Antena Căutare

Pe urmele unei legende comuniste: Škoda 1000 MB a împlinit 50 de ani

Înainte de 1989, pe vremea lui „Ceașcă”, la vederea unei Skode cu motorul în spate, fie că era vorba despre o bătrânică 1000 MB sau o fâșneață 120, copiii se gândeau la Porsche, iar Lada 1500 era Mercedes. Anul acesta însă, Škoda 1000 MB a împlinit 50 de ani, iar acum, când spui Skoda, nu te mai gândești la modele dinaintea căderii “cortinei de fier”, ci la mașini corecte, cu sânge Volkswagen și vânzări în continuă creștere în toată Europa.

Înainte de 1989, pe vremea lui „Ceașcă”, la vederea unei Škode cu motorul în spate, fie că era vorba despre o bătrânică 1000 MB sau o fâșneață 120, copiii se gândeau la Porsche, iar Lada 1500 era Mercedes. Anul acesta însă, Škoda 1000 MB a împlinit 50 de ani, iar acum, când spui Škoda, nu te mai gândești la modele dinaintea căderii “cortinei de fier”, ci la mașini corecte, cu sânge Volkswagen și vânzări în continuă creștere în toată Europa.

Škoda 1000 MB, modelul compact care a debutat pe 21 martie 1964 ca succesor al fostei Octavii, a fost primul model Škoda cu tracțiune spate, motor montat în spate și caroserie autoportantă, fiind un reper important în cei aproape 119 ani de istorie ai mărcii. În zilele sale de glorie, modelul cu patru uși era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru și a impus noi standarde în ceea ce privește confortul, performanțele și tehnologia.

O unitate de producție complet nouă, un design auto refăcut radical, cel mai avansat motor din clasa sa –Škoda 1000 MB a reprezentat o revoluție pentru constructorul din fost ceh, întărind poziția companiei în cadrul industriei automobilelor din Europa și conturând strategia în privința modelelor până la sfârșitul anilor '80. Între 1964 și 1969 au fost produse circa 443.000 de unități 1000 MB, dintre care mai mult de jumătate au fost exportate chiar și până în Noua Zeelanda și Australia.

Acronimul “MB” înseamnă Mladá Boleslav, localitatea în care este situat sediul mărcii Škoda, iar numărul 1000 reprezintă motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit în multe versiuni. În afară de versiunea de bază, din 1966, au apărut versiuni cu performanțe sporite și eleganta versiune 1000 MBX, cu două uși – un model care astăzi este extrem de popular printre colecționari.

Design schimbat radical & tehnologie avansată

Škoda 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul său. Dezvoltată sub denumirea internă NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri, n.r.), mașina s-a bazat pe un concept complet nou, cu motor poziționat în spate, tracțiune pe puntea spate, suspensie independentă și caroserie autoportantă. De asemenea, 1000 MB a impus noi standarde în ceea ce privește motoarele inovatoare și tehnologia de propulsie. Astfel, în privinţa dezvoltării motorului, Škoda a fost primul producător european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteză era produsă utilizând aceeași metodă, reducându-se semnificativ timpul necesar producției.

Motorul OHV, cu patru cilindri, răcit cu apă şi poziționat în spatele punții spate, furniza 27 kW (37 CP), la o cilindree de 988 ccm3. Iar tehnologia modernă a motorului, în combinație cu greutatea redusă a mașinii, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil pentru acele vremuri (între 7 și 8 l/100 km). Viteza maximă era de 120 km/h.

Škoda 1000 MB a reprezentat un progres semnificativ și în privința designului mărcii. Arhitectura clasică, în trei volume, era tipică pentru anii '60. Dar liniile zvelte și curbele gentile, farurile circulare, care se îmbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic și prizele de aer curbate se numărau printre caracteristicile distinctive ale noului model. Bușonul de umplere a rezervorului era poziționat pe aripa față din dreapta, inteligent ascuns sub emblema Škoda, care era montată pe un suport cu balamale.

Iar cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m lățime și 1,39 m înălțime), 1000 MB oferea spațiul și confortul necesare întregii familii. Nivelul ridicat de funcționalitate, cu scaune rabatabile individual, era, de asemenea, în măsură să convingă clienții. Portbagajul de 220 de litri era poziționat sub capota față, iar roata de rezervă era montată sub portbagaj. Avantajul era că portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezervă.

Noul Renault Trafic - Povestea "dubei" de succes continuă... Urma nu scapă turma - Seat pregătește un SUV compact...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x