Primăria București împlinește astăzi 155 de ani de la înființare, iar primul primar al capitalei a fost Barbu Vlădoianu. Iată cum arăta primul edil al capitalei.
Primăria București a fost înființată la 7 august 1864, iar primul primar ales atunci a fost Barbu Vlădoianu. Astăzi, se împlinesc 155 de ani de la înființarea Primăriei București. În timpul domniei lui Alexandru Ioan-Cuza, Bucureștiul a devenit capitala Principatelor Românești.
Primăria București – Scurt istoric
Pentru a asigura buna funcționare a orașului, în 1864, autoritățile au înființa Primăria Bucureștiului. Cel dintâi edil al capitalei românești a fost ales generalul Barbu Vlădoianu. În primul său mandat (1864-1865), el a desființat morile de apă de râul Dâmbovița și a proiectat un sistem de canalizare a râului pentru a împiedica inundațiile constante până la acea dată. A demarat lucrări masive de pavare a străzilor și pornit construcția a patru poduri de fier peste Dâmbovița.
În 1865, Primăria Bucureştilor creează Oficiul Stării Civile. Până la această dată, actele de cununie, botez şi deces erau păstrate numai la biserici. Vlădoianu a contribuit la dezvoltarea transportului public în București. Chiar dacă nu mai era primar, la insistențele lui, în anul 1869 se inaugurează prima linie de care ferată Bucureși-Giurgiu. În același an a fost construită prima gară București-Filaret, iar apoi a fost construită gara Târgoviște (1870), care astăzi se numește Gara de Nord.
Barbu Vlădoianu – Primul edil al capitalei
Barbu Vlădoianu a fot un general și om politic român din secolul al XIX-lea. Acesta a fost primul primar al Bucureștiului, ocupând și funcția de ministru de război al Apărării Naționale între 21 februarie 1859 și 3 mai 1859.
În timpul primului său mandat ca edil al capitalei, morile de apă de pe râul Dâmbovița au fost desființate și a fost proiectat un sistem de canalizare a râului pentru a împiedica inundațiile constante până la acea dată. Barbu Vlădoianu a organizat primul corp de pietrari, în vederea pietruirii străzilor Bucureștiului. În 1865 a fost înființat, de către primar, Oficiul de stare civilă și a fost semnat contractul de cesiune pentru construirea primei linii de cale ferată de pe teritoriul României: București - Giurgiu.
În timpul celui de-al doilea mandat, Vlădoianu a dispus începerea lucrărilor de pavare cu gresie și granit a Podului Mogoșoaia, actuala Calea Victoriei, din 1878. Lucrările au fost finalizate în 1872. Prima linie de tramvai tras de cai („tramcar”) a fost inaugurată în decembrie 1872 și făcea legătura între Gara Târgoviștei, actuala Gară de Nord, și bariera Moșilor.
A murit în 1876 și a fost înmormântat la cimitirul Bellu din București. În prezent, o stradă din sectorul 1 al capitalei îi poartă numele.
Citește și:
Sursă foto: cultural.bzi.ro
Sursă de informare: wikipedia.ro