul pieței - de preferat cu 20 până la 40% mai mari.

La fel de important, angajații cu aceleași funcții trebuie să aibă salarii similare sau egale. Beneficiile de performanță sunt și ele o idee bună prin care orice companie își poate asigura loialitatea celor mai buni angajați. Și nici beneficiile de tipul acesta nu sunt deloc o idee rea, mai ales că vin la pachet cu o economie de 32% la bugetul companiei și 100% deductibilitate conform Codului Fiscal.

2. Un sistem de promovare eficient

Atunci când munca pe care un angajat o depune are un efect pozitiv vizibil în cadrul unei companii, aceasta trebuie recunoscută și recompensată neapărat. Un mod prin care orice angajator poate face asta este prin crearea unui sistem eficient de promovare în cadrul companiei. Promovarea unui angajat eficient le transmite celorlalți salariați că efortul pe care îl depun pentru a contribui la profitul și eficiența firmei nu va trece neobservat.

O singură precizare la acest capitol. Atunci când se gândește la promovarea unui salariat, angajatorul trebuie să țină cont și de așa-numitul „Principiu Peter“ - botezat după profesorul și teoreticianul canadian Laurence J. Peter. „Managerii se ridică la nivelul incompetenței lor“, a spus Peter în 1969. Pe scurt, este important ca un lider să nu promoveze în funcție un angajat performant doar pentru a-l recompensa. O promovare poate să însemne și mărirea salariului și schimbarea descrierii jobului, fără ca fișa postului să fie modificată. În acest fel, angajatorul se asigură că productivitatea salariatului rămâne neschimbată.

3. Un sistem de feed-back de care să se țină cont

Cine știe cel mai bine ce înseamnă să îți faci treaba bine? Oamenii care își fac treaba cel mai bine în companie, bineînțeles. Un manager de succes îi va încuraja pe oameni să-și spună părerea și să ofere feedback și, mai important de-atât, va ține cont de părerea lor. O companie nu va reuși să-și mulțumească toți angajații și nici să implementeze fiecare idee în parte, însă este foarte important ca angajații să simtă că feedbackul lor este apreciat și luat în considerare.

4. Un cadru în care inovația este încurajată

Un lider bun le va oferi celor mai buni angajați timpul și resursele necesare pentru a testa idei noi. Asta îi va motiva și îi va ține concentrați. Cei mai performanți salariați sunt dispuși să inoveze, să se documenteze și să găsească soluții creative la problemele care pot apărea într-o companie. Asta îi ajută să se dezvolte profesional și este important să știe că angajatorul lor este dispus să creeze cadrul ideal în care ei pot să crească.

5. Independență în luarea deciziilor

Cei mai buni dintre angajați știu să-și organizeze singuri timpul și resursele. Micromanagementul și mailurile constante care să le reamintească ce trebuie să facă îi vor irita peste măsură. Un manager de succes împarte sarcinile și este deschis întrebărilor de orice fel, însă le dă libertate oamenilor să lucreze pe cont propriu. Pentru că numai atunci când nu sunt mereu supervizați, anagajații buni vor da 100% la locul de muncă.

Niciun angajator nu-și dorește ca cei mai buni dintre angajați să-l părăseasca. Există, din fericire, metode prin care orice companie poate să prevină acest lucru. Misiunea cea mai grea pică pe umerii managerilor care trebuie să găsească soluții creative prin care să-și asigure loialitatea salariaților performanți. Metodele de mai sus pot ajuta orice lider care își dorește o echipă unită și de succes.

Sursă foto: Shutterstock.com

Un bărbat a ajuns în fața judecătorilor din cauza unui simplu „Like” pe Facebook!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 6: Tartă Tatin cu cremă chantilly
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 6: Tartă Tatin cu cremă chantilly Marti, 07.05.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x