Totusi, pentru a doua jumatate a anului sunt anuntate livrari totalizand 110.000 de metri patrati, printre cele mai importante proiecte fiind Maritimo Constanta, extinderea Baneasa Shopping City Bucuresti, European Retail Park Botosani si Galleria Arad.
"Chiar daca stocul este scazut comparativ cu anii anteriori crizei, livrarile si in special livrarea de noi constructii sunt in crestere. La sfarsitul lui 2010, doar 17% dintre centre erau in constructie si in prezent mai bine de 22% au acest status", se arata in raportul CBRE. Livrarea de noi constructii este axata pe orase considerate centre universitare, precum Bucuresti (aproximativ 388.000 studenti), Craiova (cu peste 37.000 studenti) si Constanta (40.000 studenti).Totusi, sunt orase precum Brasov, Sibiu, Targu Mures, fiecare cu un numar considerabil de studenti (totalizand 100.000), care nu au proiecte in constructie.
Analistii de la CBRE au remarcat ca exista cerere pentru centrele comerciale prime si cele secundare. "Pentru anumite centre comerciale dominante se inregistreaza o cerere in expansiune, ceea ce duce la o usoara crestere a chiriei de baza, in timp ce, pentru spatiile secundare, chiria de baza s-a stabilizat si in unele cazuri s-a transformat in chirie procentuala.
La fel ca si in 2010, Capitala reprezinta un magnet pentru comercianti si dezvoltatori, iar activitatea continua sa se concentreze aici", se mai arata in studiul citat. Chiriile medii au ramas constante in ultimele semestre, la 70 euro/mp/luna pentru spatiile stradale si la 50 euro/mp/luna in centrele comerciale.
"Trebuie subliniat faptul ca exista o variatie semnificativa in ceea ce priveste chiria neta in centrele comerciale, chiar si in domenii de activitate similare, deoarece factori precum amplasarea, atractivitatea marcii, targetul de clienti, perioada de inchiriere, sunt foarte importanti", se mentioneaza in raport.
Cei mai activi sunt retailerii internationali, care au oportunitatea de a se extinde in centre comerciale importante, in timp ce, cu putere financiara si de negociere redusa, comerciantii nationali sunt prudenti in strategiile de expansiune.
Sursa: Jurnalul National