- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
Staţia Piaţa Romană este un loc prin care trec mii de bucureşteni în fiecare zi, însă puţini ştiu ce istorie "ascunde". De ce e diferită faţă de celelalte staţii? Cum a fost construită? Iată misterul din jurul său...
Povestea transportului subteran din Bucureşti începe în 1908, când tânărul student Dimitrie Leonida își alegea ca temă a diplomei sale de licență proiectul construcției unui metrou în oraş. Deşi era o idee genială, nu a fost pusă în aplicare. Anii au trecut, au mai apărut încercări, planuri, însă în zadar, pentru că toate au fost puse “pe tuşă”.
În 1970, Întreprinderea de Transport București (care s-a transformat în 1990 în RATB) nu mai reușea să asigure transportul în comun în zonele noi ale orașului, aşa că a fost înfiinţată o comisie formată din specialiști cu misiunea de a se documenta și a prezenta studii pentru realizarea metroului. Aceştia au ajuns la concluzia că unica soluție ar fi construirea unei rețele de trenuri subterane.
Cinci ani mai târziu, treaba începea să meargă, iar ambiţia lui Ceauşescu să prindă contur: atunci s-au declanșat efectiv lucrările de construcție la metrou.
Elena şi Nicolae Ceauşescu, la primele călătorii cu metroul - Sursa: adevarul.ro
Fără îndoială, dintre toate staţiile de metrou din prezent, cea mai controversată este cea de la Piaţa Romană, pentru că în jurul său au apărut tot felul de poveşti şi zvonuri. De ce? Elena Ceauşescu şi-a dorit să o scoată de pe harta proiectanţilor în 1985.
„Sunt prea multe staţii! Mai răriţi-le!” – acesta ar fi fost ordinul Elenei Ceauşescu atunci când a văzut schiţele pentru al doilea tronson de metrou Berceni – Pipera, a povestit Sorin Călinescu, unul dintre cei trei proiectanţi ai staţiei. El susţine că acest punct de oprire al metroului s-a construit totuşi, în secret, încălcând ordinul tovarăşei. Marea problemă a Elenei Ceauşescu era faptul că oamenii „au început să se îngraşe” şi considera că aveau nevoie să facă mai multă mişcare, îşi amintesc cei care au lucrat la construcţia metroului.
„Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”, a explicat Călinescu, potrivit historia.ro.
Află secretul din staţia de metrou "Politehnica"
Călinescu povesteşte că atunci când au început lucrările pe tronsonul Berceni-Pipera, prin ´86, oamenii care lucrau oficial la bucata dintre Piaţa Universităţii-Piaţa Victoriei au pregătit terenul în zona Romană, fără a scăpa vreo vorbă. Astfel, în doar trei luni, constructorii au făcut nişte galerii în spatele zidurilor groase pe care le vedem astăzi, cu gândul de a fi transformate în peroane, aşa cum s-a şi întâmplat. De aceea, când privim acum staţia de metrou vedem că aceasta are forma unei arcade, pentru că pe aici, până s-a aprobat construcţia staţiei, metroul a circulat fără oprire, aproximativ un an, între Universitate - Piaţa Victoriei.
Staţia Piaţa Romană
La un moment dat, în urma miilor de cereri venite din partea bucureştenilor, soţii Ceauşescu au fost convinşi că este necesară staţia, aşa că pereţii au fost sparţi imediat, ca să se poată face culoarul de acces la metrou. Chiar şi aşa, spaţiul a fost lăsat foarte îngust din cauza pericolului pe care îl presupunea o demolare masivă în acea zonă, pe Magheru, fiind foarte afectată de cutremurul din ´77.
Fie că a fost doar o ambiţie personală, fie că a fost vorba despre un plan măreţ, metroul construit de Nicolae Ceauşescu rămâne una dintre cele mai mari realizări ale sale...
Sursa: historia.ro
Imagini fabuloase! Dovada vehementă că machiajul face minuni! Cât de bine arată aceste tinere după ce au fost machiate... Aici au murit 2.000.000 de oameni! Un singur edificiu a rămas în picioare. Apărat de 25 de suflete. CASA LUI PAVLOV, sim...