Povestea autoturismelor Oltcit începe în 1977, când în urma unui parteneriat al țării noastre, încheiat în 1976 cu producătorul francez de automobile Citroen, a început, la Craiova, construcția unei noi fabrici destinată producerii unui automobil de dimensiuni mici.
Procesul de fabricaţie a fost conceput pe baza tehnologiei de vârf a anului 1977, dar, din cauza unor întârzieri, producţia a demarat abia la începutul anilor ’80. Primele maşini Oltcit au intrat în fabricaţie în 1981, însă proiectul avea să treacă prin mari dificultăţi. Astfel, la nivelul anului 1986, uzina din Bănie producea mai puţin de 10.000 de autoturisme, în loc de cele 120.000 preconizate. Aşadar, după doar câţiva ani de la punerea pe picioare a acestei uzine de la Craiova, rezultatele ei nu erau satisfăcătoare pe plan comercial.
Caietul de sarcini impus de Citroën nu a fost îndeplinit nici ca volum al producţiei şi nici din punct de vedere al calităţii. Aparent, autoturismul părea o maşină economică sub raportul preţului şi al consumului. Maşina Oltcit s-a fabricat ani buni în România şi, chiar dacă a reprezentat o alternativă în preferinţele românilor, n-a avut niciodată succesul scontat, scrie historia.ro.
Dar haideţi să vedem ce "spune" istoria...
Numele noii mașini era o combinație între cuvintele Oltenia și Citroen, iar sigla era un O de la Oltenia și un V întors, preluat din sigla Citroen. În acest parteneriat, francezii au adus licența de fabricare, planurile și liniile de asamblare. De asemenea, a existat din partea franceză și angajamentul că va cumpăra produsul finit pentru a-l distribui în Franța, Austria, Belgia, Olanda și Italia, potrivit agerpres.ro.
Sursa foto: oltcit.com.ro
Producția de mașini a fost realizată în diferite versiuni. Modelul Club era echipat cu un motor de 1 129 cmc și cutie de viteze în 4 trepte. Ulterior s-au fabricat diverse variante ale modelului: Oltcit Club 11 RT, Oltcit Club 11 RM, Oltcit Club 12 TRS cu motor de 1 299 cmc și cutie de viteze cu 5 trepte, Oltcit Club 12 CS — model utilitar, camionetă cu benă în locul banchetei spate și al portbagajului, motor de 1 299 și o cutie de viteze în 5 trepte.
Modelul Special echipat cu motorul de Citroen Visa, de 652 cmc și aprindere electronică integrală, prindea o viteză maximă de 125 km/h.
Modelul Axel 12 TRS dotat inițial cu motor de 1200 cmc, dar înlocuit ulterior cu un motor de 1 299 cmc și cutie de viteze în 5 trepte, a fost realizat exclusiv pentru export în Franța, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia, Bulgaria, potrivit www.istoricauto.ro.
După 1989, producția continuă sub numele Oltcit până în 1991, când numele este schimbat în Oltena și se schimbă și sigla. Fabrica preia numele Automobile Craiova SA.
La sfârșitul anului 1994, se înființează compania mixtă — S.C. Automobile Craiova S.A. și grupul sud-coreean Daewoo. Această fabrică a fost construită pentru producerea a mai mult de 100.000 de vehicule/an. Vehiculele Oltena se mai vând până în 1996, iar ultimul model de Oltcit se vinde în februarie 1996, după care uzina începe fabricarea de mașini Cielo, Tico și Matiz, precizează agerpres.ro.