Antena Căutare

Raport ASF: Societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiţii înregistrate în anul 2019 este Euroins România Asigurare Reasigurare, cu aproape 58% din totalul petiţiilor

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat marţi situaţia petiţiilor înregistrate în anul 2019, iar din analiza autorităţii rezultă că societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiţii înregistrate în mod unic pe petent în anul 2019 este Euroins România Asigurare Reasigurare, cu 12.005 petiţii, respectiv 57,61% din numărul total de petiţii.

Pe locul doi s-a aflat City Insurance, cu 4.607 petiţii unice înregistrate în anul 2019, adică 22,11% din total, iar pe locurile următoare sunt Omniasig VIG (870 petiţii, respectiv 4,18% din total), Asirom VIG (867 petiţii şi 4,16% din total), Groupama (370 petiţii şi 1,78% din total) şi Allianz–Ţiriac (344 petiţii şi 1,65% din numprul total).

În anul 2019, ASF a înregistrat în total 25.679 de petiţii. Au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 20.837 de petiţii transmise de către asiguraţi/păgubiţi, petiţii care intră în sfera de competenţă a ASF.

”Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a primit în anul 2019 un număr de 26.911 petiţii. Dintre acestea, 95,42% reprezintă petiţii aferente pieţei asigurărilor-reasigurărilor, 3,76% sunt petiţii aferente pieţei pensiilor private, iar 0,82% sunt petiţii aferente pieţei instrumentelor şi investiţiilor financiare”, arată ASF.

Autoritatea a efectuat, totodată, o analiză a trei indicatori specifici activităţii de protecţie a consumatorilor pentru piaţa asigurărilor-reasigurărilor, care evidenţiază poziţia fiecărei entităţi supravegheate şi/sau reglementate de către Autoritate în raport cu nivelul de referinţă al pieţei, pe baza numărului petiţiilor înregistrate la A.S.F.

Articolul continuă după reclamă

Acest demers are ca principale obiective promovarea transparenţei, accesibilitatea şi echitatea pentru consumatorii de produse financiare nebancare şi evaluarea corectă a informaţiilor rezultate din activitatea de soluţionare a petiţiilor.

”În anul 2019, ASF a înregistrat în total 25.679 de petiţii. Au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 20.837 de petiţii transmise de către asiguraţi/păgubiţi, petiţii care intră în sfera de competenţă a ASF. Celelalte petiţii (4.842) au fost conexate sau clasate, în conformitate cu prevederile Ordonanţei nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor şi cu procedurile interne ale ASF”, se arată în raport.

Din analiza datelor raportate de către societăţile de asigurare la ASF, a fost constatat faptul că cele 20.837 de petiţii analizate şi soluţionate în mod unic pe petent reprezintă 1,28% din numărul total al dosarelor de daune avizate de către asigurători în anul 2019 şi 0,13% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la 31 decembrie 2019.

”Ce au reclamat petenţii: în anul 2019, 83,63% din petenţi au reclamat nerespectarea prevederilor legislaţiei în domeniu şi a normelor ASF, respectiv a condiţiilor contractuale. Printre alte aspecte sesizate s-au numărat şi neplata/plata parţială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asiguraţi/păgubiţi (11,03%), respectiv solicitări de informaţii despre sistemul bonus-malus (1,20%)”, menţionează autoritatea.

În ceea ce priveşte structura petiţiilor în funcţie de clasa de asigurare, în anul 2019, cea mai mare pondere o deţin petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor generale, 99,27%, petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde reprezentând 91,94% din total.

Ponderea numărului petiţiilor soluţionate în favoarea petenţilor în numărul total al petiţiilor unice analizate în 2019 a fost de 59,05% (respectiv 12.305 petiţii). Dintre acestea, 75,42% au fost finalizate prin plată, solicitările având legitimitate şi cadru legal de soluţionare. Restul petiţiilor au avut ca obiect solicitări de natură procedurală, necuantificabile material (deschidere dosar de daună, reconstatare, transmitere accept de plată către unităţi service etc.).

Au fost soluţionate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate 8.532 de petiţii (40,95%), reprezentând speţe asupra cărora ASF nu are capacitatea de intervenţie în aplicarea legislaţiei actuale şi/sau pentru care ASF nu poate solicita asigurătorilor plata pretenţiilor de despăgubire formulate.

De asemenea, în anul 2019, pe tipuri de entităţi reclamate, 95,18% din numărul petiţiilor unice au fost îndreptate împotriva societăţilor de asigurare autorizate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară; 1,27% din numărul petiţiilor unice au fost îndreptate împotriva asigurătorilor/ intermediarilor din Spaţiul Economic European care desfăşoară activitate de asigurare în România în baza principiului liberei circulaţii a serviciilor, respectiv în baza dreptului de stabilire.

Un procent de 0,25% din numărul petiţiilor unice au fost înregistrate împotriva intermediarilor principali autorizaţi de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, iar 3,30% din numărul petiţiilor unice sunt solicitări diverse.

Petiţii înregistrate pe piaţa pensiilor private

În anul 2019, pentru piaţa pensiilor private s-au înregistrat în total 1.011 petiţii, fiind instrumentate/soluţionate în mod unic pe petent 948 de petiţii. Celelalte petiţii (63) au fost conexate sau clasate, conform prevederilor Ordonanţei nr. 27/2002 şi procedurilor interne ale ASF.

Din totalul petiţiilor unice soluţionate, 84,39% s-au referit la fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), în timp ce petiţiile transmise de către participanţii care au aderat la fondurile de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 1,37% din total. Diferenţa, de 14,24%, reprezintă petiţii pentru care nu a fost selectat niciun tip de fond de pensii.

Au fost soluţionate în favoarea petenţilor 96,10% din petiţii - la acestea s-au putut determina soluţii favorabile, întemeiate legal, 3,90% din petiţii fiind soluţionate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.

În anul 2019, pentru piaţa instrumentelor şi investiţiilor financiare, s-au primit în total 221 de petiţii, fiind soluţionate în mod unic pe petent 147 de petiţii. Celelalte 74 de petiţii au fost conexate sau clasate, în conformitate cu prevederile Ordonanţei nr. 27/2002 şi cu procedurile interne ale ASF.

Din analiza petiţiilor rezultă că repartiţia petiţiilor unice pe tipuri de entităţi reclamate arată că 24,49% au fost petiţii transmise pentru emitenţi, 12,93% fiind petiţii înregistrate pentru entităţi neautorizate. Au fost finalizate în favoarea petenţilor 80,27% din petiţii - la acestea s-au putut determina soluţii favorabile, întemeiate legal, iar 19,73% au fost soluţionate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.

Analiza indicatorilor specifici activităţii de protecţie a consumatorilor pentru piaţa asigurărilor – reasigurărilor a fost efectuată pentru primele nouă societăţi de asigurare care au înregistrat cele mai multe petiţii la ASF. Au fost luate în calcul datele statistice din evidenţele Direcţiei Relaţii cu Publicul, Petiţii şi Educaţie Financiară în ceea ce priveşte numărul petiţiilor unice înregistrate pentru societăţile de asigurare din România (autorizate de ASF), precum şi informaţiile transmise A.S.F. de către asigurători, prin raportările trimestriale, în ceea ce priveşte numărul daunelor avizate şi al contractelor în vigoare la data de 31 decembrie 2019.

Cei trei indicatori specifici calculaţi au fost: Indicatorul număr petiţii / număr contracte - Ip/c; Indicatorul număr petiţii / număr daune avizate - Ip/d; Indicatorul număr petiţii soluţionate favorabil / număr daune avizate – Ipf/d.

”Valorile rezultate din analiza indicatorilor specifici activităţii de protecţie a consumatorilor, pe datele statistice aferente anului 2019, evidenţiază, în principal, următoarele aspecte: încadrarea societăţilor: Allianz-Ţiriac, Generali România, Grawe România, Groupama, Omniasig VIG şi Uniqa Asigurări în grade de conformare bune pentru cei trei indicatori; încadrarea societăţilor City Insurance şi Euroins în grade de conformare medii/reduse, pe baza valorilor celor trei indicatori calculaţi pentru anul 2019, evidenţiază existenţa unor deficienţe în activitatea acestora, în special în ceea ce priveşte instrumentarea şi lichidarea daunelor. Acest fapt este confirmat şi de numărul mare de petiţii înregistrate la A.S.F. pentru cele două societăţi în perioada analizată, acestea cumulând 79,72% din numărul total al petiţiilor unice înregistrate la nivelul pieţei asigurărilor”, se precizează în raportul ASF.

Potrivit acestuia, modificarea încadrării societăţii Asirom VIG S.A. de la grad redus de conformare pentru cei trei indicatori în anul 2018, la grad de conformare bun pentru toţi indicatorii calculaţi pentru anul 2019, evidenţiază o îmbunătăţire a activităţii societăţii, în special în ceea ce priveşte instrumentarea şi lichidarea daunelor, aspect reflectat prin scăderea cu 54,01% a numărului de petiţii înregistrate.

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi.

Sursa : news.ro

Un medic român descrie situația dezastruoasă din Italia: ”Suntem în război. Mi-e frică, mi-e cu adevărat frică. E un coș... „Nu știu nimic de mama. Vă rog să mă contactați urgent dacă ați văzut-o!”. Mesajul disperat al unei românce din Italia...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 14 noiembrie 2024. Camelia a câștigat suma de 7500 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 14 noiembrie 2024. Camelia a câștigat suma de 7500 de lei Joi, 14.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x