Complimentele nu rămân nerăsplătite, cel puțin atunci când e vorba de fast-food, este concluzia la care au ajuns economiștii austrieci într-un studiu pentru realizarea căruia au cumpărat 100 de cornete de înghețată și, în cadrul unui experiment similar, 800 de chebapuri, informează miercuri DPA.
În cadrul studiului, cercetătorii de la Universitatea din Innsbruck au trimis mai mulți oameni în restaurante fast-food, pe parcursul mai multor zile, pentru a cumpăra înghețată.
Pentru a măsura efectul pe care îl au complimentele și exprimarea recunoștinței în interacțiunile cu consumatorii, participanții la experiment își încheiau comanda cu fraza următoare: "Aveți cea mai bună înghețată din oraș".
După ce ieșeau din magazin, participanții măsurau porțiile cu un mic cântar. Ei au observat că laudele le-au adus cu 10% mai multă înghețată decât atunci când comandau fără să facă vânzătorilor acele complimente. Cercetătorii au încercat și varianta cu a lăsa bacșiș vânzătorului în momentul lansării comenzii. Această tehnică a adus o creștere de 17% a cantității cumpărate, dar, scăzând valoarea bacșișului, cantitatea a fost cu doar 7% mai mare.
Complimentele și bacșișurile au furnizat aceleași rezultate și în cazul vânzătorilor de chebap. Pe durata celor câteva zile în care s-a derulat experimentul, clienții care făceau complimente au primit porții mai mari decât cei care ofereau doar bacșiș.
Michael Kirchler, autorul studiului, spune că "tendința este să subestimăm stimulentele nonfinanciare, cum ar fi recunoștința și aprecierile, și să supraevaluăm stimulentele financiare". Participanții la experiment nu au trebuit să și consume ceea ce au comandat. Ei au oferit înghețata trecătorilor, iar chebapul, unei organizații de caritate.