Jucatorii se arata optimisti si mentioneaza o crestere a pietei camerelor foto in 2011 de aproximativ 25%-30%, pana la o valoare de aproximativ 50 de milioane de euro. Evolutia are loc pe fondul scaderii pretului mediu si lansarii unui numar tot mai mare de astfel de dispozitive.
„In primul trimestru al anului, piata camerelor foto a inregistrat o tendinta clara de crestere, de aproximativ 30%, care speram sa se mentina pe tot parcursul acestui an", a declarat pentu „Fin.ro" Dragos Salamac, Team Leader BenQ pentru Romania. Estimarea vine dupa rezultatele bune obtinute anul trecut.
Segmentul camerelor foto a inregistrat in 2010 singura crestere de pe piata produselor electroIT. Astfel, pe o scadere generala a pietei, de 14,6%, la 1,23 mld. euro, segmentul foto a crescut ca si valoare a vanzarilor cu 7,9% anul trecut, ca urmare a succesului pe care l-au avut in piata camerele foto compacte, potrivit datelor publicate de compania de cercetare GfK.
In intregul an 2010, vanzarile de produse foto (camere foto/video, rame foto digitale etc.) au ajuns la valoarea de 37 de milioane de euro.
O parere putin mai rezervata este cea a lui Bogdan Ionitoiu, Product Manager, Imaging Products la MGT Educational, distribuitorul oficial Olympus in Romania: „Cred ca vom vedea anul acesta o crestere a pietei de foto de aproximativ 20%", spune el, fara sa mentioneze insa si vreo cifra privind volumul sau valoarea pietei.
Gadgeturi complexe, cu functii multiple
Ca tendinta generala, precizeaza reprezentantii BenQ, se observa o scadere a pretului de raft al camerelor foto, iar acestea devin gadgeturi complexe, cu multiple functii, din ce in ce mai accesibile. Pentru a face fata competitiei, unii producatori au scazut preturile dispozitivelor foto, incorporand in acestea functii facile.
Alti producatori au lansat pe piata locala produse de top, cu tehnologii performante. „Pretul ramane un criteriu foarte important pentru consumatorul roman, astfel ca ponderea camerelor foto din segmentul value este inca foarte mare in piata locala. Mai mult de jumatate din vanzarile de camere foto inregistrate in Romania sunt modelele cu preturi atractive, dar care dispun si de tehnologii actuale", explica Salamac.
Potrivit specialistilor, pretul mediu, cel putin pe segmentul camerelor compacte, cel care ocupa si ponderea cea mai mare in totalul vanzarilor, a scazut cu aproximativ 10% de la inceputul anului.
In ceea ce priveste comportamentul consumatorilor, acestia acorda o atentie speciala ofertelor promotionale ale diversilor retaileri, astfel ca foarte multi dintre posibilii cumparatori si-au previzionat bugetele pentru aparatele foto in functie de existenta promotiilor, mai spun specialistii.
Atenti la aspect
Un alt criteriu important in selectia celui mai potrivit gadget il reprezinta aspectul produsului: cu cat culorile si designul dispozitivului sunt mai atragatoare, cu atat cresc si sansele de achizitionare a respectivului produs.
Mai pretentiosi sunt clientii magazinelor online care fac o selectie a aparatelor foto dupa caracteristile tehnice dorite, sortate in ordinea crescatoare a pretului. „Cumparatorul poate astfel sa acorde mai multa atentie caracteristicilor tehnice ale dispozitivului, raportate, desigur, la pret", precizeaza oficialul BenQ. O alta particularitate consta in faptul ca foarte multi dintre romani sunt la a doua achizitie cand vine vorba de aparate foto, mai spune Bogdan Ionitoiu, mentionand ca evolutia cea mai buna a avut-o tipul de camere fara oglinda (componenta care ajuta la captarea imaginii). „Acest segment va avea cea mai buna evolutie in perioada urmatoare, in masura in care lipsa acestei componente permite fotografii mai bune, un senzor mai mare, dar si dimensiuni mai mici pentru aparatele foto in sine", explica reprezentantul MGT Educational.
Criterii de achizitie
Potrivit specialistilor, in prima parte a acestui an, clientul care a facut achiziti de camere foto digitale compacte s-a orientat catre dispozitive cu design slim, culori mai puternice in locul modelelor clasice argintii sau negre, optand, de asemenea, pentru modele cu ecrane senzitive.
Din punctul de vedere al functiilor care usureaza si imbunatatesc experienta de fotografiere, clientii au optat pentru camere foto digitale cu HDR (High Dynamic Range) - caracteristica ce ajuta utilizatorul sa surprinda cele mai bune imagini, echilibrand compozitia luminoasa a unei fotografii, Auto Scene Detect - detectarea automata a tipului de scena fotografiata (peisaj, portret, macro), fotografierea in rafala sau efecte deosebite.
Sursa: Financiarul