Adio, SAAB! Criza economica si managementul defectuos nu tin cont de istorie si nu iarta. In ciuda eforturilor de redresare, SAAB s-a stins usor, usor in ultimii trei ani.
In 2010, Spyker a cumparat marca furnizoare a Casei Regale Suedeze de la General Motors (GM) si a finantat dezvoltarea noii generatii 9-5 Sedan si 9-5 SportWagon, precum si a crossoverului 9-4X. Se pare insa, ca a fost prea tarziu. Iar "mostenirea" celor 20 de ani sub umbrela GM, prea grea.
Acum, constructorul suedez, care ani la rand a fost considerat drept un varf de lance in ceea ce priveste tehnologia si siguranta rutiera, a ajuns pe marginea prapastiei, falimentul batandu-i la usa. Singura sa sansa, acum, se numeste Youngman & Pang Da.
Ce va urma insa, nu se stie, mai ales ca Pang Da a batut pasul inapoi cu ceva timp in urma, intr-un prim parteneriat ce prevedea investitii de 245 de milioane de euro. Dar exista premisa Volvo! In 2010, celalalt mare constructor suedez a ajuns de la Ford la Zhejiang Geely Holding Group si nu ii merge rau. Cel putin deocamdata.
Istoria SAAB
Initial, SAAB a fost o divizie a constructorului de avioane Svenska Aeroplan Aktiebolaget, ale carui baze au fost puse in 1937, pentru a furniza imediat avioane de lupta Fortelor Aeriene Suedeze in vederea apararii statului Suediei de tara neutra. Divizia de automobile a fost creata la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, in 1944.
Trei ani mai tarziu, a iesit la lumina prototipul SAAB 92001 (Ursaab), prima masina cu un coefiecient aerodinamic de 0.30. Primul model de serie, SAAB 92 a intrat in productie in 1949 si pana la jumatatea anilor '50 s-au comercializat circa 20 de mii de exemplare.
Atestarea internationala a SAAB a venit insa abia in 1968, cand SAAB 99 a introdus in premiera in industria auto parbrizul panoramic, parasocurile cu "auto-reparare" (cu resort elastic), spalatoarele de faruri si portierele cu bare de protectie la impact lateral. In anii '70, constructorul suedez a facut un pas important si a pus bazele Scania, unul dintre cele mai grele nume din lumea transporturilor comerciale rutiere.
La inceputul anilor 1980, SAAB a avut un parteneriat cu Fiat si a comercializat sub sigla proprie Lancia Delta. In 1985, a fost dezvoltat primul model premium propriu, SAAB 9000, care impartea insa elemente cuc Alfa Romeo 164, Fiat Croma si Lancia Thema.
General Motors a preluat 50% din actiunile deviziei de masini SAAB Automobile AB in 1989, iar in 1994 a aparut noul model SAAB 900, bazat pe platforma tehnica a Opel-ului Vectra "A". Masina a avut un succes rasunator, in 1995 SAAB devenind pentru prima data profitabil dupa sapte ani.
In 1997, SAAB a implinit 50 de ani, iar momentul a fost exploatat pentru inlocuirea gamei 9000 cu 9-5. Si SAAB-ul 900 a primit un facelift, fiind rebotezat 9-3. Trei ani mai tarziu, in 2000, GM a cumparat si restul de 50% de actiuni, devenind proprietar unic.
In 2003, a aparut noul SAAB 9-3, constructorul renuntand pentru prima data la arhitectura hatchback, in favoarea celei de sedan in trei volume. Din nou, platforma a fost de Vectra ("C"), dar s-au folosit si multe alte elemente de la Opel, ceea ce a afectat caracterul premium al masinii. La fel s-a intamplat, de pilda, si cu Ford si Jaguar, X-Type si S-Type preluand mult prea multe "tehnologii" de la Mondeo.
In 2005, GM a decis producerea modelelor rebranduite SAAB 9-2X (Subaru Impreza) si 9-7X (Chevrolet Traiblazer). Succesul a intarziat insa sa apara, iar productia a fost oprita. Si, de asemenea, GM a intarziat lansarea 9-3-ului break cu trei ani.
In 2008 a lovit criza economica, iar General Motors, el insusi la limita falimentului, a inceput o procedura de reorganizare pentru a se salva de la faliment. Mai multi constructori, precum BMW, Fiat, Hyundai si Renault, s-au aratat interesati de SAAB, dar nu s-a concretizat nimic, constructorul intrand sub legea falimentului. In 2010, Spyker a vrut sa-l salveze, dar pana la urma s-ar putea sa ajunga pe mana chinezilor.
Foto: wikipedia.org