Cea mai spectaculoasă sosea din România are secretele ei. La inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, a fost construită în perioada 1970-1974.
Timp de 4 ani şi jumătate, mii de oameni au muncit din greu, cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați care au contribuit la construcția lui, bilanțul oficial fiind de 40 de morți
Lucrătorii de atunci care mai sunt acum în viață avansează astăzi cifre mai mari, care ajung până la câteva sute de vieți omenești pierdute (răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: "Numai la baraj au murit vreo 400 de băieți.''
Traseul a fost conceput inițial ca un drum strategic ce lega garnizoanele Piteștiului și Sibiului. Deși România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de perioada comunistă, invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia determină inițierea de urgență a proiectului "Transfăgărășanului".