- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Declaratia a fost facuta de Borislav Bogoev, vicepresedinte al Comisiei bulgare de supraveghere financiara de la Sofia, la sfarsitul conferintei "Asigurarile auto in Sud-Estul Europei: Solutii pentru probleme transfrontaliere".
Bogoev a declarat ca, prin modificarile legale, noul proprietar al unui autovehicul va fi obligat sa-l inmatriculeze la adresa sa de domiciliu in termen de 14 zile dupa achizitionare, dupa care vechiul numar de inmatriculare a vehiculului isi va pierde valabilitatea.
In acest fel, nu va mai fi posibil ca vreun roman sa-si cumpere un autoturism din Bulgaria si sa continue sa-l conduca in Romania fara sa-i schimbe numarul de inmatriculare. Urmeaza ca, in paralel, sa fie modificat si regimul de emitere a procurilor prin care cetattenii bulgari transfera dreptul de conducere a masinii unei terte persoane.
Bogoev a spus ca daca un autoturism inmatriculat in Bulgaria produce un accident in Romania, despagubirile sunt platite de compania de asigurari din Bulgaria, sau, in cazul in care acesta nu are asigurare, de Fondul de garantare din Bulgaria. In momentul de fata, la acest fond au fost reclamate despagubiri de peste 33 milioane de euro, pe care oficialul bulgar le considera o scurgere a unor capitaluri nationale din Bulgaria catre Romania.
Cea mai mare problema a asiguratorilor din Bulgaria este ca media primelor de despagubire in Romania este mult mai mare decat la sud de Dunare, in conditiile in care pretul politelor de asigurare in Bulgaria este mai mic decat in Romania. O alta problema ar fi ca nu se poate face o evaluare personala a riscului cand este vorba de un sofer roman, deoarece bulgarii nu detin informatii despre persoana respectiva.
De partea cealalta, problema asiguratorilor din Romania vizavi de masinile inmatriculate in Bulgaria este incasarea cu mare intarziere a banilor dupa plata despagubirilor catre persoanele afectate de accidentele rutiere.
"Cand eu platesc o despagubire pentru un accident cu autoturism inmatriculat in Bulgaria, imi cer banii de la Fondul de garantare din Romania care la randul sau se adreseaza fondului respectiv din Bulgaria", a declarat pentru Agerpres, Ionel Dima, vicepresedinte al companiei AVUS Austria. "Problema este ca trebuie sa astept un an pana cand imi primesc banii inapoi", a mai spus Dima, al carui birou din Bucuresti pe care il conduce a platit, dar nu a incasat, aproximativ 500.000 de euro pentru daune provocate de vehicule inmatriculate in Bulgaria.
Fenomenul masinilor inmatriculate in Bulgaria care circula pe drumurile romanesti nu aduce daune numai companiilor de asigurari, ci si sistemelor fiscale ale celor doua tari. Astfel, potrivit lui Kosta Ciolakov, vicepresedinte al Asociatiei asiguratorilor din Bulgaria, in majoritatea cazurilor, masinile isi schimba proprietarul printr-un contract de vanzare-cumparare incheiat intre un cetatean bulgar si un cetatean roman.
Acest contract ramane insa secret pentru autoritatile romane, fiind folosit numai in Bulgaria. Numai ca, in tara noastra, romanul nu conduce autoturismul pe baza acestui contract, ci pe baza unei procuri potrivit careia proprietarul autoturismului ar fi cetateanul bulgar, astfel ca nici vechiul, nici noul proprietar al masinii nu platesc taxe. Aceasta practica este posibila din cauza unor notari bulgari care emit asemenea procuri, desi stiu ca autoturismul nu mai apartine vanzatorului.
Comisarul Alexi Stratiev, director al politiei rutiere din Bulgaria, a declarat ca la inceputul lui 2011, partea bulgara a informat autoritatile romane despre circa 4.000 de masini achizitionate de conationali ai nostri. "In urma cu cateva zile am primit informatii ca doar 500 din aceste masini nu mai au numere de inmatriculare din Bulgaria", a declarat Stratiev, surprins de faptul ca politia romana nu reactioneaza, desi detine informatia ca celelalte 3.500 de masini nu mai apartin unor cetateni bulgari.
Mona Cucu, membra a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, a anuntat ca in doar patru ani numarul accidentelor produse in Romania de autoturisme inmatriculate in Bulgaria a crescut de 15 ori: de la 204 in 2006, la 3155 in 2010.
Numai in primele sase luni ale anului, numarul acestor accidente este de 1798, Bulgaria situandu-se pe primul loc in aceasta privinta, la mare distanta de Italia, cu 500 de cazuri.
Sursa: Jurnalul National
Foto: celemaibuneafaceri.blogspot.com