Astăzi, Mioveni! Cândva, prin 1968, Colibași. Locul de unde pleca, pentru prima dată în istoria Republicii Socialiste România, un automobil autentic, numit generic Dacia.
Așa cum era firesc, întâiul autoturism a fost dat spre folosință prea iubitului conducător al țării, Nicole Ceaușescu, cel care a plecat pe poarta fabricii de la Colibași la volanul a ceea ce avea să devină unul dintre simbolurile țării noastre: legendara Dacie. 1100 și, în doar câteva luni, 1300.
Prima impresie: "prea luxoasă pentru idioți!"
Construirea primei Dacii începe pe 11 mai 1968, iar primele impresii tovărășești n-au fost deloc pozitive. La prima vedere a "prototipului", realizat pe modelul Renault 8, cu piesele furnizate de producătorul francez, dar asamblate în România, Ceaușescu s-a arătat complet nemulțumit. Motivul? Era "prea luxoasă pentru idioti!", notează Historia.
Imediat, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate. După ce şi „alte luxuri inutile“ au fost eliminate de către birocraţii zeloşi, Ceauşescu s-a declarat mulţumit de varianta finală: „Perfectă pentru idioţi!“.
Trei pagini în ziarul "Scînteia" dedicate marii lansări
Astfel ziarul „Scînteia“ dedica trei pagini pentru lansarea primei maşini fabricate în România, la Colibaşi, lângă Piteşti. Era 21 august 1968.
A urmat apoi realizarea a mai multor modele sub titulatura "Dacia": Dacia Estafette (sau D6), prima furgonetă produsă vreodată de Automobile Dacia. Au fost realizate doar 842 de modele. Pentru că era asociată generaţiei hippy, în afara României, varianta românească a fost retrasă de pe piaţă la scurt timp de la lansare la ordinul Partidului Comunist Român, partid care nu dorea ca tinerii să adopte stilul hippy. În 1980 apare Dacia 500 cunoscută şi sub numele de Lăstun.