Cafeaua este motivul pentru care mulți susțin că se trezesc dimineața. În multe culturi, inclusiv cea română, simbolizează comunitate, împărtășirea sentimentelor, moment de liniște etc.
Pentru unii cafeaua este modul în care își încarcă bateriile, alții apelează la un ”truc” pentru a-și duce sarcinile la bun sfârșit, iar alții adoră mirosul băuturii, astfel că se regăsesc la cafenele sau în bucătăria proprie ori de la locul de muncă, așteptând în rând pentru a-și umple cana.
Chiar și sesiunile de cumpărături încep cu o gură de cafea înainte. Cu toate acestea, conform specialiștilor, oamenii ar trebui să se abțină de la băutul cafelei înainte de a merge la cumpărături.
The British Psychological Society (BPS) a făcut însă un studiu care a dat peste cap tot ceea ce se credea despre consumul cafelei.
Citește și: Ce conțin, de fapt, plicurile 3 în 1 de cafea. Mulți români le consumă, însă nu citesc întotdeauna eticheta
De ce nu este bine să bei cafea înainte de a pleca la cumpărături. Specialiștii trag un semnal de alarmă
În 2022, BPS a efectuat un studiu care a pus pe gânduri oamenii din lumea întreagă. Cercetătorii au făcut câteva experimente care au avut rezultate uluitoare. Aceștia s-au concentrat pe modul în care cafeaua schimbă comportamentul oamenilor la cumpărături.
Studiul a fost făcut pe mai multe persoane și în diverse magazine din mai multe țări. Pentru început, participanților le-a fost oferit un espresso scurt, de 50 de mililitri.
Conform unei surse, cercetătorii au observat că în urma consumului chiar și unei cantități atât de mici de cafea a crescut numărul de articole cumpărate. Pe scurt, cafeaua îi face pe oameni să cheltuie mai mult la cumpărături.
De asemenea, cafeaua îi determină să facă unele cumpărături nenecesare, stric pentru plăcere, precum ciocolata sau popcorunul cu unt. Acest comportament a fost pus pe seama unei „excitări energetice”, care este rezultatul efectului cofeinei.
În condițiile în care, în mod normal, un espreso conține mai mult de 60 mg de cofeină, cercetătorii susțin că excitarea respectivă poate fi indusă chiar și după ce sunt consumate 25-30 mg de cofeină.
Unele băuturi energizate și răcoritoare pot depăși cu mult acest nivel.
„În general, comercianții pot beneficia financiar dacă cumpărătorii consumă cofeină înainte sau în timpul cumpărăturilor. Cu disponibilitatea omniprezentă a cafelei și a altor băuturi care conțin cofeină, este destul de probabil ca mulți cumpărători să aibă un aport semnificativ de cofeină în momentul sesiunilor de cumpărături.
Citește și: Rețetă de frappé cremos și răcoritor. Îți dă energie pentru întreaga zi
Acest lucru, la rândul său, poate duce la o impulsivitate mai mare și, prin urmare, la un grad mai mare de cheltuieli. Rezultatele cercetării noastre sugerează, de asemenea, că efectele cofeinei asupra cheltuielilor sunt mai puternice pentru produsele cu conținut ridicat de hedono.
Deși consumul de cofeină al consumatorilor este în mod clar benefic pentru comercianți, consumatorii ar trebui să fie informați despre consecințele neintenționate ale consumului de cofeină, poate prin acoperirea mediatică, și ar trebui să decidă dacă, într-adevăr, consumul de cofeină înainte de cumpărături este adecvat”, au mai precizat oamenii de știință.