Aderarea Romaniei si Bulgariei la Schengen era prevazuta pentru martie, dar, in decembrie, ministrii francez si german de Interne au rupt acest calendar, conditionand intrarea in Schengen de indeplinirea obiectivelor stabilite prin Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV), impus odata cu aderarea celor doua tari la UE.
MCV era menit sa duca la progrese in ceea ce priveste justitia, coruptia, iar in cazul Bulgariei si crima organizata. Acum, in cel de-al cincilea an de apartenenta la UE, Sofia si Bucurestiul sunt departe de a-si fi indeplinit obiectivele, apreciaza FT. Guvernul bulgar instaurat in 2009 a facut progrese privind ameliorarea legislatiei si judecarea oficialilor corupti, dar practica judiciara ramane departe de a fi satisfacatoare. In Romania, pana si vointa de reformare pare sa fi disparut, potrivit publicatiei britanice.
Sofia si Bucurestiul protesteaza, afirmand ca sunt aproape de indeplinirea criteriilor tehnice pentru aderarea la Schengen si ca este incorect sa se conditioneze acest proces de MCV. Poate ca este incorect, dar este in acelasi timp drept, avand in vedere ca au intrat in UE sub un nor, iar alti membri au dreptul sa pastreze ultimul instrument pe care il au la indemana, comenteaza FT.
Cazul Frantei si Germaniei este legitim, desi nu este in totalitate de buna credinta. Ambele Guverne au motive electorale, tinand cont de faptul ca alegerile regionale germane sunt iminente, iar francezii isi vor alege presedintele in 2012. Iar aderarea la Schengen ar apara cetatenii romi ai celor doua noi membre de xenofobia grotesca experimentata din partea statului francez, conchide Financial Times.
Citeste si Jurnalul!
Foto: Hepta