Facebook lucrează în prezent la un serviciu de ştiri pe bază de abonament, la care utilizatorii se abonează pentru a citi noutăţile publicaţiilor preferate.
Compania condusă de Mark Zuckerberg vrea să creeze un aşa-numit paywall - un serviciu de ştiri la care participă mai multe publicaţii, care poate fi accesat de utilizatori doar pe bază de abonament.
Paywall-ul celor de la Facebook va îmbrăca formatul Instant Articles. Instant Articles este un format disponibil exclusiv în cadrul Facebook, care face ca articolele să se deschidă aproape instant. Veniturile din reclamele afişate în acest format este împărţit de publisher cu Facebook.
Conform The Wall Street Journal, Facebook va începe să testeze acest serviciu în luna octombrie, cu un număr redus de site-uri de ştiri. Nu se cunoaşte încă ce site-uri vor participa la acest test, însă planul este ca în 2018 să fie acceptaţi şi mai mulţi publisheri, înainte de lansarea oficială a serviciului.
Din informaţiile actuale, se pare că Facebook nu urmăreşte să obţină un profit direct din viitorul paywall. Asta nu înseamnă că, ulterior, compania americană nu se poate răzgândi şi cere un procent din venituri publisherilor.
Facebook va avea oricum de câştigat indirect dintr-un asemenea serviciu. Cu cât utilizatorii petrec mai mult timp în reţeaua de socializare, cu atât mai multe reclame afişează Facebook.
Pe de altă parte, mutarea celor de la Facebook este văzută şi ca o încercare de împăcare a publisherilor. Aceştia s-au arătat din ce în ce mai nemulţumiţi de faptul că marile companii de tehnologie, precum Facebook şi Google, au din ce în ce mai mult control asupra distribuţiei informaţiei în format digital şi acaparează cea mai mare parte a veniturilor.