Tot mai mulți oameni aleg să își dea demisia și să devină freelanceri, după cum arată un raport realizat în SUA, potrivit căruia mai mult de o treime dintre americani, adică peste 55 de milioane de oameni, au devenit freelanceri în ultimii ani. Iar această cifră ar putea crește în perioada următoare. Motivele pentru care angajați cu vechime în companii renunță la joburile lor stabile pentru freelancing sunt diverse: de la nevoia și dorința de mai multă flexibilitate și libertate, până la independența financiară sau dorința de a face ceea ce le place cu adevărat.
Însă freelancingul vine la pachet și cu un set de riscuri. Munca pe cont propriu este marcată de foarte multă flexibilitate, dar strâns dependentă și de o serie de variabile. Trebuie să fii mereu în căutare de oportunități, pentru că proiectele vin și se termină, mereu dispus să înveți lucruri noi, pentru a ține pasul cu ceea ce se întâmplă pe piața muncii. Iată care sunt principalii factori de care poate depinde succesul tău ca freelancer:
Organizarea meticuloasă și disciplina de fier
Atunci când ai un job cu program fix, îți este ușor să îți formezi o rutină, să te trezești la o anumită oră și să nu te abați de la acel program. Însă când tu ești cel care își face programul, vei avea nevoie de o organizare riguroasă și de multă disciplină pentru a trece cu bine peste acele zile în care nu ai chef să lucrezi sau în care nu ai spor. Ideal este să îți organizezi un spațiu de lucru, cu un birou, așa cum ai avea și la un job, în care să te poți concentra mai ușor, să te simți confortabil și să lucrezi cu spor. Aceste idei de amenajare pentru birou îți arată cum să îți creezi un colț de muncă în care confortul și originalitatea să fie cuvintele de bază, dar care să îți stimuleze creativitatea și să te inspire.
Impunerea unui avans înainte de a începe un proiect
O mare parte dintre freelanceri își găsesc clienți sau joburi pe proiecte pe internet. De multe ori, conversațiile sau relația cu clientul se face prin intermediul e-mailului sau prin videoconferințe, ceea ce înseamnă că se pot pierde unele detalii importante. Pentru a evita să devii o victimă a unor fraude, mai ales atunci când nu îți cunoști personal clientul, este bine să impui plata unui avans înainte de a te apuca de treabă. Poți cere să îți fie livrată 50% din suma agreată înainte de a începe proiectul, urmând ca restul banilor să îți revină după ce munca a fost încheiată. Nu trimite însă niciodată varianta finală a unui proiect, fără să fi primit înainte toată suma de bani stabilită înainte.
Semnarea de contracte chiar și pentru proiecte mici
Chiar dacă ai prins un proiect mic, este extrem de important ca între tine și client să existe și un contract, în care să fie cuprinse obligațiile fiecărei părți, suma de bani pe care o vei încasa, eventualele răspunderi legale, precum și o serie de linii în direcția cărora îți vei face treaba. Contractele standard implică, de regulă, câteva directive: o asigurare că munca ta este complet originală și că nu vei plagia, o clauză de confidențialitate, detaliile legate de efectuarea plății și suma de bani agreată, precum și alte acorduri la care ai ajuns cu clientul.
Învață să spui și „Nu”
Dacă ești la începuturile carierei tale de freelancer, una dintre problemele de care te vei lovi este faptul că îți va fi dificil să refuzi proiecte, din dorința de a-ți impresiona clienții, de a-ți diversifica portofoliul sau a avea garanția că ai mai multe surse din care să încasezi bani. Însă acest lucru poate duce la prea multă muncă sau chiar la eșecul acelor proiecte cărora nu le poți dedica tot timpul și atenția ta. Învață să selectezi atent proiectele în care te implici și să nu faci compromisuri. Acest lucru îți va elibera timp pentru a te ocupa de clienții mari și pentru a livra o muncă de calitate, care îți va cimenta reputația bună pe piața muncii.
Pune-ți bani deoparte pentru zile negre
Ca freelancer, volumul tău de muncă va fi constant variabil. Poți avea luni de zile în care lucrezi de dimineața până seara pentru a respecta termenele limită și a livra proiectele în timp util, însă apoi pot urma câteva luni în care îți este dificil să găsești clienți noi. Acest lucru înseamnă că trebuie mereu să ai bani puși deoparte pentru a te întreține în perioadele în care nu găsești proiecte de care să te ocupi. În principiu, este bine să ai un cont de economii în care să ai întotdeauna echivalentul a cel puțin trei salarii, din care să îți acoperi chiria sau ratele, să îți plătești utilitățile și să te poți întreține. Ideal însă, ar fi indicat să ai bani puși deoparte pentru șase luni.