Pentru aceasta, este nevoie, în special, de un management scolar eficient, care să pună pe primul loc elevii și să susțină atât dezvoltarea lor cognitivă, cât și emoțională.
Studiile au arătat că dezvoltarea creierului unui copil este modelată de relații consistente, comunicare eficientă și comportamente productive. Capacitatea creierului se dezvoltă pe deplin atunci când copiii și tinerii se simt în siguranță, atât din punct de vedere emoțional, cât și fizic, precum și când se simt conectați, implicați și provocați.
În prezent, sistemul de învățământ se concentrează, cu precădere, pe transmiterea cunoștințelor și memorarea lor în aceeași formă în care au fost primite. Lecțiile bazate pe elemente teoretice domină programa școlară.
În timp ce materii precum matematica, limba și literatura română, fizica și chimia sunt fundamentale pentru o bună educație, învățarea implică mult mai mult decât simpla dobândire a cunoștințelor. Dezvoltarea emoțională, creșterea stimei de sine, capacitatea de a interacționa cu ușurință, precum și gândirea critică sunt abilități care le vor fi de folos copiilor și pe care ar fi bine să le dobândească în școală.
În acest sens, pe lângă atașamentul, priceperea și implicarea cadrelor didactice, integrarea tehnologiei și includerea familiei în procesul educațional sunt măsuri prin care copiii pot obține rezultate mai bune la școală.
Transformarea școlii într-un mediu care promovează relații puternice între personal, elevi și familii
Multe școli din prezent se bazează pe modele învechite de predare și învățare. Crearea unui mediu școlar pozitiv, în care predomină relațiile armonioase, oferă o bază puternică pentru o mai bună învățare. Siguranța și sentimentul de apartenență sunt doi factori importanți pentru ca elevii să prospere la școală.
Printre elemente care promovează relațiile puternice, le permit profesorilor să-și cunoască bine elevii și îi ajută pe aceștia să obțină rezultate de succes se numără grupele mai mici de elevi și folosirea unor softuri educationale, pentru o mai bună înțelegere a materiilor școlare, precum și cursurile de consiliere și interacțiunea constantă între cadrele didactice și părinți, pentru o mai bună informare a familiei în legătură cu performanța elevilor.
Implementarea unor măsuri care să susțină dezvoltarea emoțională și școlară a elevilor
Stresul, anxietatea bullyngul sunt câțiva dintre factorii care îi pot face pe elevi să se simtă copleșiți la școală și să aibă dificultăți de adaptare. La rândul lor, problemele de integrare pot influența situația școlară a copiilor.
Dacă un elev se simte în siguranță printre colegii săi, când intră într-o clasă, va fi mai motivat să se implice social, să îndeplinească sarcini și să contribuie la desfășurarea armonioasă a lecțiilor.
Când elevii învață despre toleranță, acceptare și lucru în echipă, integrarea școlară este mai facilă. Drept urmare, ar fi bine ca, la începutul anului, să existe ore de integrare, în care cadrele didactice să cunoască foarte bine elevii: de la preferințele și antipatiile lor până la felul în care învață și nevoilor lor. Astfel, va fi mai ușor pentru profesori să stabilească cea mai bună metodă de comunicare cu elevii și să faciliteze interacțiunea dintre colegii.
Integrarea și incluziunea influențează rezultatele școlare ale elevilor. Copiii care se simt în siguranță la școală și simt că aparțin unui grup pot avea rezultate mai bune la învățătură, pot dobândi abilități sociale și se pot dezvolta armonios din punct de vedere emoțional.
Observator Antena 1 lansează din 5 septembrie, ora 19.00, seria de reportaje Pericol național - Drogul bate viața... Cum vor primi elevii note, potrivit noilor reguli. Explicațiile lui Sorin Cîmpeanu: „Dacă ai 3 ore de matematică, vei av...