Antena Căutare

EDITORIAL: Poluarea masinilor, de la taxa la timbru pe fum

Sase ani, ianuarie 2007 - ianuarie 2013, au trecut de la implementarea primei versiuni a controversatei taxe de prima inmatriculare, un bir care s-a metamorfozat in timpul scurs de atatea ori incat abia mai poti tine socoteala, ba la schimbarea guvernelor, ba la amenintarile cu infringementul ale Comisiei Europene (CE). Dar, desi s-au strans sute de milioane de euro la buget, in afara de programul "Rabla" nu s-a facut mai nimic, iar caracterul discriminatoriu al taxei s-a perpetuat, mii de oameni recuperandu-si banii in instante. Guvernul proaspat investit in urma alegerilor din decembrie 2012 vrea insa sa puna punct controverselor si sa transforme taxa in timbru de poluare, intr-un fel de impozit pe fumul scos pe esapament, asa cum s-a vehiculat inca de prin 2009, de pe vremea ministrului Nemirschi.

Ideea timbrului de poluare este europeana, fiind aplicata in mai multe state UE (in unele orase din Germania, de pilda, nici nu pot circula masinile fara timbru de o anumita culoare, culoare ce indica gradul de poluare) si in domenii diferite (vezi "Certificatele verzi"). In plus, este respectata in principiu filosofia "poluatorul plateste", ceea ce este de bun augur. Dar corectitudinea timbrului depinde de formula de calcul si modul de aplicare. Iar cea mai buna varianta ar fi includerea in pretul carburantilor, asa cum pe factura de energie electrica, de exemplu, apare rubrica "Certificate verzi". Astfel, la fiecare litru consumat vor intra la buget banii pe fumul degajat, iar poluatorii ar fi taxati echitabil, in functie de cat merg si cat consuma, pentru ca una e sa parcurgi 10.000 km/an si alta 50.000 km/an. Ramane de vazut...

Deocamdata, timbrul este doar la nivel de ipoteza, insa intrebarile si necunoscutele la care specialistii vor trebui sa raspunda deja curg. Daca va fi adoptat, ce vor face cei care au platit deja taxa de prima inmatriculare sau de poluare? Isi vor primi banii inapoi (este vorba de peste 600 de milioane de euro)? Vor ramane cu banii dati si vor trebui sa plateasca si timbrul? Timbrul se va plati in functie de emisiile de CO2 din cartea tehnica sau dupa cele reale, masurate anual la esapament (una e sa ai o masina de 5 ani cu 80.000 km la bord si alta una de 2 ani cu 200.000 - uzura creste emisiile de noxe, iar catalizatorul este consumabil, avand o viata de circa 150.000 km)? Formula de calcul vehiculata de autoritati pentru timbru va tine cont de cilindree si de noxe. Dar de ce si de cilindree? Cu ce e mai cu mot un autoturism premium cu motor de, sa spunem, 4.0 litri, fata de o masina de clasa medie, de 2.0 litri, daca pe teava ambele scot acelasi numar de grame de CO2 la 100 km? Si, sa nu uitam, de cilindree tine cont impozitul anual auto.

De asemenea, timbrul va trebui sa aiba o forma agreata la Bruxelles, nu ca in trecut. Taxa de prima inmatriculare, introdusa de la 1 ianuarie 2007 pentru a proteja mai mult piata masinilor noi decat mediul, a atras imediat dezaprobarea forurilor europene: CE a amenintat cu infringementul autoritatile de la Bucuresti trei luni mai tarziu, in martie, si a solicitat schimbarea metodologiei astfel incat masinile second-hand importate din UE sa nu fie discriminate fata de cele deja inmatriculate in Romania. De asemenea, CE a cerut un algoritm de calcul care sa tina mai bine cont de deprecierea in timp a valorii autovehiculelor. Guvernul de la acea vreme a elaborat si trimis la Bruxelles cateva propuneri care au fost respinse si, in decembrie 2007, CE a facut pasul doi catre infringement, Romania ajungand in faza premergatoare unei actiuni la Curtea Europeana de Justitie (CEJ).

Prin urmare, cu "sabia" CEJ deasupra capului, in aprilie 2008, taxa a crescut pentru masinile noi si a scazut pentru cele la mana a doua, ceea ce a dus la cresterea importurilor SH, asa ca producatorii si importatorii de autovehicule noi au inceput sa-si ridice vocile, multi sustinand ca "Romania va ajunge cimitirul de masini al Europei". Lobby-ul a tinut, iar in decembrie 2008 Guvernul a triplat taxa de poluare auto pentru vehiculele SH de import, masinile noi Euro IV, sub 2.000 cmc, fiind scutite. Dar discriminarea a ramas, chiar daca in februarie 2009 a intrat in vigoare o noua versiune de taxa, de data aceasta numai dubla fata de varianta initiala. Iar specialistii si strategii nostri tot nu au vrut sa inteleaga ca romanul nu avea 6-7.000 de euro pentru a-si lua cea mai ieftina masina noua si ca un SH din Germania, cu revizia la zi, este si mai sigur, si mai putin poluant decat o Dacie Berlina din '78, cu sapte "RK"-uri la motor si kilograme de kit pe caroserie. Asa se scrie insa istoria. Totusi, in martie 2009, Ministerul Mediului a enuntat pentru prima data posibilitatea transformarii taxei intr-un impozit anual pe poluare, calculat in functie de cilindree si de emisiile de noxe. Dar n-a fost sa fie, in conditiile in care APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile) a vociferat ca impozitul nu este o solutie pentru piata auto.

In decembrie 2010, taxa pentru masinile vechi a crescut din nou. Iar in aprilie 2011, CEJ a hotarat ca, desi algoritmul de calcul este corect, taxa de poluare auto este in anumite cazuri prea mare, descurajand importul. Prin urmare, autoritatile au scazut taxa cu 25% in august, dar au venit si cu ideea unei taxe la prima vanzare pentru masinile inregistrate inainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a achitat nici un fel de bir. Scandal, petitii, oameni in strada... Stiti "povestea". Rezultatul? Pe 30 ianuarie 2012, Guvernul a suspendat pentru un an taxa de revanzare.

Si am ajuns in prezent, prezent in care noul Guvern, rezultat in urma alegerilor generale din decembrie 2012, da si el piept cu taxa de "inmatrico-poluare" sau cum vreti sa-i spuneti. Iar ideea impozitului pe poluarea masinilor prinde din nou contur, sub forma de timbru. Aplicarea filosofiei "poluatorul plateste" este corecta. Dar depinde cum o face, drumul de la teorie la practica fiind destul de dificil.

Cum in Romania insa totul e posibil - de ani buni platim, de exemplu, taxa de drum inclusa in pretul carburantilor, impozit pe masina din care o parte merge tot la drumuri, vigneta si, in ultimul timp, se vehiculeaza din ce in ce mai des si introducerea unor taxe de autostrada, dar drumuri tot nu avem -, deocamdata, nu putem decat specula si astepta forma finala in care taxa de poluare se va metamorfoza in timbru. Daca va fi cazul, evident.

China va produce mai multe autoturisme decat Europa in 2013... Care este cel mai bun BMW M5 din istorie?...
Înapoi la Homepage

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 9, 26 aprilie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Danielei Condurache Sambata, 26.04.2025, 15:36
Citește și
(P) Avantajele lămpilor LED față de becurile tradiționale pentru numărul de înmatriculare
Billie Eilish a declarat că și-a urât numele în copilărie. Cu ce probleme s-a confruntat artista înainte să... Catine.ro
(P) Rolul anvelopelor de vară în îmbunătățirea performanței vehiculului
Ținuta de gală a Thaliei a atras toate privirile la un eveniment caritabil. Cum a arătat vedeta Happy Channel
Fiul lui Dan Capatos, sportiv de performanță la doar 13 ani. Face sacrificii uriașe pentru a-și vedea visul... DivaHair
Anunțul făcut de Denisa Tănase după 3 ani de căsnicie cu Mircea Brânzei. De ce nu au mai apărut împreună.... Libertatea.ro
Ray Dalio, legendarul investitor al unuia dintre cele mai mari fonduri de investiţii: Tarifele au un efect... Ziare.com
Anunțul lui Ilie Năstase, după lovitura uriașă dată de Ion Țiriac în România: „Asta e important!” AntenaSport
Donald Trump, criticat dur pentru prezența la funerariile Papei Francisc. De ce Președintele american, dar și... Elle
Când va avea loc priveghiul lui Rareș Ion, tânărul mort la doar 20 de ani. Familia lui urmează să își ia... Spynews.ro
Reacția lui Gigi Becali, după ce Guvernul a declarat zi de doliu național în urma morții Papei Francisc: „Nu... BZI
Ce va face Irinel Columbeanu de Sărbătorile Pascale: Ce meniu special va avea la azilul de bătrâni BZI
Oana Lis continuă să vândă din casă pentru a-și ajuta soțul: ”Avem multe cărți, icoane…” Antenastars.ro
Cassata Siciliană. Unul dintre cele mai spectaculoase deserturi italiene HelloTaste.ro
Drama incredibilă a oamenilor care mănâncă frunze și cărbuni ca să supraviețuiască. „Poveștile pe care... Antena3.ro
Ce planuri are noul șef NASA pentru agenția spațială. Jared Isaacman a fost numit la conducere de către Donald... useit
Horoscopul zilei de 28 aprilie 2025. Leii sunt puternici. Află ce se întâmplă cu zodia ta Catine
5 zodii strălucesc în săptămâna 28 aprilie – 4 mai 2025 Jurnalul
Igor Cuciuc, mesajul emoționant primit de la fiica sa Andreea, la șase luni de la moartea tinerei:Mulțumesc că... Kudika
Reduceri de 80% la preţuri, într-un magazin cunoscut din România. Este lichidare de stoc la toate produsele Playtech
«TURUL DOI INAPOI» Cristela Georgescu primul mesaj dupa decizia judecatorilor Redactia.ro
Cea mai scumpă staţiune pentru vacanţa de 1 Mai. Turist: "Aici e doar pentru bogaţi" Observator
Cum îți poți organiza dieta pentru a preveni balonarea. Ce alimente pot provoca acest simptom digestiv MediCOOL
Cremă de lămâie cu ananas. Un echilibru perfect între acrișor și exotic HelloTaste
Despărțirea anului între milionari! Prietena Soranei Cîrstea a rupt mariajul de 9 ani cu fostul celebru fotbalist ProSport
Cum și-a petrecut Sile CĂMĂTARU prima zi de libertate, după ce a stat șapte ani în închisoare. Petrecere cu... Gandul
Meteorologii EaseWeather anunță o lună mai 2025 cum nu prea a mai fost, în România. Cum va fi vremea în București CanCan
Lecțiile pe care tații ar trebuie să le predea fiilor lor DeParinti
Rita Ora și-a făcut o schimbare radicală de look. Cum arată cu părul negru și breton ZUTV
Google a pierdut un proces antitrust important în SUA. Ce nu mai poate face gigantul tech de acum UseIT
Gogoși pufoase cu cartofi în aluat, delicioase și consistente Hello Taste
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x