Dacă ești șofer, e posibil să fi făcut deja parte din „ambuteiaje fantomă”, ce sunt un fenomen din ce în ce mai frecvent. În aceste situații, traficul intens pare să se oprească fără un motiv anume.
„Îți tot spui „sigur e un accident sau repară drumul sau ceva”,” a declarat Berthold Horn, expert din cadrul MIT, scrie Live Science. „Și tot conduci și conduci și conduci…și nu e nimic acolo.”
Cercetătorii au studiat acest fenomen pentru a-i identifica potențialele cauze, dar și soluții.
Cu ajutorul modelelor generate, au descoperit mai multe variante care ar ajuta în astfel de situații în trafic.
Ce sunt „ambuteiajele fantomă” care blochează traficul
Potrivit experților care au explicat ce sunt „ambuteiajele fantomă”, există o soluție simplă pentru acest tipar de trafic - menținerea unei distanțe egale între mașinile de pe drum, în loc să fie mult prea apropiate una de cealaltă, așa cum se întâmplă de obicei.
„Ambuteiajele fantomă” sunt un fenomen ce apare mai ales pe autostradă. Încep atunci când o mașină într-un trafic dens încetinește foarte puțin. Ca urmare, vehiculul din spatele ei încetinește și mai mult. Și acest fenomen se propagă de-a lungul liniei de mașini și capătă amploare, precum un val. Adică se înrăutățește pe măsură ce se propagă mai mult.
La un moment dat, mașinile de la coadă sunt forțate să se oprească de tot dacă nu vor să lovească mașinile lente din față. Și, astfel, se creează un ambuteiaj din absolut niciun motiv fizic, precum un accident, susține Horn.
Horn a lucrat la aceste „ambuteiaje fantomă” de ani de zile. El a găsit și o soluție. Prin împărțirea distanței dintre mașini în mod egal, se formează o distanță de amortizare, care poate preveni „ambuteiajele fantomă”. Pentru că această metodă poate preveni efectul de încetinire și amplificarea lui.
În acest scenariu, fiecare șofer trebuie să fie atent și să facă ajustări pentru ca mașina să fie la distanță egală între vehiculul din față și cel din spate.
Horn numește această strategie control bilateral al distanței. Susține că poate fi realizat ușor prin modificări la nivelul sistemului ACC, integrat deja în numeroase noi mașini. Astfel de modificări ar putea duce la eradicarea „ambuteiajelor fantomă” în doar câțiva ani.
Ce soluții există pentru „ambuteiajele fantomă”
Astfel de ambuteiaje pot înrăutăți deja problemele de pe drum, precum o capacitate auto prea mare sau tipare ineficiente ale traficului. La acestea se adaugă și accidente sau părți din șosea la care se lucrează.
Horn și asociatul său, Liang Wang, au realizat mai multe modele care au simulat condițiile de pe drum.
Cea mai bună soluție pentru acest fenomen e păstrarea distanței egale între mașini. În cadrul studiilor sale, Horn a descoperit că grupuri de pești și păsări folosesc strategii similare de distanțare. Astfel, evită să se izbească unii de alții.
Acest fenomen e observabil și în cazul liliecilor. Dar spre deosebire de aceste animale, oamenii au dificultăți atunci când vine vorba de estimarea distanțelor din spatele lor. Pentru a remedia această slăbiciune, Horn colaborează cu Toyota pentru a integra acele modificări la nivelul sistemului ACC.
Dar până când aceste modificări nu devin standard, șoferii pot să prevină „ambuteiajele fantomă” prin menținerea unei distanțe corecte față de vehiculul din față. Dacă acest tipar se propagă în trafic, atunci mașinile nu vor mai încetini.