Statele Unite au cerut joi autorităţilor din Gibraltar să prelungească imobilizarea petrolierului iranian pe care-l reţin de o lună - o lovitură de teatru, în contextul în care teritoriul britanic se pregătea să lase nava să plece, relatează AFP.
În contextul în care părea că s-a ajuns la un acord între Londra şi Teheran, Washingtonul a depus, în noaptea de miercuri spre joi, o cerere de întrajutorarea judiciară privind reţinerea navei, a anunţat joi avocatul Ministerului Public Joseph Triay, în Curtea Supremă a teritoriului britanic.
”Departamentul american al Justiţiei a cerut confiscarea Grace 1, evocând un număr de motive, pe cale să fie examinate”, a precizat un purtător de cuvânt al Guvernului din Gibraltar, adăugând că audierea a fost amânată la ora locală 16.00 (17.00, ora României).
Curtea ar urma să decidă o prelungire a imobilizării petrolierului Grace 1, suspectat că transporta petrol către Siria, încălcând astfel un embargo european. Sfârşitul imobilizării Grace 1 este prevăzut, pentru moment, sâmbătă, la 19 august.
Dacă nu s-ar fi primit această cerere, la ora locală 1.30 (2.30, ora României), ”nava ar fi plecat”, a declarat preşedintele Curţii Supreme, judecătorul Anthony Dudley.
O cerere de întrajutorare judiciară constă în general în a solicita unui tribunal ca cel din Gibraltar să aplice o decizie a unui tribunal străin, în acest caz a unui tribunal american.
Între timp, căpitanul şi cei trei ofiţeri de pe Grace 1, eliberaţi pe cauţiune, au fost eliberaţi în mod oficial, a anunţat un purtător de cuvânt al Guvernului din Gibraltar.
Grace 1, încărcat cu 2,1 milioane de barili de petrol, a fost imobilizat la 4 iulie de către Poliţia din Gibraltar şi forţele speciale britanice, provocând o criză diplomatică între Teheran şi Londra.
Teheranul dă asigurări că petrolierul naviga în apele internaţionale şi acuză regatul Unit de ”piraterie”, reclamând de la bun început ca britanicii să-l lase să plece.
La 19 iulie, Iranul a imobilizat, în Strâmtoarea Ormuz, un petrolier britanic, Stena Impero, suspectat de ”nerespectarea codului maritim internaţional”.
NAVA URMA SĂ PLECE
Cu o zi înaintea audierii, diplomaţia părea pe punctul de a demina criza.
”Sper că această problemă va fi rezolvată într-un viitor apropiat”, declara marţi un oficial de rang din cadrul autorităţii portuare iraniene, Jalil Eslami, pentru agenţia iraniană de presă Irna.
În opinia sa, britanicii şi-au arătat dorinţa de a rezolva problema şi a avut loc un schimb de documente.
Această audiere la Curtea Supremă ”ar fi trebuit să se desfăşoare altfel”, a declarat Joseph Triay. ”Trebuia să fie o cerere de ridicare a ordinului de suspendare”, a spus el.
Sanam Vakil, o cercetătoare de la Institutul Chatham House de la Londra, consideră că negocierile vizau probabil ca iranul să se angajeze să nu livreze încărcătura Siriei.
”Dacă Grace 1 este eliberat, şi probabil că va fi, dacă Iranul s-ar angaja în culise să nu exporte acest petrol către Siria, atunci probabil că Stena Impero ava fi de asemenea eliberat”, a declarat ea pentru AFP, înaintea audierii de joi.
Potrivit analistei, Teheranul îi suspectează pe europeni că au imobilizat Grace 1 la cererea Statelor Unite ale preşedintelui Donald Trump, pe care-l consideră instigatorul unui ”război economic împotriva Iranului vizând să împiedice ţara pe termen lung să-şi recapete partea de piaţă în sectorul petrolier. Aşadar, Iranul încearcă de asemenea să-şi apere partea”.
Imobilizarea petrolierului şi intensificarea tensiunilor diplomatice care au decurs au bruiat eforturile unor state europene de a salva Acordul de la Viena din 2015 în dosarul nuclear iranian, din care Statele Unite s-au retras anul trecut şi au impus sancţiuni dure republicii islamice.
Sursa : news.ro
Emmanuel Macron îndeamnă la onorarea eroilor africani, la marcarea a 75 de ani de la Debarcarea din Provence... Beijingul ”nu va sta cu braţele încrucişate” dacă situaţia devine ”incontrolabilă” la Hong Kong, ameninţă ambasadorul ch...