Potrivit autorităților, taxa ar putea ajunge până la 2.000-3.000 de lei anual pentru autoturismele vechi, ceea ce va avea un impact semnificativ asupra proprietarilor de vehicule mai vechi de 15 ani.
De ce este necesară această taxă?
Măsura face parte din cererea de plată numărul 4 din PNRR, care trebuie depusă în luna iunie 2025. Dacă reforma fiscală nu va fi implementată, România riscă să piardă 2,3 miliarde de euro. Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a subliniat că impactul bugetar al reformei trebuie să fie de 1,1% din PIB, ceea ce înseamnă venituri suplimentare de 23 de miliarde de lei pentru stat.
Citește și: Ce sunt nevoiți să facă pensionarii care au primit pensii mai mari în ultimii 3 ani. Ce s-a întâmplat
Cât vor plăti șoferii?
Taxa pentru mașinile poluante va fi calculată în funcție de nivelul de emisii al fiecărui vehicul. Deși nu există încă o grilă oficială, în dezbaterile publice s-a discutat despre sume cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei pe an pentru mașinile mai vechi și mai poluante.
Întrebat dacă o mașină fabricată în 2002 ar putea fi taxată anual cu 2.000 de lei, ministrul Boloș a răspuns că acest scenariu „este posibil”. De asemenea, taxa ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, iar tarifele exacte vor fi stabilite printr-un ordin al Ministrului Transporturilor.
În România, din cele 10 milioane de mașini înmatriculate, aproape jumătate sunt mai vechi de 15 ani. Aceasta înseamnă că milioane de șoferi ar putea fi afectați de noua taxă. Pe termen lung, măsura ar putea forța mulți proprietari să renunțe la vehiculele vechi și să caute alternative mai puțin poluante, potrivit adevărul.ro.
Totodată, introducerea acestei taxe ar putea accelera procesul de înnoire a parcului auto și ar încuraja achiziția de mașini electrice sau hibride. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum vor reacționa șoferii și dacă vor exista programe de sprijin pentru cei care nu își permit un nou autoturism.
Noua taxă pentru mașinile poluante este o măsură controversată, dar necesară pentru a respecta angajamentele PNRR și pentru a aduce venituri suplimentare la buget. Cu o posibilă aplicare din 2026, șoferii cu mașini mai vechi trebuie să se pregătească pentru costuri suplimentare sau să ia în considerare schimbarea autoturismului. Autoritățile urmează să stabilească detaliile exacte ale taxei, iar impactul real va depinde de implementarea concretă a acestei măsuri.
Vezi mai multe stiri de ultima ora pe observatornews.ro
Ce sunt nevoiți să facă pensionarii care au primit pensii mai mari în ultimii 3 ani. Ce s-a întâmplat... A murit celebrul astrolog Minerva! Gabriela Dima s-a stins din viață la vârsta de 66 de ani. Care ar fi cauza decesului...