Antena Căutare

In primele 6 luni, romanii au cumparat mai putin si mai prost, dar mai scump

In prima jumatate a anului consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% ca valoare, din cauza inflatiei, in principal, dar a scazut cu 2% ca volum, releva GfK. Fenomenul de down-trading (trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior) s-a mentinut in primele sase luni ale lui 2011.



Dintre produsele alimentare de baza, uleiul s-a scumpit cu pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita - considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential - nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.

Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, romanii au platit mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.

Deodorantele si sapunul de toaleta au inregistrat cresteri modeste de 4% fiecare, ca volum, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.

Buticurile pierd teren, dar castiga super si hypermarketurile

Comertul modern a atras in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.

La nivel de cheltuieli absolute, in aceasta perioada hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.20 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Citeste si Financiarul

Foto: Intact Images

Cursul BNR a urcat aproape de maximul istoric... Cel mai vanat post al momentului de pe piata de capital aduce venituri de 80.000 euro pe an...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 7, 25 mai 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Mishei
Hello Chef sezonul 7, 25 mai 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Mishei Sambata, 25.05.2024, 15:58
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
x