Salonul Auto de la Geneva, singurul eveniment de profil european ce se desfasoara in fiecare an si unul dintre cele mai importante cinci din lume, alaturi de saloanele de la Frankfurt, Paris, Detroit si Tokyo, isi deschide. Pentru doua zile (6-7 martie), ceasul presei auto mondiale se opreste si peste 10.000 de jurnalisti de specialitate vor trece pragul halelor complexului Palexpo din Geneva. Apoi, in perioada 8-18 martie, cei peste 260 de expozanti rasfirati pe circa 110.000 de metri patrati de standuri asteapta peste 700.000 de vizitatori din toate colturile lumii.
Cu riscul de a ma repeta, inainte de a intra in miezul problemei si a vedea trendurile industriei auto in 2012, merita subliniata semnificatia Salonului de la Geneva, in general, si a celei de-a 82, in special, pentru romani si Romania. Aici, Dacia a facut primul pas in lumea buna a constructorilor europeni cu Logan si, apoi, cu Duster. Iar acum prezinta cel mai ieftin MPV, Lodgy, care, desi nu va fi construit la Mioveni, ci in Maroc, a fost conceput in laboratoarele din Romania si propulseaza brand-ul intr-o lume noua. Mai mult, la aceasta editie, intra in scena si primul Ford "Made in Romania", B-Max, ce se face la Craiova.
Industria auto, sub semnul aliantelor si a supraproductiei
In ciuda celor 140 de premiere care anunta un salon ca in vremurile bune, dinaintea crizei, Geneva 2012 se desfasoara sub conul de umbra desenat deasupra industriei auto de pe "batranul continent" de evolutia timida a pietei auto, supracapacitatea de productie si aliantele, inimaginabile acum ceva ani, intre greiii industriei.
Din punct de vedere al contextului economic, Fondul Monetar International (FMI) a revizuit in scadere, la 3,3%, perspectiva de crestere economica la nivel mondial. Iar "Zona euro" este marcata profund de criza datoriilor, existand chiar riscul plonjarii in recesiune. Ceea ce ar putea conduce la o noua incetinire a vanzarilor, in contextul in care industria auto europeana deja se confrunta cu supraproductia.
Sigur, pentru constructorii europeni situatia este mai putin dramatica decat in 2009, dar marii jucatori deja au inceput sa se agite. Saptamana trecuta, General Motors, numarul unu mondial, s-a aliat cu PSA Peugeot-Citroen, al doilea producator din Europa, cu scopul declarat de a combate supraproductia, iar cei Fiat-Chrysler se agita si ei sa-si gaseasca noi parteneri. Poate, cine stie, chiar la Salon.
Prin urmare, tabloul pietei auto este destul de variat. Dar nu trebuie uitat avantul luat de producatorii "Premium, precum Mercedes si BMW, si de segmentul super-sport, cu Ferrari si Porsche capete de afis, care se bucura din plin de apetitul pentru lux si performante al oamenilor cu bani din tarile emergente.
Toate aceste dificultati nu stirbesc insa stralucirea vitrinei de masini de la Geneva. Si, sa nu uitam, printre noutati se afla modele precum Dacia Lodgy, Ford B-Max, Peugeot 208, Opel Mokka, Mercedes A-Klasse, Audi A3, BMW M6 cabrio&coupe, Chevrolet Cruze SW, Fiat 500L, Hyundai i30 SW, Jaguar XF SportBack, KIA Cee'd, Volkswagen Cross Coupe TDI Plug-In Hybrid si, nu in ultimul rand, Ferrari-ul F12 berlinetta, succesorul lui 599, ce se prezinta drept cel mai puternic si mai rapid "calut cabrat" din istorie.