- Liga Națiunilor: România vs. Kosovo se vede vineri, 15 noiembrie, de la 21:45, pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
Pe 31 august 1986, nava rusească ”Amiral Nahimov”, cu 1.234 de oameni la bord, se ciocnește cu cargoul ”Piotr Vasev” în golful Novorossisk, din URSS, la puține minute după ce plecase către Soci. Sunt 423 de morți, dintre care 64 de membri ai echipajului. Pe punte se aflau și cetățeni din Republica Moldova. Rudelele lor nu știu, nici azi, ce s-a petrecut exact, autoritățile comunistea mușamalizând cazul
”Berlin III” a fost lansată la apă în 1925. Navă germană, sănătoasă, ce ajungea până la New York. După începerea celui de-al Doilea Război Mondial, a fost transformată în spital pentru răniți. În 1949, recuperată de către ruși, a fost rebotezată ”Amiral Nahimov”, în onoarea comandantului ce avusese un rol covârșitor în Războiul din Crimeea.
Pe 31 august 1986, la ora 22.00 (ora Moscovei), ”Amiral Nahimov” pleacă din portul Novorossisk, cu destinația Soci, următoarea oprire. Nava operează pe Marea Neagră, ”plimbă” turiștii aflați în vacanță pe litoral. La bord sunt 888 de pasageri și 446 de membri ai echipajului. Oameni din URSS, Ucraina, Țările Baltice. Aproape 50 provin din Republica Moldova. Căpitan este Vadim Markov.
La câteva momente după plecare, acesta este înștiințat că în fața navei lor, la ieșirea din golf, se află cargoul de mare tonaj ”Piotr Vasev” (navă japoneză, recent achiziționată de către sovietici), plin ochi cu orz și ovăz din Canada, care nu dă semne că ar dori să-și modifice cursul. Markov crede că nava sa are timp suficient să treacă, de aceea se duce, la odihnă, în a sa cabină, lăsându-l la comandă pe Alexander Șudnovski. Care își dă seama, imediat, că se va produce o coleziune și ordonă ca motoarele să fie date, cu toată puterea, înapoi.
Titanicul din Marea Neagră
Este, însă, prea târziu. La 23.12 pm., la nici 75 de minute de la plecare, ”Amiral Nahimov” este lovită de ”Piotr Vasev”, la 13 km de port. Unii pasageri sunt, deja, în cabine, alții se distrează, dansând, pe punte. Gaura are mai mult de 84 metri pătrați. Vaporul se scufundă în doar șapte minute. Oamenii se aruncă în apa plină de ulei, e destul de rece. 64 de nave de recuperare și 20 de elicoptere ajung, destul de târziu, la fața locului. Pentru că pe navă era cald, zăpușeală, geamurile de la cabine sunt deschise, apa intrând și pe aici. Vasul fusese modificat, spre a primi câți mai mulți pasageri, măsurile de securitate fiind, de cele mai multe ori, ignorate.
Din 1.234 de persoane, 423 decedează. ”Titanicul” din Marea Neagră, cea mai mare tragedie din regiune. Autoritățile sovietice mușamalizează cazul, vorbind despre probleme de ordin meteo, nu umane. Se merge departe, ajungînd să se spună că seismul din Vrancea, care avusese loc în acea noapte, cu o magnitudine de 7,1 grade pe Scara Richter, cauzase o undă magnetică ce dusese la coleziune! Cetățenii din Republica Moldova sunt ultimii care află despre accident. De fapt, familiile celor decedați primesc doar sicriele, fără prea multe alte detalii. Sovieticii ascund mai bine de 48 de ore tragedie, despre care americanii scriu, prima oară, două zile mai târziu. Supraviețuitorii nu au voie să dea detalii, trimit doar o telegramă cu ”Suntem bine, sănătoși, în Novorossisk”. Atât!
Comisia stabilește că ambii căpitani sunt vinovați, cu atât mai mult cu cât Markov refuzase să anunțe incidentul ”amânându-l” cu 40 de minute. În plus, el lipsise de pe punte. La finele lui 1986, cei doi comandanți sunt condamnați la 15 ani de închisoare. Vor fi eliberați în 1992.
Îți dau lacrimile! Profesorul l-a bătut pe elev pentru că a întârziat, dar apoi a dat în plâns când a aflat adevăratul m... Fenomen rar la început de toamnă! Cum ne influenţează eclipsa de soare de pe 1 septembrie...