Pe vremea lui Ceausescu te puneai la coada chiar daca nu stiai ce se da. Acum stai la coada si te lupti cu multimea ca sa platesti taxele si impozitele, sa achiti facturile la utilitati sau sa trimiti o scrisoare prin posta. Pentru ca oina aproape a disparut, statul la coada poate fi considerat noul sport national al romanilor. Este practicat pana si de turisti!
Pana acum cativa ani nu era statiune in care sa nu trebuiasca sa stai la coada langa statiile de imbarcare ale instalatiilor de transport pe cablu.
Acum, de cand economia duduie si strainii dau navala prin Carpati, statul roman a mai tras un cablu, a mai facut o carpeala, astfel ca schiorii de la noi au inceput sa viseze ca vor avea si in Romania conditii civilizate pentru practicarea sporturilor de iarna.
Capacitatea instalatiilor de transport pe cablu a crescut, numarul schiorilor este si el pe o panta ascendenta, pretentiile sunt tot mai mari, numai ca suprafata schiabila a ramas cam aceeasi. In aceste conditii, coada de la telecabina sau telescaun s-a mutat pe partii. Romanul nu mai asteapta sa urce pe munte, ci trebuie sa rabde pana cand ii vine randul sa faca doua-trei viraje.
In Europa exista trei mari constructori de instalatii de transport pe cablu: Leitner, Poma si Doppelmayr. Nimeni nu produce telescaune cu o capacitate de transport de 1.200 de persoane pe ora. Pentru asemenea puhoi de lume nu iti trebuie doar buzunare lungi, ca sa ai unde baga banii, ci si partii multe, care sa ofere domeniului schiabil o capacitate mare de preluare a schiorilor.
In Romania, in clipa de fata, in aproape toate statiunile unde exista instalatii de transport de capacitate mare nu exista partii suficient de multe in asa fel incat turistii sa nu se simta inghesuiti in varful muntelui. Care sunt efectele acestei situatii? Schiorii schiaza foarte aproape unul de altul, riscand foarte mult sa se accidenteze.
In plus, partiile se strica mult mai usor. Acest lucru poate fi observat in fiecare week-end in statiunile de pe Valea Prahovei sau in Poiana Brasov. Daca la prima ora pistele se prezinta in conditii bune, dupa numai o ora, maximum doua, se formeaza taluzuri, apar portiuni cu gheata, iar de sub zapada „rasar" pietre care cu dusmanie musca din talpa schiurilor.
Tot articolul, in Jurnalul National
Imobiliare: Prelungirea Ghencea - lipsa infrastructurii reduce potentialul de dezvoltare... RCS & RDS isi rostogoleste datoriile...