GRAFIC INTERACTIV A1.RO. 36 de ani de metrou în București. Istoria ”Trenului galben fără cai” al lui Ceaușescu

 
+7 click pentru
galerie

Deși Dimitrie Leonida se gândea, întâia dată în istorie, la o linie de metrou în 1908, prima garnitură a început să circule în București, plină cu călători, pe 19 noiembrie 1979. La 36 de ani de atunci, Metrorex administrează 70 de kilometri de cale ferată, are în exploatare 54 de trenuri ce trec prin 51 de stații

Imediat după 1900, Dimitrie Leonida (pentru cunoscători, cel care avea să dea numele ”Muzeului Tehnic” din ”Parcul Carol” din București), un tânăr student, se gândea la proiectul unei construcții de metrou în București. Se suna la firma germană ”Siemens & Halske”, cea care administra ramele de tramvai, dar nu se avansa. Arhitectul Duiliu Marcu scotea de la naftalină planul pe la 1930, ca parte a Planului de sistematizare a Capitalei, dar fără efecte concrete.

Ideea este reluată la 1952, când Bucureștiul începea să treacă printr-un amplu proces de cosmetizare, iar în 1970, când Întreprinderea de Transport București recunoștea că nu mai poate face față traficului de la suprafață, problema începe să se pună serios.

TU ȘTII SECERETELE METROULUI? NU? CITEȘTE ZECE DINTRE ELE AICI!

Concret, în ianuarie 1972 se constituie un colectiv pentru proiectarea metroului din București, constituit din 30 de specialiști. Se avansează repede, iar Consiliul de Stat al RSR emite, pe 3 februarie 1975, Decretul nr. 15, prin care apare Întreprinderea Metroul București (IMB).

Rețeaua proiectată nu a semănat cu celelalte din Europa. Deoarece orașul lui Bucur se afla pe un strat acvifer, majoritatea stațiilor și tunelelor a fost construită după medoda ”a săpa și a acoperi”, de aici și adâncimea destul de mică. Trenurile au fost construite în România, spre deosebire de cele sovietice, ce populau liniile de metrou din Europa de Est.

Tovarășul Nicolae Ceaușescu taie panglica inaugurală a metrolului, acum mai bine de trei decenii și jumătate

Prima linie, M1 (Magistrala I) a fost inaugurată pe 16 noiembrie 1979, între ”Semănătoarea” și ”Timpuri Noi”, una dintre obsesiile lui Ceaușescu de a lega marile platforme muncitorești. Culmea, în probe s-a mers cu călători, dar inaugurarea oficială a avut loc pe 19 noiembrie 1979, când același Nicolae Ceaușescu a tăiat panglica și a făcut o ”vizită de lucru”. Metroul bucureștean pleca, la propriu, la drum.

Grafica interactivă realizată de a1.ro vă arată cele mai importante momente din istoria ”trenului galben fără cai”.

Vagoanele poartă nume de flori sau orașe din Europa

Ramele ”Bombardier” au fost introduse în circulație începând din anul 2003, fiind produse de ”Bombardier Transportation” în colaborare cu ”Electroputere Craiova”. Cele 44 de trenuri sunt împrărțite în două: de la 001 la 018 deservesc M1 și M3, purtând nume de flori - Dalia, Narcisa, Crăița, Liliacul, Gladiola -, celelalte, de la 101 șa 126 circulă pe M1, M2 și M3 și sunt boteaze după numele unor orașe din Europa: Londra, Paris, Madrid, Talin. Ramele CAF, utilizate pe M2, sunt cunoscute după numele unor râuri din România: Jiu, Mureș, Olt, Prut.

Ramele CAF (aici Jiu) sunt utilizate pe M2 și poartă numere de la 301 la 324, fiind botezate după râurile din România

CUM ERA SĂ MOARĂ ”PIAȚA ROMANĂ” ÎNAINTE DE A SE NAȘTE!

Istorie Undergound. Londra are metrou din 1863!!!

Prima linie de metrou din lume a fost inaugurată pe 10 ianuarie 1863, la Londra, și a transportat, chiar la debut 30.000 pe zi, funcționând cu un motor pe bază de aburi. Istanbulul a avut un metrou-funicular încă de la 1871, în timp ce Budapesta a inaugurat prima linie electrificată de pe continent, M1, în 1896. Parisul a avut metrou la 1900, ”Chemin de Fer Metropolitan”, în timp ce U-Bahn-ul berlinez a fost inaugurat în 1902. Moscova și senzaționalele sale peroane datează din 1935. În 2014 dispunea de 325 de kilometri și 194 de stații.

Construcția liniei de metrou din Paris, la 1900

Peste Ocean, Bostonul se laudă cu prima linie de gen, dată în folosință în 1897. New Yorkul a pornit la drum în 1904, cu ceea ce avea să devină cea mai mare rețea de metrou din lume. A urmat Philadelphia (1907). Argentina se laudă cu ”Subterraneos de Buenos Aires” din 1913. În Asia, Tokyo a tăiat panglica în 1927, iar metroul chinezesc a devenit operațional în 1981. În Africa, Egiptul, prin Cairo, a devenit primul stat cu metrou, în 1987.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
PREMIUM

Mai multe 

România la CENTENAR. 100 DE ANI de la MAREA UNIRE