Live acumMireasa Sezonul 2
Prime Time 20:00Film: Maleficent

A fi sau a nu fi vegetarian

Din dorinta de a fi mai sanatos, din credinta, din respect fata de mediu. Toate acestea sunt motive pentru a adopta un regim vegetarian. Dar este organismul pregatit? Noi iti vom prezenta avantajele si dezavantajele adoptarii unui astfel de regim. Trebuie sa intelegi din start ca acest regim nu este o moda, tocmai pentru ca este un regim strict. Nu este nici o necesitate. E o optiune. Tocmai de aceea decizia iti apartine.

CE ESTE?

Regimul vegetarian este forma de dieta alimentara in care se consuma doar alimente de origine vegetala, fiind excluse alimentele de origine animala.

VEGETARIENII, MAI SANATOSI?

Parerile sunt impartite. Se considera ca acestia sunt scutiti de obezitate. "Gresit", spune profesorul doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare Bucuresti. Este adevarat ca vegetarienii se bucura de o rata mai scazuta a obezitatii.

Insa din randul acestora exista persoane care pot face exces de paine sau cartofi, alimente care contin amidon si care ingrasa. Chiar si vegetarienii trebuie sa combata sedentarismul.

Si mai mult decat atat, inclusiv acestia se confrunta cu boli de nutritie. Pentru acestia exista riscul ca, printr-un consum excesiv de alimente de origine vegetala procesate excesiv, cum ar fi faina alba si derivatele ei, zahar si dulciuri, margarina, prajeli, sa fie amenintat pancreasul. Pentru ca toate acestea sunt bogate in hidrati de carbon.

CARE SUNT TOTUSI AVANTAJELE

Organismul vegetarienilor este supus unui efort considerabil mai mic in timpul digestiei. Iar datorita continutului de fibre scade considerabil riscul aparitiei unor afectiuni cum ar fi: diabetul zaharat, hipertensiunea arteriala si infarctul, hipercolesterolemia. Si pentru ca fructele si legumele contin o cantitate mare de antioxidanti, se previne imbatranirea precoce.

Totodata, printr-o alimentatie vegetariana se previn bolile cardiovasculare. In cazul femeilor, un regim alimentar bazat pe fructe si legume va intarzia semnificativ momentul debutului menopauzei, iar atunci cand aceasta perioada se va instala, toate simptomele asociate vor fi usor de suportat.

SI DEZAVANTAJELE

In privinta dezavantajelor, specialistul nostru atrage atentia ca pot aparea carente de vitamina B12. Totodata, proteinele animale nu pot fi asimilate din produsele vegetale. Prin urmare, exista riscul sa existe carente proteice.

Vegetarienii nu pot asimila nici omega 3 care se gaseste foarte mult in peste. Pot avea deficit si de vitamina D si fier.

SOLUTIA OPTIMA: REGIMUL OVO-LACTO-VEGETARIAN

Exista trei tipuri de vegetarieni: ovo-lacto-vegetarieni, lacto-vegetarieni si vegani. Regimul celor din urma este cel mai sever, acestia neavand voie sa manance nici carne, nici alte tipuri de produse care provin de la animale.

Profesorul doctor Gheorghe Mencinicopschi considera ca nu este recomandata excluderea pe un termen prea lung a lactatelor din alimentatie. Asadar, sfatul specialistului nostru: adoptati un regim ovo-lacto-vegetarian.

Din categoria alimentelor care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia vegetarienilor sunt oleaginoasele, respectiv nucile, alunele, arahidele, semintele de dovleac si de floarea-soarelui, maslinele, precum si uleiurile naturale extrase din ele.

Aceste alimente trebuie consumate zilnic, nepreparate termic, pentru a asigura organismului necesarul de calorii sub forma grasimilor nesaturate.

ATENTIE LA FRUCTE!

Da, mancarea vegetarienilor este sanatoasa. Conditia: sa fie naturala, atrage atentia specialistul nostru, care ii sfatuieste pe acestia sa nu aleaga fructele mari si frumoase. Acestea contin substante provenite din pesticide si ingrasaminte chimice.

Ceea ce le face sa fie sarace in vitamine si oligoelemente. Prin urmare, alegeti fructele romanesti, care nu arata la fel de bine precum celelalte, dar care sunt cu mult mai sanatoase.

Si cantitatea este foarte importanta. Astfel, potrivit specialistului nostru, este recomandat ca la copii si adolescenti procentul de cruditati sa fie de 20%-30%, la adulti de 40%-60%, iar la batrani de 50%-70%.

CONTRAINDICATII

Nu au voie sa adopte un regim vegetarian: gravidele, femeile care alapteaza si copiii mici. Riscul: aceste categorii de persoane sunt private de elemente nutritive foarte importante pentru ele, dar si pentru dezvoltarea fatului sau a copilului mic, predispunand la rahitism, malformatii congenitale, tulburari de crestere, de dezvoltare a capacitatilor mintale, anemie severa.

PROTEINE

Pentru vegetarieni, sursele de proteine sunt: leguminoasele uscate (fasolea, mazarea, lintea), nucile, painea din cereale integrale si cerealele ca atare, laptele, ouale.

VEGETARIENI SI CELEBRI

Acest stil alimentar este in voga si in randul celebritatilor. Astfel, cantareata Leona Lewis este o vegetariana convinsa de la varsta de 12 ani, iar actorul Scott Maslen se declara un vegetarian pasionat. Alti vegetarieni: Paul McCartney, Bryan Adams, Kurt Cobain, Brad Pitt, Drew Barrymore, Kim Basinger, Liv Tyler, Jerry Seinfeld.

citeste Jurnalul National

Recomandari