Live acumChefi la Cutite (r)
Prime Time 20:30X Factor

Cum și-au schimbat românii obiceiurile de consum pe fondul crizei coronavirusului

Criza coronavirusului ne-a schimbat viața peste noapte și i-a determinat pe români să profite la maximum de oportunitățile pe care le oferă internetul. Într-o țară în care birocrația este literă de lege, inclusiv autoritățile au fost nevoite să se alinieze trendului de migrare pe online.

Cum și-au schimbat românii obiceiurile

Am descoperit peste noapte că putem elibera rețete printr-un singur click, că putem vota legi din izolare și că există suficiente aplicații care permit comunicarea eficientă de la distanță. Până și procesul de învățare se poate desfășura online. Există și domenii puternic afectate de carantină și ordonanțele militare adoptate Guvern. Și aici vorbim de un trend la nivel global. HoReCa și tot ce ține de turism sunt cele mai bune exemple. Dacă și ce am învățat din această criză vom afla în lunile și anii care urmează. Deocamdată putem vorbi doar despre cum s-au modificat până acum trendurile de consum în România.

Munca remote și petrecerea timpului liber

Astăzi mai merg fizic la serviciu doar angajații esențiali: cei care asigura ordinea publică, personalul medical, farmaciștii, angajații supermarketurilor sau cei care fac livrări la domiciliu. Pentru restul românilor, activitatea profesională este fie parțial sau total blocată - HoReCa, saloane de înfrumusețare, cabinete de stomatologie, cinematografe etc., fie s-a mutat în online. Ședințele se desfășoară pe Zoom, Skype sau Google Hangouts, tot mai mulți retaileri descoperă că pot să-și vândă marfa pe internet, iar agenții de vânzări din domeniul imobiliar află cu surprindere că vizionările se pot face și online. Cât despre timpul liber, în lipsă de alte opțiuni, îl petrecem mai ales în fața televizorului. Gmail, Netflix și Zoom sunt exemple elocvente de aplicații online pentru care cererea a „explodat” la nivel mondial ca urmarea a carantinei, așa cum demonstrează și acest grafic furnizat de agenția SEO fiveelementsdigital.com.

Cum și-au schimbat românii obiceiurile de consum pe fondul crizei coronavirusuluiCum și-au schimbat românii obiceiurile de consum pe fondul crizei coronavirusului

Și interesul pentru știri de actualitate a fost crescut în luna martie, acum urmând un trend descendent, normal după o perioadă de consum intens și pe fondul sărbătorilor pascale.

Comenzi online și livrari

Un interes crescut s-a înregistrat în martie și pentru comenzile online și livrările la domiciliu, mai ales pentru asigurarea necesităților de bază. Din perspectiva clienților, shoppingul online este în mod clar pe un trend ascendent. Iar mulți români descoperă abia acum avantajele livrării la ușa casei a unor produse grele sau neperisabile, cum sunt apa și alte băuturi, fie ele alcoolice sau răcoritoare, detergentul sau mult căutata hârtie igienică.

Concentrarea unor eforturi mai mari pe partea de vânzare online este o strategie care abia începe să se manifeste și de care companiile care activează pe piața românească ar putea profita din plin în anii care urmează. Tocmai de aceea, un trend de consum accelerat pe online în această perioadă ar putea avea efecte benefice, grăbind digitalizarea României.

Deși nu putem spune în acest moment câte dintre plățile comenzilor online se finalizează efectiv pe internet, un trend ascendent se poate observa și din punct de vedere al interesului pentru astfel de operațiuni. Din acest punct de vedere, termenii de căutare specifici pentru plata facturilor (ex. engie plata online) au crescut cu valori cuprinse între 50% și 150%.

Cât despre produsele pe care le căutăm efectiv pe internet zilele acestea, se observă o creștere a interesului pentru cele de bază și cele care ne ajută să mai omorâm puțin timpul în izolarea la domiciliu: hârtie igienică, mască chirurgicală, dezinfectant, jocuri, puzzle sau mâncare pentru animalele de companie.

Gătitul acasă și interes crescut pentru rețete, în loc de ieșirile la restaurant

Restaurantele, alături de saloanele de înfrumusețare, sunt printre cele mai afectate de criza coronavirusului.

Cum și-au schimbat românii obiceiurile de consum pe fondul crizei coronavirusului

Dacă pentru saloane nu există o variantă a mutării activității în online, unele restaurante au început să facă livrări la domiciliu în această perioadă, chiar dacă, inițial, această strategie nu făcea parte din planul lor de afaceri.

Pe de altă parte, Ministerul Muncii a anunțat că nu mai puțin de 862.557 de oameni au aplicat până acum pentru somajul tehnic. Alți 173.834 de români au rămas fără contracte de muncă. Vorbim, în concluzie, despre 1.036.391 de angajați din mediul privat care sunt în mare dificultate din cauza pandemiei de coronavirus. Adăugăm la asta dublarea deficitului bugetar și avertismentul FMI, care vorbește deja de recesiune, și ajungem într-un scenariu în care românii fac economii în această perioadă și preferă să gătească singuri.

A crescut, astfel, interesul pentru rețete… unele dintre ele fără drojdie. De altfel, termenul de căutare „paine fara drojdie reteta” a înregistrat o creștere de 700% ca urmare a crizei coronavirusului și a faptului că drojdia este greu de găsit acum în supermarketuri.

Foto: Pexels

Recomandari