Antena Căutare

Muzeul SAAB, salvat de la distrugere

Dupa intrarea in faliment a constructorului suedez de sub aripa General Motors, SAAB, s-a pus problema desfiintarii muzeului firmei si vanzarea modelelor care au facut istorie, pentru a se recupera din creante. Autoritatile locale din Trollhatten au anuntat insa ca vor cumpara toate masinile, salvand astfel muzeul.

Printre zecile de modele aflate in colectia constructorului se afla si un Ur-SAAB, primul automobil produs de suedezi.

Istoria SAAB

Initial, SAAB a fost o divizie a constructorului de avioane Svenska Aeroplan Aktiebolaget, ale carui baze au fost puse in 1937, pentru a furniza imediat avioane de lupta Fortelor Aeriene Suedeze in vederea apararii statului Suediei de tara neutra. Divizia de automobile a fost creata la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, in 1944.

Trei ani mai tarziu, a iesit la lumina prototipul SAAB 92001 (Ursaab), prima masina cu un coefiecient aerodinamic de 0.30. Primul model de serie, SAAB 92 a intrat in productie in 1949 si pana la jumatatea anilor '50 s-au comercializat circa 20 de mii de exemplare.

Atestarea internationala a SAAB a venit insa abia in 1968, cand SAAB 99 a introdus in premiera in industria auto parbrizul panoramic, parasocurile cu "auto-reparare" (cu resort elastic), spalatoarele de faruri si portierele cu bare de protectie la impact lateral. In anii '70, constructorul suedez a facut un pas important si a pus bazele Scania, unul dintre cele mai grele nume din lumea transporturilor comerciale rutiere.

La inceputul anilor 1980, SAAB a avut un parteneriat cu Fiat si a comercializat sub sigla proprie Lancia Delta. In 1985, a fost dezvoltat primul model premium propriu, SAAB 9000, care impartea insa elemente cuc Alfa Romeo 164, Fiat Croma si Lancia Thema.

General Motors a preluat 50% din actiunile deviziei de masini SAAB Automobile AB in 1989, iar in 1994 a aparut noul model SAAB 900, bazat pe platforma tehnica a Opel-ului Vectra "A". Masina a avut un succes rasunator, in 1995 SAAB devenind pentru prima data profitabil dupa sapte ani.

In 1997, SAAB a implinit 50 de ani, iar momentul a fost exploatat pentru inlocuirea gamei 9000 cu 9-5. Si SAAB-ul 900 a primit un facelift, fiind rebotezat 9-3. Trei ani mai tarziu, in 2000, GM a cumparat si restul de 50% de actiuni, devenind proprietar unic.

In 2003, a aparut noul SAAB 9-3, constructorul renuntand pentru prima data la arhitectura hatchback, in favoarea celei de sedan in trei volume. Din nou, platforma a fost de Vectra ("C"), dar s-au folosit si multe alte elemente de la Opel, ceea ce a afectat caracterul premium al masinii. La fel s-a intamplat, de pilda, si cu Ford si Jaguar, X-Type si S-Type preluand mult prea multe "tehnologii" de la Mondeo.

In 2005, GM a decis producerea modelelor rebranduite SAAB 9-2X (Subaru Impreza) si 9-7X (Chevrolet Traiblazer). Succesul a intarziat insa sa apara, iar productia a fost oprita. Si, de asemenea, GM a intarziat lansarea 9-3-ului break cu trei ani.

In 2008 a lovit criza economica, iar General Motors, el insusi la limita falimentului, a inceput o procedura de reorganizare pentru a se salva de la faliment. Mai multi constructori, precum BMW, Fiat, Hyundai si Renault, s-au aratat interesati de SAAB, dar nu s-a concretizat nimic, constructorul intrand sub legea falimentului. In 2010, Spyker a vrut sa-l salveze, dar pana la urma s-ar putea sa ajunga pe mana chinezilor.

Foto: wcf.com

Divizia BMW M introduce in premiera primele modele diesel... Honda sarbatoreste 20 de ani de Fireblade!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 7, 1 iunie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul este dat de Betty Salam
Hello Chef sezonul 7, 1 iunie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul este dat de Betty Salam Sambata, 01.06.2024, 15:04
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
x