Antena Căutare

SPECIAL! Adio, SAAB!

Swedish Automobile, proprietarul SAAB (Svenska Aeroplan AktieBolaget), a anuntat ca a ajuns la un acord de principiu pentru vanzarea in proportie de 100% a constructorului de masini suedez catre partenerii chinezi Youngman si Pang Da. Tranzactia se ridica la 100 de milioane de euro.

Adio, SAAB! Criza economica si managementul defectuos nu tin cont de istorie si nu iarta. In ciuda eforturilor de redresare, SAAB s-a stins usor, usor in ultimii trei ani.

In 2010, Spyker a cumparat marca furnizoare a Casei Regale Suedeze de la General Motors (GM) si a finantat dezvoltarea noii generatii 9-5 Sedan si 9-5 SportWagon, precum si a crossoverului 9-4X. Se pare insa, ca a fost prea tarziu. Iar "mostenirea" celor 20 de ani sub umbrela GM, prea grea.

Acum, constructorul suedez, care ani la rand a fost considerat drept un varf de lance in ceea ce priveste tehnologia si siguranta rutiera, a ajuns pe marginea prapastiei, falimentul batandu-i la usa. Singura sa sansa, acum, se numeste Youngman & Pang Da.

Ce va urma insa, nu se stie, mai ales ca Pang Da a batut pasul inapoi cu ceva timp in urma, intr-un prim parteneriat ce prevedea investitii de 245 de milioane de euro. Dar exista premisa Volvo! In 2010, celalalt mare constructor suedez a ajuns de la Ford la Zhejiang Geely Holding Group si nu ii merge rau. Cel putin deocamdata.

Istoria SAAB

Articolul continuă după reclamă

Initial, SAAB a fost o divizie a constructorului de avioane Svenska Aeroplan Aktiebolaget, ale carui baze au fost puse in 1937, pentru a furniza imediat avioane de lupta Fortelor Aeriene Suedeze in vederea apararii statului Suediei de tara neutra. Divizia de automobile a fost creata la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, in 1944.

Trei ani mai tarziu, a iesit la lumina prototipul SAAB 92001 (Ursaab), prima masina cu un coefiecient aerodinamic de 0.30. Primul model de serie, SAAB 92 a intrat in productie in 1949 si pana la jumatatea anilor '50 s-au comercializat circa 20 de mii de exemplare.

Atestarea internationala a SAAB a venit insa abia in 1968, cand SAAB 99 a introdus in premiera in industria auto parbrizul panoramic, parasocurile cu "auto-reparare" (cu resort elastic), spalatoarele de faruri si portierele cu bare de protectie la impact lateral. In anii '70, constructorul suedez a facut un pas important si a pus bazele Scania, unul dintre cele mai grele nume din lumea transporturilor comerciale rutiere.

La inceputul anilor 1980, SAAB a avut un parteneriat cu Fiat si a comercializat sub sigla proprie Lancia Delta. In 1985, a fost dezvoltat primul model premium propriu, SAAB 9000, care impartea insa elemente cuc Alfa Romeo 164, Fiat Croma si Lancia Thema.

General Motors a preluat 50% din actiunile deviziei de masini SAAB Automobile AB in 1989, iar in 1994 a aparut noul model SAAB 900, bazat pe platforma tehnica a Opel-ului Vectra "A". Masina a avut un succes rasunator, in 1995 SAAB devenind pentru prima data profitabil dupa sapte ani.

In 1997, SAAB a implinit 50 de ani, iar momentul a fost exploatat pentru inlocuirea gamei 9000 cu 9-5. Si SAAB-ul 900 a primit un facelift, fiind rebotezat 9-3. Trei ani mai tarziu, in 2000, GM a cumparat si restul de 50% de actiuni, devenind proprietar unic.

In 2003, a aparut noul SAAB 9-3, constructorul renuntand pentru prima data la arhitectura hatchback, in favoarea celei de sedan in trei volume. Din nou, platforma a fost de Vectra ("C"), dar s-au folosit si multe alte elemente de la Opel, ceea ce a afectat caracterul premium al masinii. La fel s-a intamplat, de pilda, si cu Ford si Jaguar, X-Type si S-Type preluand mult prea multe "tehnologii" de la Mondeo.

In 2005, GM a decis producerea modelelor rebranduite SAAB 9-2X (Subaru Impreza) si 9-7X (Chevrolet Traiblazer). Succesul a intarziat insa sa apara, iar productia a fost oprita. Si, de asemenea, GM a intarziat lansarea 9-3-ului break cu trei ani.

In 2008 a lovit criza economica, iar General Motors, el insusi la limita falimentului, a inceput o procedura de reorganizare pentru a se salva de la faliment. Mai multi constructori, precum BMW, Fiat, Hyundai si Renault, s-au aratat interesati de SAAB, dar nu s-a concretizat nimic, constructorul intrand sub legea falimentului. In 2010, Spyker a vrut sa-l salveze, dar pana la urma s-ar putea sa ajunga pe mana chinezilor.

Foto: wikipedia.org

Ford Ranger, primul pick-up de 5 stele EuroNCAP!... Citroen castiga al saptelea titlu mondial la constructori in WRC...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 20 noiembrie 2024. Melania și Laurențiu au ajuns la suma de 500 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 20 noiembrie 2024. Melania și Laurențiu au ajuns la suma de 500 de lei Miercuri, 20.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x