- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Mediul economic global este mai puţin favorabil, iar comerţul mondial şi-a pierdut avântul de dezvoltare, arată estimările Coface, potrivit cărora comerţul mondial va scădea cu 0,8% ca volum pe parcursul anului 2019.
Dezvoltarea protecţionismului în China şi Statele Unite, Brexitul şi contractarea comerţului mondial rămân probleme majore. Totuşi, în ciuda tuturor problemelor vizibile la orizont, economia olandeză rămâne puternică, potrivit Coface.
O putere maritimă şi economică dominantă la nivel global în secolul al XVII-lea, Olanda a rămas un actor important în comerţul mondial.
În 2018, Olanda a fost al şaselea cel mai important exportator de mărfuri din lume. În 2018, comerţul exterior olandez (exporturi şi importuri de bunuri şi servicii) a fost egal cu 161% din PIB, faţă de 50% în Germania. Cu porturile maritime din Rotterdam, Amsterdam, Moerdijk, Terneuzen şi mai multe aeroporturi internaţionale, Olanda deţine avantaje şi reprezintă o platformă logistică esenţială în Europa.
”Într-un mediu comercial internaţional din ce în ce mai restrâns, exporturile olandeze par a continua să se dezvolte cu rate de creştere relativ mari de la an la an, comparativ cu alte ţări. Acest lucru se datorează în parte faptului că preţurile petrolului rămân la un nivel ridicat, ţiţeiul şi gazele reprezentând o pondere semnificativă a exporturilor produse în ţară, însă se datorează şi creşterii competitivităţii preţurilor economiei olandeze din ultimii ani. Cheltuielile cu forţa de muncă au scăzut semnificativ în anul 2014 şi de atunci au rămas stabile”, spun analiştii de la Coface.
Datorită poziţiei geografice favorabile şi a infrastructurii sale competitive, multe mărfuri tranzitează Olanda, iar ”re-exportul” acestor mărfuri face parte integrantă din bilanţul operaţiunilor comerciale olandeze.
Chiar dacă valoarea adăugată a acestor exporturi este foarte scăzută, volumul acestora are un impact semnificativ asupra statisticilor comerciale – acest lucru este cunoscut sub denumirea de „efectul Rotterdam”.
În anul 2016, valoarea exporturilor totale a atins 432,5 miliarde de euro, din care 189,1 miliarde de euro (aproximativ 44%) au reprezentant re-exporturi. Cu alte cuvinte, chiar dacă Olanda a înregistrat un surplus comercial de 52,1 miliarde de euro 2016, acesta ar fi fost cu 20 de miliarde de euro mai mic în absenţa re-exporturilor şi importurilor.
Într-adevăr, Olanda reprezintă poarta de acces pentru comerţul cu mărfuri spre Europa, în special din Statele Unite şi China.
”Efectele noii politici comerciale a Statelor Unite sunt deja vizibile, cu o încetinire a exporturilor olandeze către Statele Unite în luna decembrie 2018. De asemenea, tarifele potenţiale impuse de Statele Unite asupra vehiculelor europene reprezintă o ameninţare iminentă pentru Olanda. Însă ameninţarea tarifelor impuse de Statele Unite este nesemnificativă în comparaţie cu efectele potenţiale are unui Brexit fără acord”, adaugă analiştii.
Potrivit CBS şi OCDE, companiile olandeze au obţinut un profit de 25,5 miliarde de euro din exportul de mărfuri şi servicii către Marea Britanie în anul 2018 (3,3% din PIB-ul Olandei), transformând Marea Britanie în al doilea cel mai important partener comercial (după Germania) în ceea ce priveşte valoarea adăugată.
”Chiar dacă Marea Britanie nu s-a retras încă din Uniunea Europeană, efectele Brexitului sunt deja foarte vizibile, scăderea valorii lirei sterline ducând la scumpirea produselor olandeze pentru britanici, astfel reducându-le competitivitatea”, potrivit Coface.
Cu o deschidere care o face extrem de vulnerabilă la şocurile comerciale, Olanda are însă caracteristici care, în acelaşi timp, îi permit să îşi adapteze rapid relaţiile comerciale.
”O încetinire a comerţului mondial nu va afecta în mod necesar imediat datele exportului olandez susţinute de efectul Rotterdam, însă acestea vor fi afectate de o independenţă din ce în ce mai mare a producţiei şi comerţului în Europa. Consumul privat şi investiţiile sunt în prezent factorii principali care susţin comerţul olandez, astfel, chiar dacă la nivel mondial comerţul este slab, economia olandeză poate să se dezvolte”, spun reprezentanţii Coface.
În ciuda mediului internaţional de afaceri dificil, Coface se aşteaptă ca economia olandeză să crească cu 1,7% şi 1,5% în anul 2019, respectiv, 2020, în concordanţă cu ratele medii de creştere din ultimul deceniu.
Sursa : news.ro
Fonduri de investiţii majore din SUA au investit zeci de miliarde de dolari în acţiuni chineze listate pe Wall Street... Indicele de referinţă trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor, IRCC, a crescut la 2,66%...