Activitatea Ford România din 2009 până astăzi. Fabrica de la Craiova, un succes în industria auto internațională
Ford, brand american? Da, dar produs în România. Uzina Ford Craiova este una dintre cele mai mari linii de producție din Europa, iar evoluția ultimelor două decenii este dovada industriei creată cu succes într-un oraș de provincie din România.
Publicat: Joi, 19 Martie 2020, 12:37 | Actualizat: Joi, 19 Martie 2020, 12:41Ford România are în prezent peste 6.000 de angajaţi, iar anul trecut a înregistrat o premieră de la preluarea uzinei Craiova, în 2008: Două noi modele vor fi produse în acelasi timp, este vorba de EcoSport şi Puma.
În prezent cele mai căutate şi apreciate sunt modelele Ford Mustang, B-MAX, Ka, Fiesta, Fiesta ST, Noul Focus, Focus ST, C-MAX şi GRAND C-MAX, Kuga, Vignale, Noul Mondeo, Tourneo Connect, Tourneo Courier.
Din 2009 și până în prezent, Ford a investit în fabrica de la Craiova și în producția cu mână de lucru 100% românească aproximativ 1.5 miliarde de euro. Ultimii trei ani au adus un profit major, numărul de angajați reușind să fie dublat. Aproximativ 3400 de locuri de muncă au fost create din 2016, iar la finele lui 2019, după două decenii de istorie Ford România, numărul total al angajaților era de 6.300.
Cifrele plasează Uzina Ford România printre cele mai importante producătoare de autoturisme din Europa. Cum a ajuns Ford Motor Company la această performanță și care este istoria celor două decenii în România?
Primăvara lui 2009, primele investiții în Uzina de la Craiova
Ford a revenit în România după ani după de “pauză” în 2007, cu o țintă directă: Uzina de la Craiova. Ford Motor Company, compania mamă americană a decis achiziționarea pachetului majoritar de acţiuni al Automobile Craiova. Astfel, uzina cu tradiție trece din proprietatea statului român în mâinile americanilor, care fac și primele investiții. În 2008, încep proiectele de modernizare. Lucrurile se mișcă într-un ritm alert, astfel că un an mai târziu, fabrica era pregătită să scoată primul autoturism, sub sigla Ford.
Cei de la Ford s-ar fi angajat să păstreze toți muncitorii fostei Uzine Craiova și să facă investiții de aproape un milliard de euro în primii ani după privatizare. Minimum 200.000 de mașini în al patrulea an de la privatizare, acesta a fost unul dintre obiectivele majore ale acționarilor.
Septembrie 2009, data la care linia de fabricație Ford Craiova scoate prima mașină: Ford Transit Connect
La 74 de ani de la primul Ford fabricat în România, în septembrie 2009 a ieşit de pe linia de fabricaţie din Craiova primul Ford Transit Connect de culoare albă. Surpriza a venit din partea americanilor, care au decis ca cea dintâi mașină produsă în România să fie donate spitalului municipal din Craiova.
De la 10 automobile pe zi, la peste 1.000 de unități într-un singur an
Producția de automobile la Uzina Ford din Craiova a început pe 8 septembrie 2009, însă într-un ritm foarte scăzut, cu aproximativ 10 automobile pe zi. Lucrurile, însă, se schimbat de la o zi la alta, astfel că Ford România a ajuns un an mai târziu, la finele lui 2009 să producă aproximativ 1.000 de unități, adică de 100 de ori mai mult.
În 2012, Ford România scoate pe piață motorul EcoBoost, desemnat „Motorul Internațional al Anului”
Inovația continuă la Craiova, astfel că în 2012, cei de la Ford revoluțioează piața auto mondială cu motorul Ford EcoBoost de 1,0 litri. Lansat pentru prima dată pe modelul Ford Focus, motorul construit la Craiova este primul în trei cilindri din lume care dispune de sistemul de dezactivare a cilindrilor. Motorul a fost proiectat la centrele tehnice Ford din Dunton, Marea Britanie și Merkenich, Germania și este construit în fabricile Ford din Craiova, România și din Köln, Germania.
O uriașă performanță obținută de Ford cu motorul EcoBoost de 1,0 litri, varianta pe benzină! Acesta a fost desemnat „Motorul Internațional al Anului” la categoria „Cel mai bun motor sub un litru”, timp de șase ani la rând.
Motorul s-a remarcat îndeosebi printr-un consum redus, ce reduce emisia de CO2. Astfel, modelul Ford Focus 2012 a avut un succes foarte mare în România, atât la nivelul vânzărilor de mașini noi, cât și pe piața auto second-hand. Și în prezent este la mare căutare pe site-urile auto de specialitate. Pe LaJumate.ro, la categoria autoturisme, acest model se vinde cu prețuri ce pornesc de la 5.000 de euro și care variază în funcție de dotări sau de numărul de kilometric din bord.
În 2019, Ford România a produs motorul cu numărul un milion la fabrica sa din Craiova
Ford România a sărbătorit în 2019 producția a 1 milion de motoare EcoBoost de 1,0 litri
fabricate la uzina din Craiova. Potrivit datelor făcute publice de compania Ford, de la momentul lansării sale în 2012, motorul Ford EcoBoost de 1,0 litri a câștigat nu mai puțin de 10 premii în cadrul competiției „Motorul Internațional al Anului”
„Atingerea cifrei de un milion de motoare EcoBoost de 1,0 litri fabricate la Ford Craiova este o mare realizare pentru uzina noastră și pentru angajații noștri. Motorul EcoBoost de 1,0 litri a revoluționat industria noastră și suntem foarte mândri să contruim acest motor la Craiova", a spus Ian Pearson, președintele Ford România și directorul fabricii Ford Craiova, într-un comunicat public.
Ford Puma, ultimul model produs de Ford Craiova
Anul 2019 a înregistrat încă o premieră pentru uzina de la Craiova, care a început producția a două modele diferite, EcoSport și Puma, pe aceeași linie de fabricație. Cele două sunt, în prezent, fabricate în paralel la Uzina Ford România.
„Prima imagine a lui Ford Puma dezvăluie designul atletic și aspirațional al noului crossover inspirat din lumea SUV-urilor. Acesta se va alătura în acest an unei game de modelele Ford în continuă dezvoltare. Soluțiile flexibile și ingenioase de depozitare în portbagaj permit o capacitate a spațiului dedicat bagajelor fără compromis și inegalabilă în segment. Aceste soluții au fost dezvoltate cu ajutorul ideilor venite dinspre clienți. Eficiența și performanțele noului Ford Puma vor fi optimizate cu ajutorul avansatei tehnologii Ford EcoBoost Hybrid de 48 V”, a anunțat Ford, înainte de lansarea din 2019.