Este vorba despre rutele București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca. Aceste trenuri fac parte dintr-un contract cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară și vor contribui la îmbunătățirea serviciilor de transport feroviar din România, potrivit b365.ro.
Într-un mesaj postat pe pagina de Facebook, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a transmis că, din cele 37 de rame electrice contractate cu Alstom, alte 12 unități vor fi livrate CFR Călători și vor deservi patru rute importante între București, Suceava, Iași și Galați.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 15 ianuarie 2024, a primit, de la Bursa Română de Mărfuri, Hotărârea nr. 1/15.01.2025, privind ofertele înaintate de cei doi operatori feroviari - SNTFC 'CFR Călători' SA şi SC Transferoviar Călători SRL, cu rezultatul procedurii PR 161/2024 de achiziţie 'Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziţie a materialului rulant nou achiziţionat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători'- CSP-L3”, spune ARF pe pagina sa de Facebook.
Potrivit Autorității, Comisia de analiză şi evaluare, desemnată prin decizia preşedintelui BRM, a acceptat valoarea cea mai bună obţinută în urma licitaţiei electronice şi a hotărât adjudecarea şi acordarea dreptului de a semna contractul operatorului economic CFR Călători, la valoarea compensaţiei unitare exprimată în lei/tren-km de 31,96 lei.
Totodată, ARF a acceptat și nominalizat cu statut de rezervă oferta societății Transferoviar Călători, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 32,00 lei.
În cadrul CSP-L3, vor fi alocate 12 rame electrice (11+1 rezervă), din cele 36 de trenuri care vor fi livrate de Alstom, care vor fi utilizate de CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători, pe patru rute. Ramele vor face în fiecare an 11.680 de rute (dus-întors), cu un total de 4.585.532.89 tren-km.
Serviciile prevăzute în CSP-L3 vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-estul, centrul și sud-estul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București Nord, Iași, Cluj Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani.
Contractul are prevăzută o valabilitate de maximum 38 de luni și vizează patru rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați, Iași – Cluj Napoca.
Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitații vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziționat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – derulate de ARF – în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv reprezintă o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide drumul spre o piață concurențială a contractelor atribuite exclusiv prin licitații. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport și va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători”, mai transmite sursa citată mai sus.