(P) Cum va fi piața muncii în 2022. Pandemia nu a trecut, iar salariații au din ce în ce mai multe dificultăți emoționale
Am încheiat un an dificil, mai greu decât se aștepta toată lumea. Șapte din zece români consideră că 2021 a fost mai dificil chiar decât primul an de pandemie din punct de vedere al provocărilor personale și profesionale.
Publicat: Luni, 10 Ianuarie 2022, 15:08 | Actualizat: Luni, 10 Ianuarie 2022, 15:09Iar peste 60% dintre români speră că anul 2022 va fi mai bun în ceea ce privește locul de muncă decât cel care tocmai s-a încheiat, arată un sondaj realizat pe o platformă de recrutare online.
Prioritățile pentru 2022, la serviciu, pentru cei mai mulți angajați sunt să evolueze, să fie promovați și să primească o mărire salarială. Alții își doresc să-şi găsească un job care să le pună mai bine în valoare experienţa şi abilităţile şi să le ofere mai multă satisfacţie. Iar aceste așteptări pun adesea presiune pe un fond emoțional nu foarte stabil.
Raluca Pârvu, specialist în resurse umane, remarcă faptul că, în ceea ce privește piața muncii în anul care a început, "oamenii s-au obișnuit să lucreze de unde pot, s-au adaptat, dar starea lor emoțională a fost afectată".
"Multe companii mari constată că salariații lor au dificultăți de ordin emoțional. Li se oferă terapie sau consiliere psihologică, ceea ce e nemaivăzut. Angajatorii, pentru a nu-i pierde, le oferă aceste servicii.
Maximum o treime dintre salariații din companiile mari au beneficiat de aceste servicii. Furnizorii de servicii medicale au oferit și aceste structuri de sprijin cu psihologi, terapeuți, care intervin și 24 de ore, au apărut dintr-o dată nevoi absolut inedite de la salariați, de a cere sprijin chiar și în miez de noapte pentru problemele pe care le au", a declarat specialistul pentru Digi24.
Ea a explicat că o problemă este legată și de modul în care au loc recrutările, pentru că este mult mai greu să convingi din fața unui ecran decât dacă ai fi față în față cu un angajator.
"În 2022 vorbim de multe incertitudini, ne-am dori să ne întoarcem la birouri, dar reticența ambelor părți este destul de mare. Va fi însă probabil mai echilibrat decât 2021.
A intervenit și un salt revoluționar de digitalizare în multe companii", mai spune specialistul.
Într-adevăr, locurile de muncă scoase pe piață nu sunt puține, nu se ocupă repede și remarcăm un fenomen din ce în ce mai vizibil în ultimul an și jumătate. Sunt din ce în ce mai multe joburi remote, dar e adevărat că nu în toate domeniile. Unele domenii s-au adaptat mai bine decât altele.
Abundă mai ales joburile remote pentru operator introducere și validare date, technical project manager, reprezentant vânzări call-center, programatori, graphic designer, inginer documentație tehnică, analist financiar și nu numai.
Suntem pregătiți pentru următorul val pandemic?
După munca remote, sistemul de lucru hibrid a devenit parte din viața a tot mai multe organizații, fie că vorbim despre cele de la noi sau din afară. Deși inițial, angajatorii au purtat mai multe discuții despre o reîntoarcere la birou, această revenire a rămas, pentru multe companii, doar pe hârtie.
Cum îi va prinde valul următor al pandemiei pe angajați și pe manageri, pentru că devine din ce în ce mai cert dacă privim în Europa și în lume că acesta va veni? Cu siguranță nu la birou. Sau nu în totalitate, sunt de părere experții.
„Nimeni nu mai răspunde cu 100% la birou. Cred că numai gândul că zi de zi trebuie să faci prezență fizică devine stresant. E mai util până la urmă să îi lași un grad de libertate angajatului și atunci vei vedea că el va fi în biroul fizic mai mult de o zi sau două pe săptămână, dar trebuie să vină de la el.
Cred că aici este schimbarea de mentalitate: să nu mai îngrădim”, a declarat Mihaela Feodorof, Executive Coach and Business Consultant Performanceway şi Owner Yourway Group pentru wall-street.ro.
Managerii și noul val
Schimbările de mentalitate vin, în mod evident, mai întâi de la lideri. Pentru cei mai mulți, trenul schimbării a venit și s-au îmbarcat, fie că au vrut, fie că nu. Liderii care au profitat de acest timp sau care nu s-au speriat atât de mult încât să blocheze proiectele s-au schimbat mult.
Pe lângă procesul per se, au existat numeroși alți factori care au invitat către o reașezare, către o introspecție, ceea ce va face ca acum, în prag de nou val, să-și schimbe modul în care gestionează situațiile de risc.
Mintea celor mai mulți din această categorie a reușit să treacă peste șocul inițial din starea de urgență de la începutul crizei sanitare, dar și de valurile pandemiei care au urmat și a reușit să se așeze în acord cu noile condiții. Iar dacă în trecut îi speria mai mult reacția la necunoscut, de acestă dată, îngrijorările de ordin economic sunt cele care par să aducă o umbră pe chipul lor.
”Nu aș spune că sunt naivi sau inconștienți, dar în orice caz sunt mai pregătiți să traverseze o etapă mai diferită față de așteptări. Cum se va rula, nu știm. Cred că sunt mai pregătiți în a-și gestiona toate resursele, de care înainte de pandemie nici nu erau conștienți că le aveau.
Nu m-aș speria pentru că natura umană e făcută să evolueze. Există pericol, dar doar în mințile blocate. Dar după un an de zile, un an și, chiar și cei mai greoi manageri au mai văzut că se poate și altfel, au mai dat un grad de libertate angajaților”, a mai declarat Mihaela Feodorof, Executive Coach and Business Consultant Performanceway.
Ne vom mai întoarce oare complet la birou?
Online-ul s-a instalat rapid și chiar armonios în multe dintre companiile care au fost nevoite să adopte stiluri diferite de a-și desfășura activitatea de zi cu zi. Munca remote s-a instalat cu succes deja în multe companii în care acest model de lucru era complet străin. Totuși, pentru a nu pierde interacțiunea cu echipele și pentru a le reda angajaților posibilitatea de a veni și la birou, sistemul de lucru hibrid a venit ca un instrument care să împace cumva ambele părți.
Întrebarea este, ne vom mai întoarce complet la birou în următorul an sau chiar în următorii doi ani?
Același specialist răspunde: ”Pentru cei care lucrează din birouri, nu cred. Evident, sunt industrii și companii care au producție, care și-au păstrat aspectele muncii identice, cu mici schimbări (...) dar pentru munca de birou, îmi e greu să cred că ne vom reîntoarce la birou, cinci zile pe săptămână, opt ore pe zi sau mai multe”.
În continuare, însă, managerii nu sunt obișnuiți ca angajații să nu fie la birou, dar „se antrenează”, mai spune specialistul. Devine din ce în ce mai clar că în prezent, relația angajator-angajat nu înseamnă să verifici salariatul și să punctezi ce are de făcut, ci se reduce la înțelegerea stării de spririt și la a stabili dacă acesta are la dispoziție toate mijloacele pentru a ajunge la rezultat.
„Cred că nu-și mai găsește locul micromanagementul, deci toate comportamentele limitative cu suflat în ceafă, cu să-ți spun eu ce să faci, cu să văd eu permanent ce ai pe desktop, sunt clar anulate. Nu mai există contextul.
Liniile de management, mai ales în companiile unde sunt mai multe linii de management, trebuie să se scuture de aceste obiceiuri”, este părerea aceluiași specialist.