- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Extrase din motivarea Curtii Constitutionale:
- „Numarul de persoane ale caror acte de identitate au expirat nu priveste aceasta solicitare intrucat expirarea actelor de identitate, in sine, nu determina eliminarea persoanelor in cauza de pe listele electorale permanente. Curtea retine ca doar exercitarea dreptului la vot este conditionata de prezentarea unui act de identitate valabil, nu insa si existenta acestui drept.“
- Datele comunicate de Guvern, in cea mai mare parte, nu au legatura cu solicitarea formulata de Curte. Astfel, numarul de persoane ale caror acte de identitate au expirat nu priveste aceasta solicitare, intrucat expirarea actelor de identitate, in sine, nu determina eliminarea persoanelor in cauza de pe listele electorale permanente. Potrivit art.2 alin.(l) lit.c) din Legea nr.370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, listele electorale permanente cuprind "cetatenii romani cu drept de vot care au implinit 18 ani pana la ziua alegerilor inclusiv", legislatia electorala nefacand nici o distinctie care sa permita interpretarea potrivit careia expirarea actului de identitate atrage eliminarea persoanelor care indeplinesc conditiile mentionate de pe aceste liste.
- Curtea retine ca doar exercitarea dreptului de vot este conditionata de prezentarea unui act de identitate valabil, nu insa si existenta acestui drept. Sanctiunea prevazuta de lege pentru nesolicitarea eliberarii unei noi carti de identitate, obligatie prevazuta de art.19 alin.(2) din OUG 97/2005 (...) este amenda contraventionala (...), iar nu decaderea din dreptul de a vota sau radierea de pe listele electorale permanente.
- Singurul numar care, potrivit datelor comunicate de Guvern, poate fi luat in considerare la actulizarea listelor electorale permanente, este 34.654 persoane, reprezentand: persoane decedate, persoane avand statutul de cetatean roman cu domiciliul in strainatate, persoane care si-au pierdut cetatenia romana, persoane fara drept de vot, persoane bolnave psihic care si-au pierdut drepturile electorale, persoane cu corectii CNP
- Ceea ce poate constata Curtea, potrivit competentei sale, este numai daca diferenta de date transmisa este de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului. Or, este evident, din compararea datelor comunicate de Biroul Electoral Central, respectiv de Guvern, ca nu exista o astfel de situatie
Confirmarea rezultatelor referendumului:
- Curtea constata ca rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativa a doua conditii: una referitoare la numarul minim de cetateni care trebuie sa participe la referendum pentru ca acesta sa fie valabil (cvorumul legal de participare) si una privitoare la numarul de voturi valabil exprimate, care determina rezultatul referendumului (...) Potrivit art.10, "Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate."
- Din datele comunicate Curtii de catre Biroul Electoral Central, cu privire la referendumul national din data de 29 iulie 2012, rezulta umatoarele:
a) numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum: 18.292.464 - 100.00%
b) numarul participantilor: 8.459.053 - 46.24%
c) numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA": 7.403.836 - 87.52%
d) numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU": 943.375 - 11.15%
e) numarul voturilor nule: 111.842 - 1.32%
- Examinarea contestatiilor si a cererilor prealabile nu a relevat diferente fata de datele consemnate de BEC si nici incalcari sau incidente de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului.
- Cu privire la datele comunicate de Guvern, Curtea Constitutionala constata ca nu are atributii in procedura actualizarii listelor electorale permanente si, prin urmare, nu poate opera modificari in liste electorale. Ceea ce poate constata Curtea , potrivit competentei sale, este numai daca diferenta de date transmisa este de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului