Decolările întărziate ale avioanelor au stârnit revoltă în rândul pasagerilor, în zilele de viscol. Dincolo de graba lor, piloţii şi reprezentanţii aeroporturilor pun pe primul loc siguranţa. În spatele unei decolări reuşite stă munca a zeci de oameni care trec avioanele prin operaţiuni speciale de care depinde viaţa pasagerilor. Reporterii Observator au asistat astăzi la pregătirea unui astfel de zbor.
Activitatea nu se opreşte niciodată pe Aeroportul Internaţional Bucureşti. Chiar şi în condiţii de frig cumplit sau viscol, avioanele continuă să aterizeze şi să decoleze.
De cele mai multe ori, asta înseamnă că trebuie să treacă printr-o operaţiune foarte importantă: degivrarea, sau dezgheţarea avionului înainte de zbor. Sute de litri dintr-o substanţă specială anti-îngheţ se pulverizează pe fuzelajul aeronavei şi pe elementele de comandă.
Aşa se face că, în ultimele zile cu ninsoare abundentă, avioanele au decolat chiar şi cu câteva ore întârziere. Chiar dacă traficul a revenit la normal, pasagerii încă îşi iau măsuri de precauţie. Ştefan a venit la aeroport cu 12 ore înainte de zbor, ca să fie sigur că prinde avionul.
Deşi este o pacoste pentru pasagerii grăbiţi, degivrarea salvează vieţi. În funcţie de substanţa folosită şi dimensiuni, poate să coste de la câteva sute până la 1.000 de euro. Iar companiile au sute de zboruri în fiecare zi.
Valul de ger care s-a abătut asupra României în ultima săptămână, a anulat zeci de zboruri şi iar pe altele le-a întârziat sute de minute.