Lichidul de frână este fluidul utilizat pentru sistemele de frânare hidraulică, cu aplicaţii în industria constructoare de automobile, având ca scop transformarea forţei exercitată prin intermediul unui cilindru acţionat prin apăsarea pedalei de frână, în presiune pentru efectuarea manevrelor de frânare.
Soluţia tehnică a fost unanim acceptată la nivel mondial întrucât lichidele au proprietatea de a fi foarte greu compresibile, context în care se pot achita foarte bine de sarcina de a transfera forţa mecanică exercitată de om către etriere, părţi ale sistemelor de frânare.
Cele mai multe lichide de frână au o componenţă bazată pe poliglicoetilene, însă există şi tipuri de lichide de frână a căror componenţă este bazată pe silicon sau uleiuri minerale.
De altfel, acestea sunt şi principalele diferenţe între tipurile de lichid de frână, pe baza cărora au fost făcute distincţiile care care stau la baza împărţirii acestora pe categorii, conform unei departajări stabilită de Departamentul de Transporturi al Statelor Unite ale Americii: DOT3 (utilizate la autovehiculele fără ABS), DOT4 (pentru vehicule cu ABS), respectiv DOT5 (pentru maşinile sport). Aceeaşi entitate guvernamentală a stabilit că toate lichidele de frână trebuie să fie incolore sau galbene, cu excepţia lichidului de frână bazat pe compuşi siliconici (DOT5) care poate avea şi culoarea roz.
Când şi de ce trebuie să schimbăm lichidul de frână
Majoritatea producătorilor auto recomandă schimbarea lichidului de frână odată la 1-2 ani, în condiţiile în care nu utilizaţi autoturismul în regim de curse, pentru a vă asigura condiţiile de siguranţă conforme.
Motivul pentru schimbarea lichidului de frână la acest interval îl constituie una din caracteristicile sale şi anume faptul că lichidul atrage umezeala din mediul utilizat, iar în timp există riscul de a deveni mai fluid decât este prevăzut pentru o funcţionare corectă. La temperaturi ridicate, lichidul de frână nu trebuie să devină prea fluid, întrucât aşa ar creşte riscul de pierdere al acestuia prin scurgeri, iar la temperaturi foarte scăzute, un nivel de vâscozitate ridicat poate afecta negativ funcţia de transmisie şi implicit sensibilitatea sistemelor de frânare.
Una din celelalte caracteristici „constructive“ ale lichidului de frână este calitatea sa anticorozivă, pe care o dau aditivii adăugaţi la baza constituită de poliglicoetilenă sau uleiuri minerale. Odată cu trecerea timpului şi această proprietate se pierde, reprezentând un alt motiv important pentru care producătorii recomandă schimbarea lichidului de frână la intervale regulate, care de obicei nu trebuie să depăşească doi ani.
Diferit de cele două categorii de lichide de frână prezentate mai sus sunt cele bazate pe compuşi siliconici. Acestea sunt de regulă utilizate la autoturismele fără sisteme ABS şi pot fi utilizate numai pentru sistemele care nu au folosit anterior lichide de frână bazate pe poliglicoetilene, utilizarea alternativă fiind incompatibilă cu cerinţele anticorozive pe care le au producătorii de automobile.
Sistemele de frânare care au utilizat din fabrică lichide de frână pe bază de silicon nu necesită schimbarea atât de frecventă a lichidului, aceasta fiind obligatorie doar atunci când au loc reparaţii ce necesită dezasamblarea sistemelor de frânare.
Scăderea uşoară a nivelului de lichid de frână este normală pentru o perioadă mai lungă de utilizare, putând fi cauzată de tocirea plăcuţelor de frână, însă în situaţiile când nivelul lichidului de frână scade simţitor este obligatorie o verificare a sistemului de frânare de către un specialist.
Vă recomandăm să vă documentaţi cu atenţie anterior achiziţionării unui anume tip de lichid de frână (în cartea tehnică a autovehiculului dumneavoastră veţi găsi cu siguranţă detalii privind tipul potrivit), mai ales în condiţiile în care unele dintre lichide nu pot fi utilizate alternativ. Pentru a întruni toate condiţiile expuse, lichidul de frână de la Autohut poate fi varianta potrivită, cu atât mai mult cu cât puteţi primi consiliere şi sfaturi privind modul de utilizare.