Când unii vin, alții se duc, iar când unii pleacă, alții se apropie! Haideți să ne concentrăm puțin și să aflăm cum au ajuns țările să fie de stânga sau de dreapta. Și nu pe plan politic.
Statistica ne spune clar. 35% din populația lumii conduce mașina pe partea stângă, cele mai multe țări fiind, așa cum era și normal, foste colonii britanice. Restul de 65%, printre care și noi, românii, șofăm pe dreapta!
Dar lucrurile n-au stat așa dintotdeauna! În urmă cu mulți, mulți ani, pe drumurile pietruite, oamenii obișnuiau să circule pe partea stângă. Cavalerii din antichitate își controlau calul cu mâna stângă, iar în dreapta țineau sabia pentru a o folosi imediat în caz de pericol.
* Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Surinam, Guyana, Pakistan, India, Nepal, Bangladesh, Buthan, Thailanda, Malaezia, Indonezia, Papua Noua Guinee, Australia, Noua Zeelandă, Namibia, Africa de Sud, Botswana, Zambia, Zimbabwe, Mozambic, Tanzania, Kenya și Uganda sunt zonele unde se circulă și în prezent pe partea stângă
CÂND AU APĂRUT SCHIMBĂRILE ÎN EUROPA
Schimbarea traficului de pe stânga pe dreapta s-a realizat în mai multe etape în zona europeană. Cum francezii au circulat pe partea dreaptă ”de când lumea și pământul”, Napoleon Bonaparte a luat decizia ca fiecare regiune pe care Franța o va cuceri cu el la conducere să preia modelul de ”trafic” al țării sale.
În restul Europei, modificarea s-a produs destul de greoi! Spania a trecut pe dreapta în 1924, în timp ce Portugalia a urmat-o în 1928! Cât despre italieni, ei au trecut la circulația din prezent în 1922, după venirea la putere a lui Benito Mussolini.
Ultimul stat european care a lăsat stânga pentru dreapta a fost Suedia! S-a întâmplat pe 3 septembrie 1967, dată cunoscută sub numele de ”Ziua H” (Hogertrafick / trafic pe partea dreaptă) - (foto)
OMUL A FOST CONCEPUT SĂ MEARGĂ PE STÂNGA???
O serie de cercetări realizate în secolul trecut arată că cele ţările în care traficul se desfăşoară pe partea stânga, precum Japonia, Marea Britanie sau India, au o rată a accidentelor mult mai mică decât a celorlalte ţări. Logica acestui fapt? Vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci, după cum arată și cei de la automarket.ro.
Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus. Un alt argument interesant este faptul că, în cazul maşinilor cu volan pe dreapta, şoferul ţine mâna dreaptă dominantă pe volan atunci când schimbă vitezele, levierul fiind mânuit cu stânga.