- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
24 iulie: Iesirea din Querense
Trenul Alvia S-730, ce circula pe ruta Madrid- Ferrol, pleaca din statia Chamartin, la ora 15.00. 218 persoane calatoreau cu acest convoi. La ora 20.00 efectueaza o oprire in statia Querense, in care exista un schimb de tura. Francisco José Garzón Amo, 52 de ani, preia conducerea trenului. Are o vechime de 30 de ani, iar de un an conduce pe ruta Madrid- Ferrol, de trei ori pe saptamana. Prima oprire este in statia Santiago de Compostela, unde va ajunge in 42 de minute. Are de parcurs 87 de kilometri, traseu ce cuprinde 31 de tunele si 38 de viaducte.
Cu 200 km/ora, pierde controlul convoiului
Trenul pleaca din Querense cu viteaza de 100 km/h, iar dupa trei kilometri parcursi reuseste sa atinga 200 km/h. Convoiul este controlat prin sistem de siguranta ASFA, care nu este echipat cu frana automata atunci cand conducatorul trenului depaseste viteza legala. Daca acesta circula cu o viteaza mai mica de 200 km/h, totul depinde de conducator. Poate sa accelereze sau sa franeze. In spatele sau, 218 destine…
Mai putin de 10 kilometri pana la locul accidentului si o succesiune de trei tunele de 700 m. Dupa ce iese din ultimul, Garzon observa curba. Sunt mai putin de 400 m si isi da seama ca trebuie sa incetineasca. Nu mai are, insa, timp. Ca sa evite impactul, trebuie sa reduca viteza cu 3,5 km in urma. Aici, in acest loc blestemat, n-are voie cu mai mult de 80 km/h. Prinde, insa, 192 km/h. Telefonul ii suna. Pierde controlul convoiului…
Au interzis sa vorbeasca la telefon
Revisorul trenului, Antonio Martin Marugan, il suna pe Garzon cu doua minute inainte de accident, conform investigatiilor. Acesta ii cere conducatorului ca atunci cand se va apropia de statia Pontedeume sa se incadreze pe cea mai apropiata linie ferata, pentru a facilita coborarea unei familii care calatorea cu mai multi copii. Antonio Martin Marugan il cunostea pe Garzon de ceva vreme. Desi ii era interzis sa vorbeasca la telefon, era echipat cu un mobil, pe care il putea utiliza in caz de urgenta.
79 de morti in cel mai grav accident feroviar din ultimii 40 de ani
Atunci cand Garzon isi da seama ca trebuie sa franeze, activeaza toate franele care ii sunt la indemana, insa este prea tarziu. Ajunge in curba fatala cu 153 km/h, iar trenul deraiaza. Toate vagoanele ies de pe sina, iar doua dintre ele incep sa arda. Dupa accident, Garzon apeleaza serviciul de urgente al Cailor Ferate din Spania, pentru a anunta accidentul.
Numeroase ambulante, masini, dar si taxiuri particulare transporta ranitii la Spitalul Clinic, situat la trei kilometri de la locul accidentului. Medicii ofera informatii despre starea ranitilor si solicita persoanelor sa doneze sange. Pompierii si politia colaboreaza la operatiunile de salvare. Multi pasageri sunt blocati printre bucatile de fier indoite ale vagoanelor. Numarul mortilor creste de la ora la ora.
Duminca, 28 iulie, Garzón este retinut