- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
22 septembrie 2003. Un singur avion, Boeing 737, si un indicativ american sec: N313P. Este insa unul dintre cele mai cunoscute avioane implicate in transferul suspectilor de terorism.
Destinatia oficiala: Romania, aeroportul Mihail Kogalniceanu. Cea reala? Aeroportul Baneasa. Documentele polonezilor arata ca Boeingul inchiriat de CIA a plecat mai intai din Kabul. Fara pasageri. La Szymany a imbarcat cinci persoane. Informatiile noastre arata ca in avion se afla sauditul Al Nashiri. Fusese inchis in locatia secreta de la Stare Kiejkuty.
De la Baneasa, aeronava a mai facut escala in capitala Marocului, Rabat, si apoi s-a oprit la Guantanamo. Este zborul care marcheaza inchiderea inchisorii CIA din Polonia si deschiderea celei de la Bucuresti.
Curios este ca din documentele poloneze reiese ca avionul a plecat de la Syzmany spre Baneasa cu douasprezece persoane. In documentele obtinute de APADOR-CH in urma unui proces cu Autoritatea Aeronautica din Romania, reiese ca in aeronava erau in total doar noua persoane si la sosire si la decolare. Unde sunt ceilalti trei? "Pierduti" pe drum sau, probabil, debarcati pe Baneasa.
Dupa cateva luni, in ianuarie 2004, aeronava N313P revine in Romania, de data aceasta, pe aeroportul Timisoara. Un alt avion CIA care efectueaza zboruri in Polonia apare in Romania. Gulfstream, cu inmatricularea N379P. Din documentele poloneze rezulta ca a sosit pe aeroporturile din aceasta tara de cinci ori intr-un an. Opt pasageri au fost debarcati din acest avion pe teritoriul Poloniei.
La fel si zborul spre Romania, din 25 octombrie 2003. Documente portugheze si daneze confirma existenta zborului de la Baneasa la Amman. Intr-un final, Autoritatea Aeronautica Civila Romana a recunoscut cursa, pana atunci secreta, de la Praga la Amman cu escala la Baneasa. Chiar raspunsurile la aceste zboruri secrete din Polonia spre Romania ar putea declansa o noua investigatie la Bucuresti.
Acestea nu sunt singurele zboruri documentate care leaga tarile ce au gazduit inchisori CIA.
In februarie 2005, un alt Boeing aterizeaza la Baneasa. Inmatricularea N787WH nu sare in evidenta la prima vedere. Oficial, e o cursa intre Baneasa si Goteborg. Totul pentru a masca adevarata ruta a avionului CIA: Rabat la Baneasa si de aici la Palanga, in nordul Lituaniei. Existenta acestui zbor secret a iesit la lumina in urma anchetei parlamentare de la Vilnius. Si nu le-a fost usor.
De ce atata secretomanie? Cel mai probabil pentru ca la bord se afla Abu Zubaydah, fost membru Al-Qaeda, multa vreme un detinut-fantoma al americanilor, despre care nimeni in afara CIA nu a stiut.